افزایش دامنه نوسان؛ تاثیرگذار در مقابل رفتار هیجانی فعالان

به طور کلی اتفاقات تکنیکی روی فاندامنتال بازار تاثیرگذار نیست یعنی اینکه تصور شود تغییر دادن حجم مبنا یا دامنه نوسان می‌تواند در بازار روند ایجاد کند، اساسا تصور اشتباهی است.

به طور کلی اتفاقات تکنیکی روی فاندامنتال بازار تاثیرگذار نیست یعنی اینکه تصور شود تغییر دادن حجم مبنا یا دامنه نوسان می‌تواند در بازار روند ایجاد کند، اساسا تصور اشتباهی است. البته در میان مدت و بلند مدت برای کارایی بازار لازم است که بازار به سمت بازار آزاد حرکت کرده و تا جایی که امکان دارد از محدودیت‌ها پرهیز کند.

در کوتاه مدت و میان مدت طبیعتا در مقابل رفتار هیجانی برخی فعالان بازار تغییر دامنه نوسان یا حجم مبنا می‌تواند تاثیرگذار باشد ولی اینکه تصور شود این ابزارها روند سازی می‌کنند، اشتباه است. بنابراین ارتباط معناداری بین تغییرات دامنه نوسان، حجم مبنا و روندهای بازار سرمایه وجود ندارد. به این علت که روندهای بازار به طور عمده از چشم‌انداز تورم انتظاری موجود، ریسک‌های داخلی و خارجی یا سود سازی شرکت‌ها و مواردی از این دست نشات می‌گیرد ولی اتفاقات تکنیکی صرفا اتمسفر تکنیکی فضای سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
البته این نکته را باید در نظر داشت که یکی از اقدامات اشتباه گذشته بحث دامنه نوسان نامتقارن بود که به طور مستقیم بر کارایی بازار اثر منفی دارد و باید جلوی تکرار این اشتباهات در آینده گرفته شود. توصیه می‌شود بیشتر از اینکه وقت و انرژی معطوف باز یا بسته کردن دامنه نوسان شود، ابزارهای مورد استفاده سرمایه‌گذاران توسعه یابد تا بازار سریع‌تر به تعادل برسد.

  • امیرعلی امیرباقری- کارشناس بازار سرمایه
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۶
کد خبر 464647

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =