کالابرگ و یارانه با هم در مهرماه توزیع می‌شود

مجلس در نظر داشت که مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت کالاهای شهریور ۱۴۰۰ را از طریق کالا برگ جبران کند. اما دولت می‌خواست کار خود را آسان کند.

به گزارش صدای بورس,رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجلس خواستار این بود که کالابرگ ارائه شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است؛ ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی گفت: مقصود مجلس از اینکه قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ بازگردد، یعنی مبنای قیمت کالاهای اساسی شهریور ۱۴۰۰ باشد؛ مثلاً اگر قیمت مرغ در شهریور ۱۴۰۰ کیلویی ۲۵یا ۳۰ هزار تومان بوده، ما سعی کنیم براساس سرانه مصرف مردم با همان قیمت کالا را ارائه دهیم و مابه‌التفاوت قیمت بازار با قیمت شهریور ۱۴۰۰ را دولت پرداخت کند.

وی ادامه کرد: یعنی اگر قبلا مثلا سالی حدود ۲۰ میلیارد دلار یارانه کالای اساسی پرداخت می‌شد و الان می‌خواهیم یارانه ارز ترجیحی را حذف و به انتهای زنجیره یعنی یارانه مستقیم به مردم منتقل می‌کنیم، دولت مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد این کالاها با شهریور ۱۴۰۰ را برای مردم از این منبع جبران کند.

پورابراهیمی در ادامه بیان کرد: مجلس خواستار این بود که مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ برای کالاهای اساسی باید از طریق کالابرگ جبران شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است. ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند؛ یعنی مشابه رویکردی که دولت در موضوع بنزین دارد را برای کالاهای اساسی اجرا کنیم. امروز قیمت بنزین در دنیا بالا رفته است، اما مردم ایران متوجه این افزایش نشده‌اند و با استفاده از کارت، بنزین را به قیمت ۳سال قبل یعنی ۱۵۰۰تومان دریافت می‌کردند و اگر قیمت ۱۰هزار تومان هم می‌شد، مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کرد.

موتور تورم را خاموش کنیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما می‌گوییم برای اینکه مردم آرامش روحی و روانی داشته باشند، مثلا اگر سرانه مصرف روغن یک کیلوگرم در ماه بوده، با همان قیمت مثلا ۲۰هزار تومان سال قبل به دست مصرف‌کننده برسد و حالا اگر قیمت روغن مثلا ۸۰هزار تومان بشود، مابه‌التفاوت ۶۰هزار تومانی را دولت پرداخت کند.

این نماینده با اشاره به خواست مجلس مبنی بر ارائه کالابرگ، گفت: اگر دولت به مردم پول نقد بدهد و به آنها بگوید کمک هزینه کالاهای اساسی است، مردم آن را لمس نمی‌کنند و مثلا می‌گویند این هزینه نیم کیلو گوشت هم نمی‌شود، اما وقتی به مردم بگوییم کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن و … را با همان قیمت ۲سال قبل می‌توانند دریافت کنند، حس بهتری خواهند داشت.

پورابراهیمی در خصوص افزایش قیمت دیگر کالاها هم گفت: بخش اول که مربوط به کالاهای اساسی است را باید مدیریت کنیم و بعد وارد مدیریت قیمت سایر کالاها شویم. برای کنترل بازار این کالاها نظیر مسکن، زمین، خودرو و … ما باید ریشه تورم را شناسایی کنیم و موتور تورم را باید خاموش کنیم.

دولت برای ارائه کالابرگ‌ها زیرساخت تهیه نکرده است

این نماینده سخنان خود را این گونه جمع‌بندی کرد: دولت برای ارائه کالابرگ‌ها زیرساخت تهیه نکرده و این جای گلایه دارد. سوال ما از وزیر هم این است که پایگاه نظام جامع رفاه ایرانیان به کجا رسیده است؟ جعبه سیاه کشور در حال حاضر این است که هر کسی با هر کد ملی در کدام دهک است و چقدر درآمد و دارایی دارد؟ تمام تلاشمان را می‌کنیم که این موضوع حل شود، چرا که اگر این موضوع اجرایی شود، می‌توانیم بگوییم به سمت کالابرگ رفته‌ایم.

کالابرگ همان کوپن است؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین, رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که مردم یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند گفت: با کالابرگ بخشی از هزینه یک کالا که یارانه به آن تعلق گرفته را خود فرد باید بپردازد و بخشی دیگر بصورت مستقیم از محل پرداخت یارانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.

کد خبر 460075

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  در کدام کشور زودتر خانه‌دار می‌شویم؟

    در کدام کشور زودتر خانه‌دار می‌شویم؟

    بالا رفتن قیمت مسکن در ایران، قدرت خرید مسکن را هم تبدیل به رویا کرده است. این امر در شهرهای بزرگتر با سختی‌های بیشتری همراه است.

  • قیمت جدید روغن اعلام شد

    قیمت جدید روغن اعلام شد

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت روغن خوراکی در بازار، گفت: در صورت ثبات قیمت‌های جهانی روغن خام، به طور حتم قیمت روغن خوراکی به طور مجدد در بازار کاهش می‌یابد.

  • خودرو های ارزان و گران هفته اول مهر کدام بودند؟

    خودرو های ارزان و گران هفته اول مهر کدام بودند؟

    بازار خودرو عملاً هفته اول تعطیل بود و اغلب قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی بدون تغییر بودند. همچنان آینده مبهم واردات خودرو و قیمت گذاری دستوری و روند قیمت دلار متغیرهای مهم بازار خودرو محسوب می شود. این هفته قیمت تیبا ۲ فقط افزایش یافت و با افزایش یک میلیون تومانی به ۲۰۵ میلیون تومان رسید. قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما را نیز کاهش یک میلیونی را ثبت کرد و به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.

  • چرا مرغ گران شد؟

    چرا مرغ گران شد؟

    رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ‌دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر و عبور از نرخ مصوب ۵۹۸۰۰ تومان را تشریح کرد.

  • قیمت واقعی تخم مرغ ۳ هزار تومان است

    قیمت واقعی تخم مرغ ۳ هزار تومان است

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به نرخ فعلی تخم مرغ درب مرغداری، عرضه هر عدد آن بالاتر از ۳ هزار و ۱۰۰ تومان کاملا گرانفروشی است.

  • قیمت تیبا و پراید چقدر شد؟

    قیمت تیبا و پراید چقدر شد؟

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • اعلام قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    اعلام قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت واقعی یک شانه تخم مرغ چند است؟

    قیمت واقعی یک شانه تخم مرغ چند است؟

    رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: قیمت تخم‌مرغ هنوز در مرغداری‌ها افزایش نیافته و بنابراین فروش تخم‌مرغ با قیمت‌های بالای ۹۰ هزار تومان در حال حاضر تخلف است.

  • توزیع کالابرگ منتفی شد؟

    توزیع کالابرگ منتفی شد؟

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالاهای اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

  • اعلام نرخ انواع روغن/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت تاثیری در بازار نداشت

    اعلام نرخ انواع روغن/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت تاثیری در بازار نداشت

    مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی اظهار کرد: کاهش تقاضا همچنان ملموس است و این کاهش قیمت باعث شد که بازار رقابتی در شرکت‌ها همچنان دنبال شود و مشکلی در زمینه تامین روغن تا پایان سال وجود ندارد.

  • یک اتفاق جدید در حوزه نهضت ملی مسکن

    یک اتفاق جدید در حوزه نهضت ملی مسکن

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اوقاف می‌تواند کمک کند" گفت: مالکیت زمین اوقافی با مالکیت خصوصی متفاوت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =