رشد هزینه های آلومینیوم کاران به دلیل قطعی برق

تخریب و نوسازی که در خط قدیم ما هم اتفاق افتاده ۴.۵ تا ۵ میلیارد تومان هزینه داشته است. همچنین در احداث خط جدید که به آن احیای ۲ گفته می‌شود، هر دیگ حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است.

به گزارش صدای بورس صنعت آلومینیوم از صنایع مهم و اساسی کشور است، اما در شرایط کنونی تحریم‌ها، قطعی برق و بسیاری موارد دیگر باعث بروز مشکل در همه صنایع شده است که صنعت آلومینیوم هم از این ماجرا مستثنی نیست. با این وجود شرکت تولید آلومینیوم ایران (ایرالکو) توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد. بر این اساس سید محمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل کارخانه تولید آلومینیوم ایران (ایرالکو) به ارائه توضیحاتی درمورد وضعیت شرکت پرداخته است. سهام این شرکت با نماد «فایرا» در بورس معامله می‌شود.

* قطعی برق از مشکلاتی است که صنایع با آن درگیرند.
با توجه به متفاوت بودن صنعت آلومینیوم با دیگر صنایع، قطعی برق زیان‌های جدی به صنعت آلومینیوم وارد خواهد کرد. دیگ‌های آلومیناسازی اگر به هر دلیلی از مدار خارج شوند عملا باید تخریب و نوسازی روی آنها انجام شود. این تخریب و نوسازی که در خط قدیم ما هم اتفاق افتاده ۴.۵ تا ۵ میلیارد تومان هزینه داشته است. همچنین در احداث خط جدید که به آن احیای ۲ گفته می‌شود، هر دیگ حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است.

* بنابراین کاهش آمپر برق تاثیر منفی بر فعالیت شرکت دارد؟
دقیقا؛ مصرف برق کل مجموعه در ابتدا ۳۴۰ مگاوات بود که باید ۱۰۰ مگاوات آن را کاهش می‌دادیم اما با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، این کاهش به ۵۰ مگاوات تغییر پیدا کرد. کاهش آمپر تبعات منفی بر کیفیت و تولید ما داشته است. همچنین از سال گذشته در تلاش هستیم تا مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را دریافت کنیم. در ضمن شرکت در حال عقد قرارداد برای ایجاد ۱۳۰ مگاوات نیروگاه مولد در داخل شرکت است که در شرایط پیک می‌تواند تا ۹۰ مگاوات برق در اختیار شرکت بگذارد.

* صادرات ایرالکو به چه صورت انجام می‌شود؟
شرکت فروش صادراتی را از اختیار خود خارج کرده و از ابتدای امسال تمام فروش صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا صورت گرفته است. ایرالکو متعهد به عرضه ۱۱۰ هزار تن محصول است و به دلیل چالش برقی که در تابستان داشتیم، ۵۴۰۰ تن تولید خود را از دست دادیم، بنابراین میزان عرضه کم شده است. به همین میزان هم نسبت فروش شرکت کاهش پیدا کرده است.

* اما سود عملیاتی شرکت افزایش داشته است!
درست است؛ در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ سود عملیاتی شرکت ۱۴۴۸ میلیارد ریال بود و در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ سود شرکت ۱۵۸۴ میلیارد ریال شده است. با توجه به اینکه کاهش میزان تولید و فروش را به همان نسبت داشتیم، سود عملیاتی شرکت افزایشی بوده است.

* طرحی برای بازسازی بخش‌های فرسوده خود دارید؟
بله؛ تقریبا در جلسات هیات مدیره ماه گذشته بازسازی خط غدیر شرکت را مصوب کردیم. این بازسازی ۶۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که هزینه‌های آن مصوب شده و از این ماه پروژه‌های آن در حال اجرایی شدن است.

* پروژه آندسازی در دستور کار شرکت قرار دارد که نیاز شرکت به واردات را برطرف می‌کند.
دقیقا؛ پروژه آندسازی ما قدمتی ۱۸ ساله دارد. در طول زمانی که ایرالکو مدیریت دولتی داشته است تمام تجهیزات آن خریداری و وارد شرکت شده است. متاسفانه این پروژه نتوانست در دو سال گذشته روند اجرایی خوبی داشته باشد. به نظر می‌رسد که این پروژه ۱۴۰ میلیون دلار ارزبری کشور را کاهش دهد.

* یکی از معضلاتی که در صنعت آلومینیوم وجود دارد، خام فروشی است. چه تدابیری برای به حداقل رساندن معضلات در این زمینه اندیشیده‌اید؟
شرکت آلومینیوم ایران تا سال ۹۶ زیان انباشته داشته و شاید یکی از موفق‌ترین شرکت‌های اصل ۴۴ بوده که به بخش خصوصی واگذار شده است. از زمان ورود سهامداران خصوصی به این شرکت، در ابتدا ۷۰۰ میلیارد تومان و سال گذشته هم ۳۲۰۰ میلیارد تومان سوددهی داشته است. همچنین در چند سال گذشته ۱۹۰۰ نفر تبدیل وضعیت شده‌اند یعنی کارگران پیمانکاری به استخدام کارخانه درآمده‌اند. این نشان‌دهنده این است که شرکت در حال حاضر وضعیت با ثباتی داشته و در آینده نیز خواهد داشت. به این دلیل که سهامدار بخش خصوصی بسیار فعال بوده است و پیشنهاداتی درمورد تبدیل محصولات خام ارائه کرده که ورود به بخش رینگ‌سازی است، یعنی مقداری از بحث خام فروشی جدا شویم و در بخش رینگ‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم. به بیان دیگر، محصول به جای اینکه به شمش تبدیل شود و شمش تبدیل به رینگ شود، با هزینه بسیار پایین‌تر مذاب را تبدیل به رینگ کنیم که این موضوع هم در حال پیگیری است.

* به عوارض آلودگی هم بپردازیم.
درواقع یک درصد عوارض آلودگی باید پرداخت کنیم همچنین طرح جامع زیست محیطی هم داریم که به تایید محیط زیست استان رسیده است. دانشکده آب و هوای دانشگاه شریف را به عنوان مجری انتخاب کرده‌ایم تا سند زیست محیطی ما را اجرایی کند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، به میزان پیشرفتی که خواهیم داشت از یک درصد عوارض آلایندگی ما کاسته خواهد شد.

  • زهره فدوی - خبـرنــگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شمار ۴۷۰
کد خبر 462833

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =