چالش های عمده پیش روی صنعت کارگزاری

تحلیل صادق قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس را در ارتباط با چالش های جدی صنعت کارگزاری در این یادداشت بخوانید.

در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت کارگزاری وضعیت سودآوری این صنعت است به نوعی که بقای صنعت در معرض خطر قرار گرفته است؛ به دلیل وجود رکودی که بیش از دوسال است بازار سرمایه را درگیر کرده است.

با گزارش‌های شش‌ماهه و یک‌ساله‌ای که بر روی کدال موجود است مشخص می‌شود که تعداد قابل توجهی از کارگزاری‌ها در سال گذشته و امسال از لحاظ سودآوری وضعیت مطلوبی نداشته‌اند و سود عملیاتی اکثر آن‌ها منفی بوده و بعضا تعداد محدودی سرمایه‌گذاری‌ داشته‌اند که سود خالص آن‌ها مثبت شده، اما در کل وضعیت سودآوری و حتی بقای بسیاری از کارگزاری‌ها با مشکل مواجه شده که رکود بازار دلیل اصلی آن بوده است.

موضوع بعد در حوزه IT است؛ زیرا با افزایش نرخ ارز، سرمایه‌گذاری در این حوزه برای کارگزاری‌ها بسیار سخت شده است و در بحث فناوری اطلاعات و پلتفرم‌های معاملاتی و مسائلی که در این حوزه وجود دارد.

موضوع بعد بحث اعتبار با سیستم بانکی است و این که نرخ تامین مالی در اقتصاد بالا رفته و در حال حاضر اعتباراتی که کارگزاری‌ها از سیستم بانکی دریافت می‌کنند کاهش پیدا کرده است، چرا که بانک‌ها دیگر مانند گذشته نمی‌توانند به کارگزاری‌ها کمک کنند و نرخ سود این تسهیلات در واقع افزایش پیدا کرده است که اگر این موضوع هم با مشکل مواجه شود حجم معاملات کارگزاری‌ها به دنبال آن کاهش پیدا می‌کند.
زمانی که رکود در بازارسرمایه وجود دارد باید رونق حاکم شود و ایجاد رونق نیز عمدتا در بحث اقتصاد کلان مطرح می‌شود و در حال حاضر بحث بودجه مطرح است که امید می‌رود اعداد و ارقامی که در بودجه وجود دارد اعداد و ارقامی خوبی باشد که نرخ خوراک، حقوق دولتی و معادن وجود دارد و در واقع تعرفه‌های گمرکی و عوارضی که به صادرات بسته می‌شود نیز وجود دارد که اگر این‌ها در کلان بودجه و وضعیت بازارسرمایه لحاظ شود رونق می‌تواند به بازار سرمایه بازگردد.

همچنین اگر اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر باشد و ثبات نرخ ارز را شاهد باشیم قطعا کارگزاری‌ها می‌توانند در حوزه IT سرمایه‌گذاری کنند به شرط آنکه رونقی انجام شود و درآمدی مثبت در کارگزاری‌ها شاهد باشیم و بحث کلان آن بحث تسهیلات و اعتبارات است که بازهم به اقتصاد کلان بازمی‌گردد و در واقع صنعت کارگزاری چیزی جدا از اقتصاد کلان کشور نیست.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۰
کد خبر 462834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =