بورس کالا محلی برای دلالی خودرو؟

عرضه خودرو در بورس کالا خاصیت زیادی ندارد ولی ضرر خاصی هم ندارد و ضرر آن قطعا کمتر از قیمت گذاری دستوری، قرعه کشی ودستورالعمل جامع فروش است.  

در واقع در هیچ جای دیگری در دنیا خودرو را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند و روش عقلائی برای عرضه خودرو نیست. درواقع هدف از اینکه اعلام کردند با عرضه خودرو در بورس کالا قصد داریم دست دلالان را کوتاه کنیم با تعریف بورس کالا در پارادوکس است. اصولا بورس کالا محلی است که دلالان جمع می‌شوند تا کالایی را بخرند و در شبکه توزیع و عرضه کنند.

با این کار ابزار خود دلال را به جنگ آن نمی‌توانیم ببریم. بنابراین، این روش، روشی عاقلانه نیست ولی از آنجایی که در ایران سیستم حکمرانی به گونه‌ای است که لجاجت عنصر اصلی است و قائل به اشتباه در هیچ حوزه‌ای نیستیم و آقایان کوتاه نمی‌آیند از طرح قیمت‌گذاری غلطی که سال‌هاست کشور را با آن درگیر و مستهلک کردند، به نظر می‌رسد تنها راه حلی که فعلا می‌توان با آن کلاه شرعی برای فرار از آن دستورالعمل غلط گذاشت، بورس کالا باشد. عرضه خودرو در بورس کالا خاصیت زیادی ندارد ولی ضرر خاصی هم ندارد و ضرر آن قطعا کمتر از قیمت گذاری دستوری، قرعه کشی ودستورالعمل جامع فروش است.
قاعدتا اگر بنا بر این است که بورس کالا مبنای بازار باشد، اولین کاری که باید بکنیم این است که هیچ استثنایی قائل نباشیم یعنی تمامی طرح‌ها باید در بورس کالا بیاید. درواقع هر آنچه که عرضه می‌شود باید با نرخی تعادلی و رقابتی ارزیابی شود نه با نرخ رانتی. در غیر این صورت هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و تنها بازاری می‌شود برای اینکه تعدادی خودرو عرضه کنند و عدد بالایی را خودشان بازارسازی کنند. برای مثال نباید اجازه دهند تعداد ۵۰ عدد خودرو عرضه شود و کف عرضه مثلا ۵۰۰ یا ۵۰۰۰ دستگاه باشد. برای اقلام پر تیراژ ۵۰۰۰ تا و برای اقلام کم تیراژ ۵۰۰ باشد پس باید مینیمومی را بگذارند.
بر همین اساس همه فروش هم باید آنجا باشد یعنی در شماره‌گذاری نباید هیچ اختلافی وجود داشته باشد اگر مورد اتفاق بیفتد در واقع بورس کالا تبدیل به ابزار سوء استفاده نمی‌شود مثل اینکه روزی شرکتی به صورت قرعه کشی عرضه کند و روزی هم در بورس کالا. همه این موارد حتما مشکل ایجاد خواهند کرد. اصل چالشی که عرضه خودرو در بورس کالا با آن مواجه است این است که بورس کالا محل خرده فروشی نیست چون زمانی که یک کیسه سیمان می‌خواهید به بورس کالا مراجعه نمی‌کنید بلکه از فروشگاه سر کوچه تهیه می‌کنید. بنابراین اصلا این برنامه غلط که پایه دلالی با مشتری غائی را برای مبارزه با دلال آورند اصولا نادرست است ولی در حال حاضر مسائل بزرگتری وجود دارد که این را می‌توان پذیرفت.

  • فربد زاوه- کارشناس خودرو
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۷
کد خبر 464932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =