نرخ بهره فاکتور مهم ارزشگذاری سهام

همایون دارابی کارشناس بازار سهام معتقد است در حال حاضر نرخ بهره یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای ارزشگذاری سهام است و ارزش سهام به مقدار بسیار زیادی به نرخ بهره وابسته است

سیاست‌های پولی در دو حوزه بسیار حائز اهمیت است، ابتدا در حوزه نرخ بهره و بعد در حوزه نرخ ارز که در رابطه با آن، دولت برنامه مفصلی با تعیین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیما دارد.

موضوع مهم مشخص نبودن دامنه این ارز است و اینکه آیا شرکت‌های بازار سرمایه هم درگیر این موضوع و یا در واقع صادرات غیرنفتی خواهند شد یا خیر و اینها مسائلی هستند که باید به آن توجه کرد.
حوزه نرخ بهره بسیار حائز اهمیت است چرا که احتمالا طبق گفته‌ها سعی بر این است که این نرخ افزایش پیدا کند و از این منظر برای بازار شرایط مهمی در پیش است چرا که در حال حاضر نرخ بهره یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای ارزشگذاری سهام است و ارزش سهام به مقدار بسیار زیادی به نرخ بهره وابسته است. این مسئله نیز مطرح است که آیا مجموع تحولاتی که قرار است رقم بخورد به نفع بازار است و یا خیر؟
فاکتورهای بسیاری در تعیین نرخ ارز اثرگذار هستند و صرف خواست رئیس بانک مرکزی نیست، مشکلاتی اساسی وجود دارد و شاهدیم که دولت از چاله نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد چاله نرخ نیمایی شده است و سعی دارد تا با یک شطرنج بازی مهره‌ها را به صورتی بچیند که از فشار ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شود اما بعد تحت فشار اقتصادی دوباره به حالت قبل بازگشته است. یا اینکه برخی مسائل دولت را وادار کرده است که به سیاست‌های قبل بازگردد و باید در نظر گرفته شود که بخش عمده سیاست‌های ارزی دولت دست خودش نیست و دست مسائل بین المللی، تراز تجاری و فاکتورهای مهم زیادی است.

  • همایون دارابی - مدیرعامل سبدگردان داریوش
  • منبع:هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۷
کد خبر 464985

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =