۳۵ همت سود عرضه ۲۰۷ در بورس‌کالا

عرضه هر خودرو پژو ۲۰۷ در بورس کالا رقمی در حدود ۳۵ میلیون تومان سود برای خریداران به همراه داشت

به گزارش صدای بورس روز دوشنبه سی ام آبان ماه هزار دستگاه خودروی ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که قیمت هر دستگاه از این خودرو در روز معامله در بازار داخلی ۴۳۰ میلیون تومان بوده است. به عبارتی که با احتساب مالیات و کارمزد و هزینه پلاک و...، این معامله در حدود ۳۵ میلیون تومان منافع برای هر خریدار ایجاد کرده است.
کارشناسان معتقدند بر اساس تجربه‌ای که در عرضه خودرو در بورس کالا در مدت اخیر حاصل شده، معامله خودرو از این کانال برای خریداران دو فایده دارد؛ اول آن که حباب قیمتی موجود در بازار آزاد شکسته می‌شود و دوم آن که بر اساس سازوکارهایی مانند تخصیص هر خودرو به یک خریدار می‌توان بخشی از دلالی را در این بازار کنترل کرد. البته همیشه دلالان و رانت جویان راهی برای کنترل اوضاع می‌یابند، اما افزایش هزینه برای آنان از طریق کاهش سود و کنترل معاملات با استفاده از اهرم‌های شفاف در یک بازار شفاف توانسته سهم این افراد را از معاملات بازار خودرو کاهش دهد. در این بین عرضه این خودروها در بورس کالا از سمت دیگر جایگزینی مناسب و عادلانه برای توزیع مناسب سود بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز هست. در شرایطی که تمام منافع ناشی از دلالی در بازار خودرو در سال‌های گذشته به مافیای خودرو اختصاص می‌یافت، اما حالا قیمت‌های تولید در کارخانجات از محل سود فروش در بورس تامین می‌شود و این مسایل نشان از آدرس درست عرضه خودرو در بورس کالا دارد.
با این حال هنوز انتقادهایی وجود دارد که یکی از آنها چند نرخی شدن قیمت خودرو در بازار است. این ایراد بیش از آن که نافی مزایای عرضه خودرو در بورس کالا باشد، تاییدکننده آن است و نشان می‌دهد این تصمیم باید خیلی سال پیش از این اتخاذ می‌شد. در حال حاضر قیمت‌های کارخانه، بورس کالا و بازار آزاد با اختلافاتی روبه‌رو هستند، اما این موضوع کوتاه‌مدت است و در بلندمدت قیمت کارخانه با استفاده از بخشی از منافع دلالان به قیمت‌های بورس کالا نزدیک و از طرفی قیمت در بازار آزاد نیز متعادل می‌شود.
به عبارتی انتظار می‌رود با گذشت زمان و در صورتی که همه نکات مرتبط با عرضه خودرو در بورس رعایت شوند، وضعیت سه قیمتی در بازار به یک شرایط یکسان نزدیک و حتی تبدیل شود. دلیل این امر نیز حرکت آزاد بازیگران در سه بازار است. البته باید تصمیماتی اتخاذ شود؛ مثلا همه خودروهای تولیدی فقط در بورس کالا عرضه شوند و تحرک دلالان در کارخانجات به صفر برسد که نتیجه این امر یکسان شدن شرایط برای خریداران واقعی و واسطه‌ها در بورس کالاست.
در چنین شرایطی عامل مهمی که تحرک آزاد معامله‌گران در بازار را تسهیل و یکسان سازی بازارها را تسریع می‌کند، دست برداشتن دولت از قیمت‌گذاری در حوزه خودرو و واگذاری این فرآیند به بورس کالا و بر مبنای رقابت واقعی است.

کد خبر 463133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =