اثر مواضع ضد و نقیض بر بازار سهام

بورس تهران در جریان معاملات امروز، روز متعادلی را سپری کرد و شاخص تنها ۶۷۵ واحد مثبت شد تا در نهایت روی محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار بگیرد. ارزش بازار هم همچنان در محدوده ۵ هزار و ۵۵۵ هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، نمادهای فارس، پارس و جزء تاثیرگذاران مثبت روز جاری بودند و نمادهای خودرو ، بانک ملت و نماد شپنا جزء تاثیرگذاران منفی بازار به حساب می‌آمدند. گروه خودرویی همچنان با ارزش معاملاتی بالا در صدر برترین گروه های معاملاتی قرار دارد. این گروه با ارزش بالای ۹۴۶ میلیارد تومانی بالاتر از گروه شیمایی و گروه فلزات اساسی قرار گرفت.

اما نکته جالب بورس تهران برای امروز این بود که علی جدی، نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس، صبح دوشنبه به خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که مجلس موافق عرضه خودرو در بورس نیست.

موضوعی که واکنش معامه‌گران بازار سرمایه را به همراه داشت و گروه خودرویی تا صف فروش پیش رفت اما چند ساعت بعد مصاحبه دیگری از نایب رئیس دوم کمیسیون در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که علی جدی اعلام کرده است: که تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از الزامات تعادل بازار است.

این دوگانگی در مواضع تصمیم گیران و نمایندگان مجلس واکنش‌ها را برانگیخت که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی به این موضوع دست به دست شد.

این مواضع ضد و نقیض در حالی مطرح می‌شود که هفته آینده لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارائه می‌شود. روز گذشته خبر ارائه لایحه بودجه به مجلس در خبرگزاری ها منتشر شد و اعلام شد روز یکشنبه هفته آینده لایجه بودجه به مجلس می‌رسد.

حال اهالی بازار سرمایه این مواضع ناهماهنگ را به عنوان یک نگرانی جدی برای روزهای آینده می‌دانند و ممکن است هر لحظه در خصوص بازار سرمایه و بودجه از این دست اتفاقات رخ دهد.

از طرفی امروز رئیس کل بانک مرکزی افزایش نرخ سود سپرده های بانکی را به میزان ۵ درصد یک شایعه خواند و گفت هنوز تصمیمی از طرف شورای عالی پول و اعتبار گرفته نشده است.

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

به گزارش اکو ایران,از منظر تکنیکالی که شاخص بورس را بررسی می‌کنیم شاهد تغییر خاصی نسبت به روز قبل نیستیم و بازار در همان محدوده دیروز ایستاده است.

این عدم جابه‌جایی در شاخص باعث شد تا یک کندل از الگوهای برگشتی در شاخص بورس تهران دیده شود. الگوی کندل شمعی ژاپنی که ممکن است شاخص را به اصلاح بکشاند و احتمال ایجاد شده برای واگرایی در اندیکاتور RSI را تقویت کند. اما عوامل بنیادی تأثیر گذار شاخص و ابهامات بودجه ای سال ۱۴۰۲ در حال افزایش است و ممکن است هر لحظه شاخص در سمت و سویی قرار بگیرد.

شاخص هم وزن نیز که با توجه به رشدهای چند وقت اخیر به محدوده ۸۸ درصد از موج قبلی نزولی خود رسیده بود حالا در یک قدمی سقف ۴۵۰ هزار واحدی سال جاری خود کمی عقب نشست و نتوانست به این محدوه وارد شود.

اندیکاتور RSI این شاخص نیز در حال نشان دادن محدوده ۸۴ واحدی است که نشان از هیجان خرید بالا در اندیکاتور است. البته صرف قرار گرفتن اندیکاتور در این محدوده به عنوان سیگنال خرید و یا فروش محسوب نمی‌شود و باید سایر موارد دیگر را نیز در نظر داشت.

کل

هم وزن

کد خبر 464215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =