۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
شیب خروج پول از بورس کند شد

با بهبود اوضاع سهام در بازار سرمایه خروج پول از این بازار کاهش یافته و این در حالی است که در سایر بازارها نیز شاهد رشد قیمت ها هستیم.

به گزارش صدای بورس بازار بورس شاهد افزایش شدید نرخ بهره به محدوده ۳۰ درصد و عبور همزمان سکه به بیش از ۱۷ میلیون تومان بود. موضوع نرخ بهره اوراق گام، به بحث روز بازار تبدیل شده و درصورتی که چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، به معنای کاهش شدید P/E بازار است. از سوی دیگر، پس از جهش سکه، ظاهرا بانک مرکزی به صرافت افتاده و با مداخله قیمت سکه را به کانال ۱۶ برگرداند. در بازارهای جهانی مس به بالای ۸ هزار دلار بر تن برگشت. روی در محدوده ۳ هزار دلار است و رقابت در بورس کالا در فلز روی بالاست.

سرب در محدوده ۲۲۰۰ دلار بر تن است. نفت پس از کاهش شدید، شروع به رشد اندک کرد. با این حال، بازار توجهی به دلاری‌ها ندارد و توجه به سهم‌های کوچک رفته است. وسدید پس از صف خرید بیش از یک میلیارد سهمی، با عرضه روبه‌رو شد اما مجددا صف خرید شد.
وبانک در آستانه آگهی عرضه شاراک است و با قیمت آگهی و احتمال وجود خریدار، صعودی شده است. افزایش نرخ سیمان با وجود ابلاغ، هنوز در بورس کالا اجرایی نشده است، اما P/E سیمانی‌ها به شدت پایین است و در محدوده ۴ تا ۵ است.
در گروه ساختمانی، ثمسکن به دلیل قیمت به ناو پایین، شاهد اقبال شدید و رشد بازار شده است. گروه خودرویی، شاهد تحولی اساسی است و خودروها یکی پس از دیگری در بورس کالا عرضه می‌شوند. عرضه تارا و ۲۰۷ اتوماتیک هم در بورس کالا آمد. تارا کله غازی بدون رقابت معامله شد که رویدادی جالب برای بازار خودرو بود. پتروشیمی بوعلی پس از افزایش سرمایه تجدید ارزیابی و تعدیل سود شش ماهه، بازگشایی شد و دو روز توفانی را پشت سر گذاشت. شکام نیز پس از افزایش سرمایه از محل انباشته، با رشد بیش از ۱۲ درصدی بازگشایی شد. های وب نیز در کمتر از سه روز افزایش سرمایه از محل انباشته را به ثبت رساند.
گزارش‌های ماهانه شاهد ثبات نسبی قیمت اوره و متانول بوده است. هر چه اوضاع برای اوره‌ای‌ها خوب است، برای متانولی‌ها بد و بدون سود سپری می‌شود. کاهش قیمت فروش فولاد متوقف شده و برخی شرکت‌ها رشد قیمت را نیز تجربه کردند.

بازار؛ چشم انتظار بودجه
در سوی دیگر، نشست خبری رئیس سازمان بورس با رسانه‌ها پس از ابقا برگزار شد. موضوعات کلی بازار بحث شده و به‌نظر می‌رسد بازار به لحاظ مدیریتی وارد ثبات شده است. از طرف دیگر، بازار منتظر بودجه است. در حالی که وعده ارائه بودجه در اول آذر داده شده بود، لایحه به مجلس نیامد. اما اخبار حاکی از اصلاح قیمت گاز است که می‌تواند برای وضعیت شرکت‌ها مناسب باشد. بلوک فارس نیز قطعی شد و صندوق نفت به مالک کنترلی بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور تبدیل شد.

روی خوش بازار به خودرویی‌ها
در اولین روز هفته گذشته با توجه به معاملات روز معاملاتی قبل از آن، انتظار افزایش عرضه‌ها می‌رفت اما با خبرهایی از واگذاری سهام دولت در خودروسازها و همینطور حل سهام تودلی و رفع وثیقه‌ها باعث افزایش تقاضا در خودرویی‌ها شد. در انتهای بازار موج عرضه بر بازار شدت گرفت. نمادهای پالایش و شپنا بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند. شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل با رشد همراه بود. در نهایت شاخص کل با کاهش اندک به سطح یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحد رسید و گروه حمل و نقل و خودروی با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شدند. از اخبار مهم این روز عرضه تارا و خودرو ۲۰۷ در بورس کالا و همینطور ثبت رکوردهای جدید تولید در خودروسازان است.

بازار تحت تأثیر افزایش نرخ ارز
در دومین روز هفته با توجه به عرضه‌های آخر وقت روز قبل، بازار با فشار عرضه شروع شد. در نیمه دوم تحرکات مثبت تحت تأثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد دیده شد. نمادهای شاخص ساز و بزرگ متعادل و خنثی معامله می‌شدند و در مقابل شاخص هم وزن روند بهتری داشت. در بازار روز یکشنبه گروه حمل و نقل و رایانه بیشتر مورد اقبال بازار قرار گرفتند. شاخص کل با کاهشی جزیی به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحدی رسید. افزایش نرخ ارز موجب شد که گواهی‌های سکه طلا بیشترین ورود نقدینگی حقیقی‌ها را داشته باشند. از اخبار مهم این روز نهایی شدن بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس با واریز بخش نقدی توسط خصوصی‌سازی بود. در گزارش‌های برخی از نمادها مانند خزامیا با رشد ۱۰۱ درصدی نسبت به ماه گذشته‌اش و نماد دکوثر با رشد ۷۶۰ درصدی در فروش خود نسبت به ماه گذشته‌اش شاهد شکست رکورد فروش بودیم.

استقبال از بازگشایی اخابر
در سومین روز هفته با توجه به اخبار مثبت گروه خودرویی مثبت و پرتقاضا آغاز شد اما با شدت گرفتن عرضه‌ها این گروه با منفی به کار خود پایان داد. در برخی گروه‌ها مانند پالایشی‌ها و غذایی‌ها برخی ساختمانی‌ها شاهد رنج مثبت و افزایش تقاضا بودیم. در بازار روز دوشنبه گواهی‌های سکه طلا، غذایی‌ها، اطلاعات و ارتباطات بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را ثبت کردند.
از اتفاقات مهم این روز بازگشایی اخابر بود که مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. از اخبار مهم دیگر این روز تصویب تغییر ساختاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم به صندوق‌های بخشی بود. در نهایت شاخص کل با افزایشی جزیی به رقم یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی رسید و ارزش معاملات در محدوده ۳۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

توقف نمادهای بزرگ
روز سه‌شنبه کوچکترها و تک سهم‌ها که در این رشد شاخص جا مانده بودند با عملکرد بهتری ظاهر شدند. بجز گروه خودرویی که از نظر نموداری به مقاومت‌های خود رسیده‌اند اکثر نمادها و گروه‌ها پرتقاضا بودند. عرضه‌های سنگین باعث توقف رشد نمادهای بزرگ شد و در نتیجه بازار گروه‌های غذایی، انبوه‌سازی، زراعت، رایانه و ارتباطات را می‌توان از گروه‌هایی نام برد که نقدینگی را به خود جذب کردند. این روزها شیب خروج پول از بازار بسیار کم شده است و در حدود ۳۵ میلیارد تومان خروج پول داشتیم. در مهمترین اتفاق این روز شاهد کنفرانس خبری رئیس سازمان بورس بودیم. از اخبار مهم دیگر این روز معاملات خودرو در بورس کالا بود که در جریان عرضه روز سه‌شنبه خودروی تارا و پژو ۲۰۷ معامله شد. در نهایت بازار با افزایشی حدود نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحدی رسید. پالایش و خودرو بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند.
در آخرین روز معاملاتی هفته بازار نوسانی و مطابق چند روز اخیر شاخص هم وزن عملکرد بهتری از خود نشان داد. تشدید عرضه‌ها در گروه خودرویی باعث منفی شدن اکثر نمادهای این گروه شد. چند رشته‌ای صنعتی، فلزی‌ها و کانه‌های فلزی ورود پول حقیقی را ثبت کردند. از اتفاقات مهم این روز به صف خرید رسیدن سهم وبانک با توجه به آگهی زیرمجموعه‌های وبانک و حتی خود وبانک توسط بانک ملی بود. از دلایل تشدید عرضه گروه خودرویی به غیر از قرار گرفتن در نقاط مقاومتی می‌توان به انتشار شایعه بازگشت شورای رقابت به خودروسازی در بورس کالا اشاره کرد. خریداران در منفی‌های خودرویی‌ها با قدرت کم دیده می‌شدند. در معاملات بورس کالا خودروی لاماری با رقابت ۳۴ درصد مورد معامله قرار گرفت. برای گروه زارعت و محصولات فلزی تقاضای خوبی شکل گرفت که در نهایت شاخص کل را با افزایش سه هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رساند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۱
کد خبر 463427

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =