« کالابرگ الکترونیکی» به امسال می‌رسد؟

با وجود گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح کالابرگ الکترونیکی در مجلس، حالا محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی - می‌گوید اجرای این طرح به امسالی نمی‌رسد.

به گزارش صدای بورس, اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، با گذشت چندین ماه از اعلام آن، همچنان در وضعیت مبهمی قرار دارد. نماینده مجلس می‌گوید اجرای این طرح به امسال نمی‌رسد و وزیر کار می‌گوید «به زودی» اجرا می‌شود.

پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو به مزایای کالابرگ الکترونیکی اشاره کرده و گفته است: با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم، روش پرداخت نقدی نمی‌تواند مفید باشد. اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی دو استان به صورت آزمایشی شروع شده، اما اجرای کامل آن به امسال نمی‌رسد و واریز یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به معایب این تاخیر، تاکید کرده است: پرداخت نقدی یارانه‌ها، کار را برای دولت ساده می‌کند، ولی برای مردم، به‌خاطر اثرات تورمی آن، می‌تواند یک آسیب باشد.

ماجرای کالابرگ الکترونیکی از کجا شروع شد؟

طرح کالابرگ الکترونیکی اسفند ۱۴۰۰، پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، توسط مجلس به تصویب رسید و سپس طرح هوشندسازی نان در استان زنجان و برخی استان‌ها شروع شد. اردیبهشت ۱۴۰۱ «امیدپی» به عنوان مجری طرح هوشمندسازی نان به جهت انجام تراکنش‌های پروژه هوشمندسازی یارانه نان معرفی و سی‌ام خرداد استارت طرح هوشمندسازی نان در استان تهران زده شد.

به گزارش اکو ایران,سپس این طرح در تیرماه ۱۴۰۱ در دو استان توسط همراه اول و امیدپی به اجرای آزمایشی درآمد و قرار شد گزارش عملکرد این طرح تا شهریور ارائه شود. مرداد، محمدهادی سبحانیان - معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد - از آغاز طرح توزیع کالابرگ از مهرماه با آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی خبر داد. احسان خاندوزی - وزیر اقتصاد - هم همان ماه اعلام کرد که تا شهریور، پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیکی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می‌شود.

همچنین احسان ارکانی - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس - از ضرب‌الاجل سه‌هفته‌ای مجلس برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داده بود.

شهریور امسال در نهایت، پایان طرح هوشمندسازی نان در کل کشور به صورت رسمی اعلام شد.

آبان امسال جعفر قادری - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس - علت وقفه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را «نبود منابع مالی» اعلام کرد و گفت این تعویق مربوط به آماده نبودنِ زیرساخت فنی نیست.

در نهایت، روز گذشته (۸ آذر) محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس - از واریز یارانه نقدی تا پایان سال خبر داد و گفت که اجرای کالابرگ الکترونیکی به امسال نمی‌رسد.

صبح امروز (۹ آذر) اما صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت که طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و ابراز امیدواری کرد که این طرح به‌زودی در کل کشور اجرایی شود.

بر اساس گزارش ایسنا، وزیر کار از اختیاری بودنِ استفاده از کالابرگ الکترونیکی خبر داده و گفته کسانی که خواهان آن هستند می‌توانند از آن استفاده کنند و کسانی که تمایلی به استفاده ندارند، می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند.

مرتضوی همچنین درمورد فرایند اجرایی این طرح گفته که «سازوکار اجرای طرح، این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند».

همانطور که بسیاری از کارشناسان تاکید کرده‌اند و به‌تازگی هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته، قشری که از طولانی‌شدن روند اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، زیان می‌بینند، مردم هستند و حالا پرسش این است که چرا پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب و با وجود وعده ها و ضرب‌الاجل‌ها، همچنان اجرای این طرح بی‌سرانجام مانده است؟ دولت برای تامین منابع مالی این طرح چه تدبیری اندیشیده است و در نهایت، مردم تا کِی قرار است شاهد خلف وعده‌ها در این رابطه باشند؟

کد خبر 463411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =