۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
سهام بخریم یا ارز دیجیتال؟

بورس و ارزهای دیجیتال چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟ سرمایه گذاری در هر یک از این دو بازار چه خصوصیاتی دارند و چه وجوه افتراقی؟ در این گزارش به بررسی این موضوعات پرداخته ایم.

سوالی که همیشه ذهن بسیاری از فعالان سرمایه‌گذاری را به خود مشغول کرده است، این است که در بورس سرمایه‌گذاری کنیم یا رمزارزها؟ در این گزارش قصد داریم به تفاوت‌ها و شباهت‌های بورس و ارز دیجیتال بپردازیم و این دو مدل سرمایه‌گذاری را مقایسه کنیم تا در نهایت شما بتوانید تصمیم بگیرید که کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است.
شرایط اقتصادی و تورم از هر ایرانی یک سرمایه‌گذار ساخته است. گاهی در بازار طلا، گاهی در صف دلار و گاهی هم در بورس، مردم به دنبال این هستند که بر ثروت خود بیافزایند یا حداقل از تورم عقب نمانند. اما بعد از ریزش سنگین بورس بسیاری از مردم عطای این بازار را به لقایش بخشیدند و وارد بازار رمزارزها شدند. البته بازار رمزارزها هم ریسک‌های خاص خود را دارد و افرادی که اهل ریسک‌پذیری نیستند، بهتر است وارد این بازار نشوند. در ادامه به صورت خلاصه ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال و بورس را مقایسه می‌کنیم و به تشریح آن می‌پردازیم.

نوسانات قیمت
بارزترین تفاوت دو بازار بورس و ارز دیجیتال، نوسانات قیمتی است. نوسانات روزانه قیمت در بورس، هرگز بیشتر از پنج یا ده درصد نمی‌شود. در حالی که نوسانات قیمت در مورد ارزهای دیجیتال، بسیار متغیر و سریع است. همین مسئله سبب شده است تا در بازار ارز دیجیتال شاهد رشد و ریزش‌های بسیار بزرگ تنها در چند ساعت باشیم (مانند بیت‌کوین).

کارمزد معامله
میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال بیشتر است. در هر خرید و فروش سهام چیزی حدود یک و نیم درصد از رقم کل معاملات به عنوان کارمزد کاسته خواهد شد. این رقم در معاملات کلان بسیار قابل توجه خواهد بود. در حالی که در بازار ارز دیجیتال میزان کارمزد به ازای خرید و فروش هر ارز بسیار ناچیز است. البته باید در نظر داشت میزان کارمزد تمام ارزهای دیجیتال یکسان نیست و از طرفی، میزان کارمزد صرافی‌های مختلف نیز متغیر است.

ساعت معامله
یکی دیگر از نقاط تفاوت بورس و ارز دیجیتال، زمان معاملات است. زمان کاری بورس‌ها در دنیا به ساعات خاصی در روز محدود می‌شود و در روزهای تعطیل، بازار بورس تعطیل است. برای مثال، ساعات کاری بورس در کشور ما از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر است. اما در مقابل، معامله ارز دیجیتال را می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز انجام دهید و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد (روزهای تعطیل نیز کاربران می‌توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند).

سود سهام
به میزان پرداختی که با دستور هیات مدیره شرکت و موافقت مجمع عمومی سهامداران به سهامداران آن شرکت داده می‌شود، سود سهام یا «سود قابل پرداخت» گفته می‌شود. معادل سود سهام در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌توانند با خرید و فروش اصولی در این بازار، سود کسب کنند.

دسترسی به اطلاعات حساس
یکی از مهمترین بخش‌های تفاوت بورس و ارز دیجیتال، در میزان استفاده از اطلاعات حساس است. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند بر ارزش یک سهام و یا ارز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، شروع یک قرارداد بزرگ کاری می‌تواند ارزش سهام یک شرکت را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. اگر افرادی که در جریان جزییات پروژه هستند، شروع به خرید سهام شرکت کنند، طبق قانون مجرم هستند. در سهام هرگونه تجارت بر پایه این فاکتورهای حساس غیرقانونی است. در حالی که این نوع منع قانونی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آنها سوءاستفاده کند. افراد می‌توانند بر اساس تحلیل‌های خودشان (تحلیل فاندامنتال و تکنیکال) وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

گزارش‌های مالی
قوانین مشخصی در ارتباط با بورس وجود دارد که کمک می‌کند تا نحوه عملکرد، رشد و چشم‌اندازهای یک شرکت به صورت شفاف برای کارگزاران معین شود. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که سهام خود را در بورس قرار داده‌اند، باید به طور دوره‌ای (سه ماهه و یا یک ساله) صورتحساب مالی خود را منتشر کنند. در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ قانونی مبنی بر الزام ارائه صورتحساب‌های مالی وجود ندارد.

حق مالکیت
مالکیت یکی از مهمترین بخش‌های تفاوت بورس و ارز دیجیتال است. کارگزاران به همان اندازه که سهام خریداری می‌کنند، در دارایی‌های شرکت حق مالکیت دارند. اما در دنیای ارزهای دیجیتال با خرید ارز دیجیتال شما در مالکیت یک شرکت خاص سهیم نخواهید بود و تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. در واقع، هیچ شرکتی وجود ندارد که شما بخواهید مالک آن شوید.

سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت
یکی از ویژگی‌های تریدر ارز دیجیتال، کسب سود از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. در اغلب موارد، تریدرها در انتظار نوسان‌گیری برای کسب سود در بازه زمانی کم هستند؛ در حالی که سرمایه‌گذاران بورس با هدف کسب سود در بلندمدت و حتی گاهی چندین ساله سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که در بورس سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز امکان‌پذیر است. به ویژه افرادی که از توانایی انجام تحلیل‌های مالی برخوردار هستند، می‌توانند سود مطلوبی در خرید و فروش‌های مداوم به دست بیاورند اما کسب سودهای کلان در اغلب موارد نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

نحوه خرید و فروش
یکی از روش‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، استفاده از سایت و صرافی ارز دیجیتال معتبر است. صرافی‌ها در واقع یک پلتفرم دیجیتالی هستند که خرید و فروش ارز دیجیتال در آن انجام می‌شود. شما می‌توانید بعد از ثبت نام و احراز هویت در صرافی موردنظر، با شارژ حساب ریالی خود به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. برای نگهداری ارز دیجیتال به منظور انجام معامله، وجود یک کیف پول ارز دیجیتال الزامی است. می‌توانید ارزها دیجیتال را در کیف پول صرافی نگهداری کنید یا برای اطمینان خاطر، ارزهای خودتان را به یک کیف پول شخصی مطمئن انتقال دهید.
برای خرید سهام، سرمایه‌گذاران در ابتدا باید به یک شرکت کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار مراجعه کنند. برای شروع معاملات در بازار بورس، سرمایه‌گذار پس از افتتاح حساب در کارگزاری، کد مخصوص دریافت خواهد کرد. پس از طی شدن این فرآیند، سرمایه‌گذار برای خرید و فروش سهام، میزان مبلغ موردنظر خود را به حساب کارگزاری واریز خواهد کرد. این تفاوت بورس و ارز دیجیتال برای بسیاری از افراد چشمگیر است.

دستکاری قیمت‌ها
دستکاری قیمت در بازار بورس هر چند سخت به نظر می‌رسد، اما امکان‌پذیر است. برخی از اخبار نادرست و ثبت سفارشات دروغین، می‌تواند باعث ایجاد سیگنال‌های غلط در ارتباط با ارزش واقعی یک سهام شود. بیشتر افراد فکر می‌کنند بازار ارز دیجیتال عاری از هرگونه دستکاری قیمت است. اما بازار ارز دیجیتال نیز مانند سهام پتانسیل دستکاری در قیمت‌ها را دارد. برای مثال، گزارش‌های کذب مبنی بر حجم معاملات دروغین توسط صرافی‌ها، می‌تواند منجر به ایجاد نوسان در قیمت ارزهای دیجیتال شود.

شباهت بورس و ارز دیجیتال
افرادی که تجربه معامله در هر دو بازار ارز دیجیتال و بورس را داشته‌اند، در کنار تفاوت بورس و ارز دیجیتال متوجه شباهت‌هایی نیز بین این دو بازار هستند. قیمت در هر دو بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. برای کسب سود در هر دو بازار نیاز است افرادی که شروع به تجارت می‌کنند، به میزان کافی از اطلاعات ضروری برخوردار باشند. هرگونه بی‌احتیاطی در سرمایه‌گذاری و یا ترید، می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر شود.

تفاوت بورس با ارز دیجیتال؛ تصمیم شما چیست؟
اگر به دنبال شروع تجارت در یکی از بازارهای ارز دیجیتال و یا بورس هستید، باید به خوبی تحقیق، تحلیل و بررسی کنید و میزان قدرت ریسک خود را بشناسید تا به تفاوت بورس و ارز دیجیتال اشراف پیدا کنید. برخی افراد با هدف کسب سود بیشتر بدون توجه به ریسک موجود در معامله ارز دیجیتال وارد این حوزه می‌شوند و نتیجه‌ای جز ضرر عایدشان نمی‌شود. شما باید قبل از هر اقدامی، با ابزارهای هر دو بازار آشنا شوید. پس تا زمانی که در ابتدای مسیر هستید، بدون مشاوره وارد معامله ارز دیجیتال و یا معامله بورس نشوید.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۰
کد خبر 463141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =