کدام کشورها بیشترین سهم را از بازار رمزارزها دارند؟

علیرغم ریزش سنگین بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲، میزان ضریب نفوذ این دسته از دارایی ها طی همین مدت و در سطح جهانی، بیش از ۸۰۰ درصد افزایش یافته و استفاده از آنها در برخی کشورها همچنان در حال رشد است.

به گزارش صدای بورس,سال ۲۰۲۱ را می توان سال افسانه ای برای رونق بازار ارزهای دیجیتال دانست؛ سالی که تب مبادله رمزارزها در پس قرنطینه های کرونایی و خانه نشینی بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان، منجر به ثبت رکورد جدید برای نه تنها بیت کوین، بلکه بسیاری از ارزهای دیجیتال بازار شد.

اگرچه بسیاری از دولت ها طی این سال، با اتخاذ مواضعی عملیاتی یا دستکم لفظی، علاوه بر تهدید خریداران و فروشندگان این دسته از ارزها سعی در محدود کردن استفاده از آنها کردند، اما باید بدانیم که برخی کشورها بنا به دلایل مختلف، تحت تاثیر شدید و غیر قابل اغماض فرهنگ استفاده از دارایی های دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم و بسیاری از ارزهای دیگر قرار گرفتند که در برخی موارد علیرغم مخالفت دولت ها، استفاده از آنها به اندازه ای در بازار داخلی کشور آنها رواج یافت که امروزه علیرغم ریزش سنگین و بی رونقی این بازار، امکان حذف آنها از بازار وجود ندارد.

البته رویکرد دولت ها در قبال دارایی های دیجیتال، همواره منفی و از در مخالفت نبوده و در برخی موارد مانند برزیل، دستگاه های قضایی سعی بر پذیرش آنها و وضع قوانین و مقررات ویژه برای استفاده از دارایی های دیجیتال و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این بازار کردند. حتی در برخی موارد دیگر مانند السالوادور، دولت بخش عمده ای از ذخایر ملی خود را برای خرید بیت کوین و توسعه زیرساخت های لازم برای استخراج آن تخصیص داد.

اما در این میان، برخی کشورها، بیشترین تاثیر را از حضور و مبادله ارزهای دیجیتال در جامعه خود تجربه کردند که این تاثیرات همچنان ادامه دارند. فرهنگ استفاده از دارایی های دیجیتال در کشورهای مختلف تا حدی بوده که علیرغم ریزش سنگین بازار آنها در سال ۲۰۲۲، میزان استفاده مردم از این دسته دارایی ها طی همین سال، بیش از ۸۰۰ درصد افزایش یافته است. در ادامه، به معروفترین این کشورها اشاره خواهیم کرد.

تایلند

جالب است بدانیم که کشور تایلند یکی از هاب های اصلی ارزهای دیجیتال در جهان به حساب آمده و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی این کشور، بیش از ۲۰.۱ درصد از مردم تایلند یکی از مشتقات دارایی های دیجیتال را در اختیار دارند.

صرافی مشهور بیتکوب (Bitkub) در تایلند، به تنهایی بیش از ۷۲ درصد از معاملات رمزارزی را به خود تخصیص داده و رشد استفاده از این ارزها در تایلند تا حدی بوده که در نوامبر سال ۲۰۲۲ مصادف با اوج بی رونقی بازار، تایلند رتبه نخست مبادلات رمزارزی را به خود تخصیص داد.

در حقیقت، دارایی های دیجیتال، بیش از ۱۷.۳ درصد از ارزش کل بازار این کشور را به خود تخصیص داده که پس از دلار تتر، دو رمزارز بزرگ بازار یعنی بیت کوین و اتریوم، ارزهای محبوب و مورد معامله مردم تایلند را به خود اختصاص داده اند.

فیلیپین

فیلیپین پس از تایلند، دومین رتبه استفاده از دارایی های دیجیتال در جهان را به خود اختصاص داده و بیش از ۱۹.۴ درصد از مردم این کشور مبادلات خود را از طریق صرافی PDAX انجام می دهند که از پشتوانه دولتی نیز برخوردار است.

البته دولت این کشور توریستی نیز حمایت ویژه ای از رشد و توسعه فعالیت های رمزارزها به عمل آورد که همین امر، منجر شد تا امروزه بیش از ۷ میلیون نفر از شهروندان فیلیپینی یعنی معادل ۶.۱۳ از کل جمعیت این کشور دارایی های دیجیتال داشته باشند.

نیجریه

آفریقا را می توان یکی از مناطق مهم مبادلات و پذیرش ارزهای دیجیتال دانست که در میان کشورهای این قاره، البته حساب نیجریه جداست. رشد فرهنگ استفاده و ضریب نفوذ ارزهای دیجیتال در نیجریه تا حدی بوده که بیش از ۱۹.۴ درصد از مردم این کشور مالک نوعی مشتقات دارایی های دیجیتال هستند.

بر اساس آمار موجود، ارزهای دیجیتال در هیچ یک از کشورهای آفریقایی به اندازه نیجریه طرفدار نداشته و خرید و فروش نمی شوند. محبوب ترین رمزارزها در نیجریه عبارتند از ریپل، بیت کوین، پی چاتیک، و دش کوین. همچنین باید بدانیم که ارزهای دیجیتال، دارای رکورد بیش از ۴۰۰ میلیون دلار معامله در نیجریه را دارند که از روی همین رقم می توان به سادگی متوجه اهمیت این دسته از دارایی ها در میان مردم نیجریه شد.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از ثروتمندترین و مدرن ترین کشورهای قاره آفریقا محسوب می شود که به سبب نفوذ تکنولوژی های دیجیتال مانند دیتا سنترهای بزرگ و همکاری با شرکت های بزرگ فعال در صنعت فناوری اطلاعات مانند گوگل، در زمینه دارایی های دیجیتال نیز چهارمین کشور جهان به حساب می آید.

بر اساس آمار موجود، ۱۹ درصد از مردم این کشور مالک دارایی های دیجیتال بوده و البته دولت ژوهانسبورگ هیچ گونه حمایت قانونی از معامله این ارزها نکرده و استفاده از آنها قانونی نیست. با اینحال، مردم آفریقای جنوبی استقبال کم نظیری از ورود و توسعه این دسته دارایی ها در این کشور کرده اند.

مردم کدام کشورها بیشترین سهم را از بازار رمزارزها دارند؟

کره جنوبی

بیش از ۱۳.۴ درصد از مردم کره جنوبی از دارایی های دیجیتال برخوردار بوده و بر خلاف مورد آفریقای جنوبی، بسیاری از بانک های کره ای به سبب استقبال مردم از این دسته دارایی ها، امکان خرید و فروش و مبادله آنها را در پلتفرم و اپلیکیشن های خود گنجانده اند.

همچنین بیش از ۳۰ درصد ارزهای دیجیتال جهان نیز از طریق صرافی ها یا شرکت های کره ای مبادله می شوند. با اینحال استفاده از دارایی های دیجیتال همچنان در این کشور کاملا قانونی نبوده و مورد حمایت دولت نیست. دولت کره جنوبی به ویژه پس از فروپاشی شرکت رمزارزی کره ای لونا و دلار دیجیتال آن یعنی دلار ترا (UST) در تلاش است تا مقررات مربوط به استفاده از این دارایی های را تهیه و ابلاغ نماید.

مالزی

کشور مالزی نیز به سبب پیشرفت های چشمگیر منطقه «آ سه آن» در زمینه اقتصاد دیجیتال، درست مانند کره جنوبی، سنگاپور و فیلیپین، از جمله کشورهایی است که دارایی های دیجیتال در آن بسیار رواج دارند.

بیش از ۱۳.۲ درصد از مردم مالزی دارایی های دیجیتال در اختیار داشته و با اینحال، بانک مرکزی مالزی از این دسته دارایی ها حمایت نمی کند. البته ارزهای بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کَش، ریپل، لایت کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار مالزی هستند.

مردم کدام کشورها بیشترین سهم را از بازار رمزارزها دارند؟

ترکیه

تورم کم سابقه در ترکیه و سیاست های عجیب بانکی دولت اردوغان طی دو سال گذشته منجر به ریزش ارزش دارایی های مردم این کشور شده است. معمولا در چنین شرایطی، مردم برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود به سمت مواردی چون طلا، نقره، ارزهای خارجی و البته به تازگی، ارزهای دیجیتال پناه می برند. ترکیه از جمله مواردی است که مردم آن، استقبال کم نظیری از دارایی های دیجیتال کرده و ۱۸.۶ درصد از جمعیت مالکین دارایی های دیجیتال جهان اهل این کشور هستند.

به گزارش بازار,علیرغم ریزش بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲، آمارها نشان دهنده سرمایه گذاری بخش قابل توجهی از مردم این کشور طی نیمه دوم سال گذشته در این بازار سرمایه گذاری کرده اند. در حال حاضر، ۲.۴ میلیون نفر معادل ۲.۹۴ درصد از مردم ترکیه صاحب دارایی های دیجیتال هستند.

کد خبر 464949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =