صنایع جذاب در روزهای رکودی بورس

فرزاد میدانی در مورد صنایع برتر بر این اعتقاد است که صنعت پالایشی، غذایی و خودرویی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد و اهمیت لیدری گروه خودرویی در شروع روند صعودی بورس تهران را بالا به نظر می‌رسد.

به گزارش صدای بورس, فرزاد میدانی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است نبود نقدینگی به بازار و عدم تمایل فعالان به خرید در شرایط کنونی منجر به رکود در معاملات شده است و این موضوع از سمت عدم وجود اعتماد سهامداران به بازار و سیاستگذاران اقتصادی ناشی شده است. میدانی همچنین گفت برگشت اعتماد به بورس دقیقا از همانجایی شروع خواهد شد که ۲ سال گذشته منجر به بی‌اعتمادی شد.

او در مورد صنایع برتر نیز بر این اعتقاد است که صنعت پالایشی، غذایی و خودرویی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد و اهمیت لیدری گروه خودرویی در شروع روند صعودی بورس تهران را بالا به نظر می‌رسد.


مسئله اصلی بورس تهران چیست؟

به گزارش فردای اقتصاد, فرزاد میدانی در رابطه با مشکل اصلی بازار سرمایه و دلیل حال بد این روزهای آن عنوان کرد: کمبود نقدینگی در ۲ سال اخیر بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است چرا که اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار از دست رفته است. بورس تهران به دلیل ریسک‌های سیستماتیک قابل توجه همچون قیمت‎‌گذاری دستوری، کسری بودجه دولت و همچنین مسئله تحریم‌ها و برجام با ابهامات قابل توجهی روبرو شده است. او همچنین اعتقاد داشت که بازارگردان ها و معاملات الگوریتمی در شکل‌گیری روند فعلی بازار سرمایه بی تاثیر نیست.


چشم انداز نرخ گاز صنایع در بودجه ۱۴۰۲

یکی از ابهاماتی که در روزهای گذشته مورد بحث فعالان بازار سرمایه قرار گرفته بود، موضوع افزایش نرخ گاز برای صنایع در بودجه سال آینده بود که امروز خبری از سوی سازمان برنامه و بودجه مبنی بر رد هرگونه افزایش در قیمت آن منتشر شد. میدانی در پاسخ به این سوال که این خبر چه تاثیری بر روند معاملات صنایع متاثر دارد؟ گفت: این موضوع قطعا بر سودآوری صنایع تاثیر مثبتی دارد اما درباره اثرات آن بر روند معاملات نمادهای تحت تاثیر و کمک به رونق کلی بازار تا زمانی که این اعداد به صورت قطعی در بودجه اعمال نشود نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت.
میدانی تاکید کرد: در حال حاضر مسئله اصلی بورس کمبود نقدینگی است و این دست اخبار تا زمان تعیین تکلیف ابهامات سیاسی و تلاش برای بازگشت اعتماد به بورس توسط سیاست‌گذاران، کمک شایانی به رونق بورس نخواهد کرد.

او درباره تغییر فرمول قیمت گذاری نرخ گاز به جای سقف‌گذاری در نرخ خاطرنشان کرد: مسئله فرمول‌گذاری نرخ گاز در سال‌های اخیر چندان مورد توجه سیاست گذار قرار نگرفته است و به نظر می‌رسد تصمیم دولت برای حفظ سقف ۵ هزار تومانی نرخ گاز می‌تواند سودآوری معقولی برای صنایع درگیر به ارمغان آورد و تنها مسئله شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یکی از صنایعی که به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد مسئله صادرات با توجه به موانعی است که در این مسیر قرار دارد.


دلیل معاملات پررونق صنایع خاص

در حالی که فضای کلی بازار سرمایه متعادل و منفی است اما برخی از صنایع مانند غذایی‌ها، خودرو و پالایشی مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند، این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: صنایع بورسی هریک شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. صنعت زراعت و غذایی‌ها با توجه به شرایط داخل کشور و اجازه صادرات می‌توانند از طریق صادرات و فروش سودآوری مناسبی کسب کنند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد صنایعی که با تغذیه مردم مرتبط باشد، چشم‌انداز روشنی دارد و همچنین انتظارات تورمی به دلیل کسری قطعی بودجه می‌تواند تاثیر مثبتی بر این صنایع داشته و بنابراین ریسک چندانی این صنعت را تهدید نمی‌کند.
وی در رابطه با صنعت خودرو نیز عنوان کرد: خبرهایی مبنی بر عرضه خودروهای پرطرفدار ایران خودرو شنیده می‌شود که این عرضه‌ها می‌تواند وضعیت سودآوری این صنعت را بهبود بخشد و با توجه به لیدری این گروه برای بورس با تحولات مثبت در صنعت خودرو ، کلیت بازار سرمایه می‌تواند با رونق مناسبی همراه شود.

کد خبر 460690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =