جذابیت بورس در پی مالیات بر عایدی سرمایه

ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس معتقد است دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فعالیت سفته‌بازی در بازارهای موازی بورس را کم‌رونق و باعث افزایش جذابیت بورس می‌شود و می‌تواند مشوقی باشد برای اینکه فعالیت‌های سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به سمت بورس بیایند.

با فرض اینکه مالیات بر عایدی سرمایه شامل معاملات سهام نشود و دولت تنها روی ملک، دلار، طلا، ماشین و... این مالیات را دریافت کند، می‌توان گفت که تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه و بورس خواهد گذاشت به این دلیل که در بازارهای موازی یعنی بازار خودرو، مسکن و... سود معاملات خود به خود به دلیل اینکه مالیات از آنها گرفته می‌شود، کم می‌شود.

همچنین فعالیت سفته‌بازی در بازارهای موازی بورس کم‌رونق می‌شود و دریافت این مالیات از بازارهای موازی بورس باعث افزایش جذابیت بورس می‌شود و می‌تواند مشوقی باشد برای اینکه فعالیت‌های سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به سمت بورس بیایند.
اما با فرض اینکه دولت بخواهد اشتباه بزرگی کرده و معاملات سهام را هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه کند، طبیعتا اثرات منفی روی بورس خواهد داشت و جذابیت بورس را هم کم می‌کند. بنا بر این صحبت کردن درباره آن هم قطعا اشتباه است به این دلیل که در حال حاضر در بورس نیم درصد مالیات بر نقل و انتقال سهام، در حال دریافت است و همه سهامداران آن را پرداخت می‌کنند که البته جزو مالیات‌های با رقم بالا در دنیاست.
یعنی در مقایسه با سایر بورس‌ها، مالیاتی که ما بابت نقل و انتقال پرداخت می‌کنیم، رقم بالایی است و دولت در سال درآمد قابل توجهی را از این محل شناسایی می‌کند. در نتیجه با این رقم مالیات بر نقل و انتقالات اصلا صلاح نیست که مالیات بر عایدی سرمایه هم برای آن وضع شود. اگر بخواهند مالیات بر عایدی سرمایه دریافت کنند حتما باید مالیات بر نقل و انتقالات را خیلی کاهش دهند، در غیر این صورت بخش قابل توجهی از سود را خواهد خورد.
در حال حاضر در هر معامله خرید و فروش در بورس مجموعا یک و نیم درصد کمیسیون و مالیات پرداخت می‌کنیم که در مقایسه با بورس‌های دیگر دنیا رقم بالایی است و باید خیلی از آن کاسته شود. اگر این کاهش اتفاق نیفتد و مالیات بر عایدی را هم برای بورس وضع کنند، درواقع تیشه‌ای دیگر بر ریشه بورس زده‌اند. از نظر اقتصادی هم، چنین کاری در شرایط فعلی منطقی نیست.
به این دلیل که دولت باید از بورس در مقابل بازارهای سفته‌بازی مسکن، دلار و خودرو حمایت کند، چون پولی که به بورس وارد می‌شود به فرآیند تامین مالی صنعت، کشاورزی، خدمات و... وارد می‌شود. معاملات در بورس متفاوت با معاملات در مسکن، دلار، طلا و... است؛ به همین جهت به نظر می‌رسد مجلس باید مراقب باشد تا چنین اشتباهی را نکند.
این طرح مالیات بر عایدی سرمایه، ظاهرا برای مقابله با دلالی، کم کردن معاملات نوسانی و معاملات سفته‌بازی است ولی علت اصلی آن جبران کمبود و کاهش درآمدهای دولت است.
البته انتظار می‌رود این طرح، روی معاملات نوسانی و سفته‌بازی اثر بگذارد و آن را کم کند ولی در واقع در بورس معاملات نوسانی و کوتاه‌مدت پدیده بدی نیست و نقدشوندگی بازار را بالا می‌برد. در پایان اینکه کار بورس نهایتا کمک به فرآیند تشکیل سرمایه است و شایسته است که دولت و مجلس از آن حمایت کنند و طرح عایدی سرمایه نباید در بورس اعمال شود.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۷

کد خبر 464980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =