طبق ادعای دولت مردان بودجه تورم زا نیست؟

کارشناسان تصویر کلی بودجه را با روح تورمی آن ترسیم می‌کنند؛ اما اظهارات مقامات اقتصادی دولت سیزدهم برخلاف گفته آنهاست.

به گزارش صدای بورس,مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌تازگی با بیان این مطلب که دولت روند کاهشی تورم را مدیریت می‌کند، در عین حال گفته این روند کاهشی به تدریج ادامه می‌یابد و امیدواریم سال آینده نیز تداوم داشته باشد. اظهارات او یادآور سخنان علی صالح‌آبادی، رئیس پیشین بانک مرکزی است که پیش‌بینی کرده بود روند تورم کاهشی خواهد بود. البته او نگفت که قرار است نرخ تورم به چند درصد برسد. در حالی این اظهارات شنیده می‌شود که در حال حاضر بازار کنایه‌های اقتصادی داغ است. در عین حال، پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی از اقتصاد ایران هم حکایت از ادامه تورم بالا دارد.

در چهارشنبه‌ای که گذشت، در شرایطی بودجه ۱۴۰۲ بالاخره به مجلس رفت که تصویر کلی آن خبر از افزایش هزینه‌های دولت آن‌هم به میزان ۴۶ درصد داشت. در واکنش به این لایحه، بازار طعنه و کنایه به تصمیمات دولتمردان داغ است. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد، به تورم بالا در سال آینده اشاره کرده و نوشته است: «برخلاف واقع، ادعا می‌کنید کسری بودجه ندارید، در حالی که این شوخی تلخی است که اگر کسری بودجه ندارید، پس تورم باید بسیار اندک باشد، در حالی که تورم در سال آینده احتمالا بیش از امسال می‌شود.»

به نظر می‌رسد اشاره او به نداشتن کسری بودجه به اظهارات چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد که در حالی که در میانه سال به کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرده بود، در سخنانی تازه کسری را رد کرده است. با اینحال، رئیس کمیسیون اقتصادی این کسری را ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین می‌زند. پیش‌تر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس این کسری را بین ۳۰۰ هزار میلیارد تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود. یک کارشناس اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز اعلام کرد که کسری بودجه ۱۴۰۱ تا پایان سال به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

محمدتقی فیاضی، تحلیلگر بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه ۱۴۰۲ انبساطی است یا انقباضی به تجارت‌نیوز اظهار کرد که «با توجه به تورم ۴۰ درصدی بودجه نه انقباضی است نه انبساطی. اگر نرخ تورم ۵۰ درصد باشد بودجه انقباضی است؛ متنها از آنجایی که ارقام به طور کامل محقق نمی‌شود، با توجه به نرخ تورم ۵۰-۴۰ درصدی انقباضی است.

علی سعدوندی، تحلیلگر اقتصادی هم با اشاره به اینکه روح بودجه تورمی است، معتقد است که افزایش سقف بودجه حتی اگر به میزان تورم باشد، به معنای آن است که دولت سیاست انقباضی در پیش نگرفته و این افزایش سقف به معنای اداره سیاست‌های تورمی است.

کد خبر 465588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =