بهترین شیوه تعیین قیمت خودرو قیمت گذاری توسط خودروساز است

محمدرضا نجفی منش - رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور معتقد است باید همه خودروها در بورس کالا عرضه شوند و سپس به ترتیبی که اگر قیمت کشف شد و خریداری در بورس نبود آن را به قیمت خود خودروسازها بتوانند عرضه کنند.

درست‌ترین اقدام در موضوع قیمت گذاری خودرو این است که خود خودروساز قیمت بگذارد ولی این وظیفه را از آن گرفتند و به دولت و شورای رقابت دادند. دولت هم تا می‌خواهد کمی قیمت‌ها را افزایش دهد با واکنش جدی جامعه، مجلس و مطبوعات مواجه می‌شود. بنابراین بهترین و کم دردسرترین در حال حاضر همین عرضه در بورس کالاست. همچنین در صورتی که در بورس عرضه شود قیمت‌ها کشف می‌شوند، واقعی می‌شوند و ادامه کار راحت‌تر انجام می‌شود.
در مرحله اول به نظر می‌رسد باید همه خودروها در بورس کالا عرضه شوند و سپس به ترتیبی که اگر قیمت کشف شد و خریداری در بورس نبود آن را به قیمت خود خودروسازها بتوانند عرضه کنند. درمورد خودروهای وارداتی و چینی هم تصمیم را دولت گرفته است و می‌خواهد در بورس عرضه کند و قصد دارد ۱۵ درصد بیشتر به وارد کننده ندهد و اگر مابه‌التفاوتی دارد خود دولت بردارد. قضاوت اینکه این اتفاق برای بورس خوب است یانه هم سخت است. این تصمیم را دولت گرفته و اینگونه می‌خواهد کنترل داشته باشد.
در حال حاضر تنها راه‌حل ممکن عرضه خودرو در بورس کالاست. شاید سوال شود کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و باید گفت در جایی که قیمت‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شود، خودرو در بورس عرضه می‌شود. اینکه دولت قیمت‌گذاری نکند، خود واحدها بتوانند در بازار رقابتی قیمتی را بگذارند و رقابت کنند، منطقی‌ترین حالت است اما چون این مورد وجود ندارد تنها راه ممکن همین عرضه در بورس کالاست که در حال صورت گرفتن است.
تاکید می‌شود تنها راهی که جلوی ضرر و زیان خودروسازان را می‌گیرد همین است. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا جلوی صف‌های طولانی و کاذبی که برای خرید خودرو تشکیل می‌شود را هم می‌گیرد. برای مثال ۱۰ هزار خودرو عرضه می‌شود و می‌بینیم ۶ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند، درواقع این ۶ میلیون نفر نیاز خودرو ندارند بلکه به دنبال مابه‌التفاوت آن هستند. بنابراین آن مابه‌التفاوت از بین می‌رود دیگر صف‌های طولانی هم برای خودرو تشکیل نخواهد شد.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۷

کد خبر 464930

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =