بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ کشور هفته بعد نهایی می‌شود

سومین نشست هم اندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی با موضوع بررسی واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در محل دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه وزارت اقتصاد و وزارت صمت قبل از نهایی کردن الگوی خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ جلساتی را برگزار کردند، گفت: بر این اساس توافق شد با برگزاری سه نشست نخبگانی در دانشگاه های علامه طباطبائی، شریف و امیرکبیر، نظر صاحبنظران، اندیشکده‌ها و مدیران بخش‌های مختلف صنعت را اخذ و با کسب نظر و پیشنهادات جایگزین، مدل واگذاری را نهایی کنیم.

او ادامه داد: تا امروز دولت ها برای درخواست کمک از دانشگاه ها احساس نیاز نمی‌کردند درنتیجه باید دانشگاه ها صدای خود را بلند و مطالب را به خواستی سیاستی تبدیل کنند. بخشی از موضوع نیز به سرخوردگی دانشگاه ها و پژوهشگران مربوط می‌شود، درمجموع اگر دولت و مجلس تحت فشار جریان نخبگانی قرار داشته باشند، حتما بهتر از این دولت ها تصمیم گیری می‌کردند.

خاندوزی افزود: همگرایی خوبی وجود داشت و در مورد اکثر مسیرها به اجماعی کارشناسی رسیدیم همچنین نکته مهم اینکه همه بر لزوم تغییر مدیریت به سمت کارایی بخش خصوصی اتفاق نظر جدی و قطعی دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همچنین بر لزوم تغیییر در نظام قیمت گذاری های غلطی که در صنعت خودرو وجود داشت، تأکید شد و حرکت به سمت شفافیت، رقابت و حذف دلالی‌ها و واسطه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: درباره اصلاح نقش تنظیم‌گری وزارت صمت به عنوان سیاست گذار بخش صنعتی کشور و چشم انداز بلند مدت سیاست صنعتی اجماع نظر وجود دارد که به چه ترتیبی بعد از واگذاری‌ها، با خودرو سازی و سایر فعالان بخش خودرو عمل شود.

به گفته خاندوزی حل مسأله سهام‌ تودلی حوزه مالکیتی و مدیریتی صنعت خودرو یکی از مشکلات موجود در این صنعت است که باید این حل سهام‌ها در اولویت قرار بگیرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: قرار است در هفته‌های آینده وزارت صمت مدل نهایی پیشنهادی خود را برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان قطعی کند تا ورود به مرحله واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها، دوراندیشانه، تخصصی، بلند مدت و توجه به سرنوشت این بنگاه‌ها و این صنعت باشد تا شاهد برخی از تجدید نظرها، بازگشت‌ها و مسیرهای معکوسی واگذاری‌های گذشته در دولت سیزدهم نباشیم.

او تصریح کرد: با توجه به دستور رئیس سازمان خصوصی سازی، در هفته‌های آینده سهام وثیقه خودروسازها با سهام‌ دیگری از دولت که در مرحله واگذاری فوری وجود ندارد جایگزین می شود و سهام وثیقه آزاد می‌شود و مانعی نخواهد بود.

همچنین در ادامه این نشست خاندوزی به موضوع واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و افزود: در قانون بودجه امسال، ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام دولت دیده شده بود و مهمترین و ارزنده ترین بخش آن مربوط به ۱۲ درصد بلوک هلدینگ خلیج فارس بود که معامله در حالت رقابتی با خریدار دارای اهلیت تخصصی انجام شد.

وزیر اقتصاد گفت: حصه نقدی آن که حدود ۳۰هزار میلیارد تومان است که در روزهای دوم و سوم آذر ماه تأمین و به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شده است و همچنین با نهایی شدن این مقدار در هفته آینده معامله قطعی خواهد بود بنابراین بزرگترین واگذاری و خصوصی سازی تاریخ کشور را که این‌بار با اهلیت سنجی و مبتنی بر رقابت و ۳۲ درصد بالاتر از قیمت پایه صورت گرفته را در هفته آینده نهایی می کنیم.

کد خبر 463168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =