ارائه توثیق الکترونیک سهام در گرو سیاست بانک‌ها

زیرساخت‌های توثیق الکترونیک سهام توسط سمات عملیاتی شده است، اما ارائه تسهیلات به سهامداران به سیاست‌های داخلی بانک‌ها بستگی دارد.

به گزارش صدای بورس، محمد باغستانی با بیان این‌که سمات تنها در خصوص ارائه سرویس‌های توثیق الکترونیک سهام پاسخگو است، افزود: این شرکت اطلاعی از نحوه اطلاع‌رسانی بانک‌ها به شعب خود و فرآیندهای عملیاتی اجرای این طرح ندارد.

باغستانی تصریح کرد: تاکنون سه بانک «ملی، مهر و رسالت» سرویس‌های توثیق هوشمند الکترونیک را پیاده سازی کرده‌اند و بانک‌های «ایران ونزوئلا، تجارت، ملت و دی» نیز اقدامات اولیه‌ای را برای ایجاد این طرح ملی انجام داده‌اند که امیدوارم این چهار بانک هرچه سریعتر بتوانند این خدمت را در بانک‌های خود عملیاتی کنند.

وی درباره برنامه‌های آتی سرویس توثیق الکترونیک سهام افزود: سمات این آمادگی را دارد تا سرویس‌های توثیق، رفع توثیق و فروش و برگشت از فروش سهام را پیاده‌سازی و در اختیار بانک‌ها قرار دهد. او گفت: شرط اصلی استفاده از سرویس توثیق هوشمند، سجامی بودن افراد است و سهامدارانی می‌توانند از این خدمت استفاده کنند که در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شوند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سمات,باغستانی با بیان اینکه سهامداران عدالت نیز می‌توانند سهام خود را برای دریافت وام وثیقه کنند، افزود: تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار مشمول سهام عدالت با وثیقه کردن سهام خود تسهیلات از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند. سهامدارانی که دارایی آن‌ها توقیف نباشد و محدودیت کارگزار ناظر نداشته باشند می‌توانند از سرویس توثیق هوشمند الکترونیک در همه روزهای کاری برای تأمین مالی و دریافت تسهیلات استفاده کنند و هر بانک بر اساس سیاست‌هایی که دارد نسبت به ارائه تسهیلات به مشتریان خود اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: فاز اول طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها روز پنجم مردادماه امسال با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد، در این مرحله، سهامداران می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

کد خبر 460218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =