توثیق سهام ابزار جذب نقدینگی به بازار سرمایه/ مردم از مشکلات دریافت وام راحت می‌شوند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دریافت وام با توثیق سهام ابزاری برای جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس اوایل سال جاری، دولت بسته‌ای را برای دسترسی به تسهیلات بانکی ابلاغ کرد که به واسطه آن ۱۵ ابزار جدید برای وثیقه‌گذاری در نظر گرفته شد. این می‌تواند اقدامی در جهت تسهیل وثیقه‌گذاری برای دریافت خدمات بانکی باشد. یکی از آن ۱۵ ابزار جدید استفاده از سهام به عنوان وثیقه است.



امکان توثیق سهام برای دریافت وام‌های خرد توسط سهامداران از جمله اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از بورس و سهامدار محسوب می‌شود. برای امکان توثیق سهام سامانه‌ای تحت عنوان ستاره با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار کشور، قوه قضائیه و شبکه بانکی ایجاد شده، هدف از ایجاد این سامانه استفاده از سهام و سایر دارایی‌های به عنوان وثیقه است.

در این رابطه وزیر اقتصاد دارایی نیز گفته است که طلا، خودرو و سایر دارایی‌ها در آینده نزدیک می‌توانند با اضافه شدن به سامانه ستاره اعتبار شخص را برای وثیقه‌گذاری و همچنین اعتبارسنجی بالا ببرند تا به شکل واقعی از کار مردم گره‌گشایی صورت بگیرد. به همین جهت در رابطه با توثیق سهام و مزایای آن به مصاحبه با کارشناس بازار سرمایه پرداختیم.

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در این رابطه بیان کرد: امکان دریافت وام‌های خرد با توثیق سهام فراهم شده و باتوجه به اینکه بیش از ۴۰ میلیون سهامدار وجود دارد و عمده این تعداد دارای سهام عدالتند بنابراین وثایق کافی برای دریافت وام وجود دارد.

وی افزود: با توجه به سهام عدالت هر نفر برای دریافت وام بیش از ۱۰ میلیون تومان وثیقه در اختیار دارد، همچنین امکان توثیق سهام به صورت الکترونیک فراهم شده که این امر می‌تواند دریافت وام را به سهولت و با سرعت بیشتر همراه کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سیستم توثیق سهام، نظام بانکی و صنعت کارگزاری در کنار هم قرار دارند و بانک‌ها تسهیلاتی به کارگزاری می‌دهند و کارگزاری‌ها همان تسهیلات را به مشتریان می‌دهند. البته این موضوع ممکن است درگیری‌های مالیاتی و حقوقی داشته باشد.

وی افزود: در سیستم توثیق سهام بهتراست مشتریان به صورت مستقیم از بانک‌ها اعتبار بگیرند و کارگزار از آن فرآیند حذف شود، به عبارتی هر چه واسطه در بین دریافت وام و وثیقه گذاری کم‌تر باشد هزینه کاهش و سرعت افزایش پیدا می‌کند، بنابراین وجود کارگزار هزینه تامین مالی را بالا می‌برد یعنی مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می ‎‌کند پس اگر این فرآیند به صورت مستقیم و بدون واسطه یعنی با حذف کارگزار صورت بگیرد کم هزینه‌تر و چابک‌تر خواهد بود.

حسینی بیان کرد: به عنوان مثال زمانی که کارگزاری وام را از بانک دریافت می‌کند برای پرداخت هزینه مالی باید از مشتری ۹ درصد ارزش افزوده دریافت کند، مثلا هزینه مالی اگر ۱۸ درصد باشد به ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین گفتنی است که دریافت وام‌های خرد با توثیق سهام نه تنها موجب دسترسی بیش‌تر افراد به تسهیلات بانکی می‌شود؛ بلکه می‌تواند باعث جذب نقدینگی به بازار سرمایه نیز باشد.

بر این اساس اگر سهامداری به تعهدات خود عمل نکرد عملیات رفع توثیق اتفاق می‌اُفتد و در صورت عدم اجرای تعهدات، توسط بانک مربوطه بر اساس قردادهایی که در ابتدا وجود داشته دارایی سهامدار به فروش می‌رسد.

کد خبر 463703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =