چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

عرضه خودرو در بورس کالا یکی از اقداماتی است که برای شفاف شدن قیمت خودرو انجام شده است و باوجود گذشت مدت زمان کمی از شروع آن با توجه به اینکه سود خوبی نصیب خریداران می شود متقاضیان زیادی داشته است.

به گزارش صدای بورس، خرید ماشین در بورس کالا با استفاده از کد بورس کالا انجام می شود و داشتن کدبورسی برای خرید خودرو در بورس کالا کافی نیست. البته افرادی که ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام داده اند نیمی از راه را رفته اند.

روش خرید ماشین از بورس

در ادامه راهنمای قدم به قدم نحوه خرید خودرو از بورس کالا توضیح داده شده است:

در سامانه سجام ثبت نام کنید

اگر قبلا در سجام ثبت نام نکرده اید اولین گام برای خرید ماشین در بورس این است که به سامانه ثبت نام در سامانه سجام به آدرس profilesejam.csdiran.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به این سامانه روی ثبت نام سجام کلیک کنید و سپس مراحل را مطابق با راهنمایی ها انجام دهید. در پایان یک کد به شما داده می شود. بعد از دریافت کد ثبت نام سجام با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا احراز هویت سجام انجام شود.

نکته: ثبت نام در سجام بصورت آنلاین انجام می شود اما برای احراز هویت سجام باید به شکل حضوری مراجعه کنید.

اگر این مراحل را قبلا انجام داده اید به مرحله بعدی بروید.

کد بورس کالا بگیرید

ممکن است قبلا کد بورسی گرفته باشید اما برای خرید خودرو از بورس کالا نیاز به دریافت کد بورس کالا دارید. برای گرفتن کد بورس کالا می توانید به صورت حضوری به کارگزاری خود مراجعه کنید و یا بصورت آنلاین و از طریق ورود به سامانه کارگزاری خود اقدام به ثبت نام در بورس کالا و دریافت کد بورس کالا نمایید.

حتی اگر قبلا در یک کارگزاری ثبت نام نکرده باشید باز هم می توانید به صورت آنلاین به یکی از کارگزاری هایی که امکان ثبت نام آنلاین و بدون مراجعه حضوری را فراهم کرده اند مراجعه و در آن ها ثبت نام کنید. بعد از گرفتن کد آنلاین بورس کالا نصف راه خرید خودرو از بورس را رفته اید اما هنوز تمام نشده.

برای دریافت کد بورس کالا می توانید از طریق سامانه EBGO.IR اقدام کنید.

بعد از ورود به این سامانه یکی از کارگزاری های متصل به سامانه را انتخاب کنید و بعد از تکمیل مشخصات فردی کدی از طریق پیامک برای شما ارسال می شود.

افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودرو از طریق بورس کالا

خرید ماشین در بورس به صورت مزایده ای است و خودرو به شخصی که بالاترین سفارش خرید را بدهد تعلق می گیرد. برای خرید ماشین از بورس باید به اندازه مبلغ پایه در حساب وکالتی خود پول داشته باشید تا بتوانید در بین متقاضیان رقابت کنید. برای افتتاح حساب وکالتی باید فرم معرفی نامه را از کارگزاری مربوطه دریافت یا دانلود کنید و به شعب بانک معرفی شده مراجعه کنید.

واریز مبلغ پیش پرداخت خودرو به حساب وکالتی

بعد از اینکه تصمیم به خرید خودرو از بورس کالا گرفتید باید اطلاعیه های عرضه خودرو در بورس کالا را چک کنید. می توانید این کار را از طریق مراجعه به سایت بورس کالا به ادرس www.ime.co.ir انجام دهید.

بعد از اینکه از عرضه خودروی خاصی در بورس کالا باخبر شدید باید روز قبل از عرضه حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه شارژ کنید.

میزان درصد پیش پرداخت در اطلاعیه های عرضه تعیین می گردد.

ثبت سفارش خرید خودرو در بورس

به گزارش تابناک,از تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت 8:30 صبح روز عرضه با مراجعه به سامانه آنلاین خرید خودرو در بورس کالا سفارش خرید خودروی مورد نظر با قیمت پیشنهادی خود را ثبت کنید. در صورتی که قیمتی که شما ثبت کرده اید بالاتر از قیمت پیشنهادی دیگران باشد شما موفق به ثبت درخواست خواهید شد. نحوه خرید خودرو از بورس کالا تقریبا شبیه به نحوه خرید سهام از بورس است به این معنی که ثبت درخواست با قیمت بالاتر منجر به نهایی شدن ثبت درخواست شما می شود.

برای ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا مراحل زیر را طی کنید:

  • به سایت معاملات بورس کالا وارد شوید.
  • به بخش اطلاعیه عرضه رفته و از بخش تابلو معاملات گزینه «تالار خودرو» را انتخاب کرده و روی جستجو کلیک کنید.
  • مشخصات خودروی مورد نظر را مشاهده کنید.
  • برای ثبت سفارش خودرو روی گزینه + روبروی نام خودرو کلیک کنید.
  • مقدار سفارش را 1 وارد کنید.
  • قیمت سفارش را تعیین کنید. (کشف قیمت خودرو از طریق حراج انجام می‌شود و با ساز و کار عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد)
  • بر روی گزینه «ثبت اولیه» کلیک نمایید.
  • روی ثبت نهایی کلیک کنید.
  • مبلغ قیمت پایه از حساب شما بلوکه می شود در صورتی که در مزایده خرید خودرو از بورس کالا برنده نشوید مبلغ بلوکه شده آزاد می شود.
  • در صورت برنده شدن باید مابقی مبلغ را (به اضافه هزینه های جانبی شامل مالیات و غیره) را طی 3 روز کاری به حساب وکالتی خود واریز کنید. در صورت عدم واریز جریمه می شوید.

چند نکته در مورد خرید ماشین در بورس

  • هر کد ملی قادر به ثبت یک سفارش خرید می باشد.
  • اگر در عرضه های قبلی موفق به خرید خودرو شده باشید امکان ثبت نام در عرضه های جدید را ندارید.
  • شرط سنی برای خرید خودرو از بورس کالا 18 سال تمام می باشد.
کد خبر 463716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =