بودجه دومرحله‌ای، سنت‌شکنی دولت سیزدهم

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، امروز (چهارشنبه ۷ دی) خبر داده که لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط دولت به مجلس تقدیم شده است؛ لایحه‌ای که پیش‌تر اعلام شده بود ارائه و تصویبش به صورت «دومرحله‌ای» انجام خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، در حالی که دولت موظف بود تا ۱۵ آذر بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس تقدیم کند و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز سی‌ام آبان گفته بود «هر دو لایحه بودجه و برنامه توسعه در دولت بررسی می‌شود، تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ را به دولت فرستادیم و برنامه هفتم را هم جلو می‌بریم که تا پایان آذر این برنامه را به دولت برسانیم»، اما این بودجه تا کنون توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه نشده است.

دولت که قرار بود همزمان برنامه هفتم توسعه را نیز برای بررسی به مجلس بفرستد، حالا اولویت خود را به لایحه بودجه داده است. این در حالی است که بودجه سال آینده باید بر مبنای برنامه هفتم تنظیم می‌شد که این اتفاق هم نیفتاده است.

امروز (هفتم دی) نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگویی خبر داده که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را عصر روز دوشنبه (۵ دی) به مجلس ارسال کرده است.

آنطور که محمدرضا میرتاج‌الدینی به تسنیم خبر داده، این لایحه در اسرع وقت در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد تا به‌سرعت بررسی آن توسط نمایندگان مجلس آغاز شود.

به گفته نایب‌ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، احتمالاً رئیس‌جمهور برای دفاع از لایحه بودجه به مجلس خواهد رفت و همچنین مقرر شده دولت هرچه زودتر برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارسال کند.

میرتاج‌الدینی همچنین در گفت‌وگوی دیگری اظهار کرده که بودجه بعد از وقت اداری روز یکشنبه (۴ دی) به مجلس تحویل داده شده است و هیأت رئیس مجلس تعیین خواهد کرد که چه وقت به بودجه رسیدگی شود.

سنت‌شکنی دولت سیزدهم در ارائه لایحه بودجه

پیش‌تر حمیدرضا حاجی‌بابایی - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس - گفته بود «امسال تصویب بودجه دو مرحله‌ای خواهد بود؛ یعنی ابتدا کلیات و احکام را مصوب می‌کنیم و برای دولت می‌فرستیم تا دولت بر اساس آن جداول بودجه را به مجلس بفرستد. بنابراین احتمالا دیگر شاهد بودجه چند دوازدهم نباشیم.»

همچنین، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه برنامه هفتم توسعه به مجلس از سوی دولت تقدیم شده است یا خیر؟ به خبرگزاری مهر گفته «برنامه ششم توسعه با هماهنگی دولت شش ماه تمدید خواهد شد و بعد به برنامه هفتم توسعه سر فرصت رسیدگی خواهد شد؛ البته برنامه هفتم توسعه همچنان دست مجلس نرسیده است و برای رسیدگی به برنامه هفتم حداقل شش ماه زمان لازم است، ولی بودجه دو دوازدهم یا سه دوازدهم نخواهد شد.»

به گزارش اکو ایران,در حالی از حضور احتمالیِ رئیس‌جمهور در مجلس طی روزهای هفته آینده صحبت می‌شود که بعد از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، نمایندگان مجلس تنها ۱۰ روز فرصت دارند تا لایحه را بررسی کنند، سپس کلیات بودجه در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود و بعد از تصویب کلیات، لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق خواهد رفت تا اعضای آن به‌صورت جزئی بودجه را بررسی کنند.

کد خبر 464604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =