مسیر بازارها پس از اقدامات بانک‌های مرکزی

تحرکات بانک های مرکزی جهان در راستای مقابله با تورم بی سابقه سبب واکنش بازارهای مختلف شده است.

به گزارش صدای بورس, بعد از افزایش ۷۵ واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای سومین بار متوالی که موجب شد شاخص S&P۵۰۰ بیش از ۵ درصد در هفته گذشته سقوط کند و سایر شاخص های بزرگ نظیر نزدک و داوجونز بیش از ۴ درصد افت نمایند، سرمایه گذاران توجه خود را در این هفته به مجموعه ای از سخنرانی های مقامات بانک های مرکزی در امریکا و اروپا معطوف کرده اند در حالی که شاخص مدیران خرید در چین، شاخص هزینه ی مصرف شخصی در ایالات متحده و شاخص تورم در اروپا زیر ذره بین معامله گران قرار خواهد داشت. علاوه بر این رویدادهای سیاسی مهمی هم بر بازارهای اروپا سایه افکنده اند. از آن جمله می توان به انتخابات ایتالیا اشاره کرد که برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم قرار است رهبر یک حزب راست افراطی دولت تشکیل دهد.

شروع متفاوت آخرین هفته سپتامبر از جایی کلید خورد که در نیمه بازارهای آسیایی دوشنبه دلار بعنوان امن ترین دارایی بازارهای مالی در میانه تحولات سریع مورد اقبال خریداران قرار گرفت و یک رکورد ۲۰ ساله ی جدید را به ثبت رساند. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز اصلی می سنجد از مرز ۱۱۳ واحد هم عبور کرد. تقویت دلار در کنار چشم انداز ضعف تقاضا موجب شد تا فشار بر قیمت کامادیتی هایی نظیر طلا، نفت و مس افزایش یابد.

اثر سیاست های مالی بریتانیا بر پوند و سهام

به گزارش اکو ایران,در همین میان در نتیجه اعلام سیاست بودجه ای دولت تازه مستقر بریتانیا در خصوص کاهش مالیات ها و بکار گیری سیاست های مالی انبساطی تر برای حمایت از مصرف کنندگانی که تحت فشار هزینه های انرژی و رشد قیمت مواد غذایی کمرشان خم شده است، موجب شد تا پوند با از پیش رو برداشتن حمایت ۱.۰۵ برای اولین بار به سطح ۱.۰۳۲۷ در برابر دلار سقوط کند که در تاریخ پوند بی سابقه بوده است. این کاهش بیش از ۴ درصد در یک روز بدنبال آن روی داد که دولت بریتانیا بزرگ ترین بسته کاهش مالیاتی این کشور را در ۵۰ سال اخیر اعلام نمود. این راهکاری است که دولت در سیاست های مالی اش اتخاذ کرده تا از مصرف کنندگان حمایت کند تا شاید بتواند جلوی کاهش بیشتر رشد اقتصادی و وقوع رکود را بگیرد.

ولی این بسته کار بانک مرکزی انگلیس را دشوارتر خواهد نمود. چرا که ریزش پوند ممکن است این بانک را تحت فشار قرار دهد تا نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد و از پوند حمایت نماید. در طرف دیگر ریزش پوند می تواند اقبال به سهام را افزایش دهد و موجب شود بازار سهام انگلیس راهی متفاوت از مسیر نزولی سایر شاخص های بزرگ برود.

سخنرانی کریستین لاگارد پیش از گزارش تورم ماهانه اروپا

خانم لاگارد امروز دوشنبه قرار است در برابر کمیته اقتصاد و پول اروپا در بروکسل سخنرانی کند و انتظار می رود که با پرسش هایی در خصوص نحوه برخورد بانک مرکزی اروپا با تورم فزاینده روبرو شود. این در حالی است که بانک اروپا نرخ بهره را در نشست سپتامبر برای دومین بار افزایش داد ولی هنوز انتظار می رود داده های اولیه تورم ماه سپتامبر که روز جمعه منتشر خواهد شد با رشد ۹.۶ درصدی شاخص بهای مصرف کننده یک رشد دیگر را در قیمت های عمومی نشان دهد. ادامه تورم می تواند فشار را بر بانک مرکزی اروپا بیشتر کند و لحن انقباضی تر بانک مرکزی در شرایطی که ریسک جنگ و کاهش تقاضا اقتصاد را به سمت کند شدن پیش می برد، می تواند گمانه زنی ها در خصوص بروز یک رکود عمیق تورمی در اروپا را تقویت نماید.

مسیر بازارهای سهام

احتمال کاهش جنب و جوش اقتصادی در شرایطی که کار بیشتری هم برای تقویت تقاضا از بانک های مرکزی بر نمی آید، فشار سیاست های انقباضی شاخص های سهام را نزولی کرده است. علاوه بر این باید در نظر داشت که شاید در بهترین حالت تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ تورم به نصف ارقام کنونی کاهش یابد که تقریبا دو برابر هدف بانک های مرکزی خواهد بود. در آن صورت، اگر یک رکود فراگیر اقتصادی بر بازارها حاکم شود و آن ها را به رکوردهای پایین تر قبل از همه گیری سال ۲۰۲۰ برگرداند، بعید است که کار زیادی از بانک های مرکزی بربیاید. چرا که کاهش دوباره نرخ بهره در شرایطی که تورم بین ۴ تا ۵ درصد است می تواند قبل از اینکه کمکی به رشد اقتصادی کند، دوباره آتش رشد قیمت ها را شعله ور نماید. از همین رو، ریزش شاخص های سهام مادامی که در کانال های نزولی یی که در یک سال اخیر ساخته اند پیش می روند، برگشتن به سقف های تاریخی ۲۰۲۱ را دور از دسترس می نمایاند.

کد خبر 460068

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • آمریکا دچار رکود اقتصادی شد

    آمریکا دچار رکود اقتصادی شد

    آخرین آمار تایید می‌کند که اقتصاد ایالات متحده از نظر فنی در بهار وارد رکود شده است.

  • قیمت دلار در صرافی ملی

    قیمت دلار در صرافی ملی

    قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۸ هزار و ۸۲۵ تومان و قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۸۳۳ تومان اعلام شد.

  • تصمیم جدید برای خرید و فروش ارز در کشور

    تصمیم جدید برای خرید و فروش ارز در کشور

    مظنه‌های خرید و فروش صرافی‌ها از ۱۱ مهر برای عموم منتشر خواهد شد.

  • طلا در آستانه یک بازار صعودی جدید است؟

    طلا در آستانه یک بازار صعودی جدید است؟

    هیچ بحثی وجود ندارد که سال ۲۰۲۲ یک سال چالش‌ برانگیز برای طلا بوده است. این فلز گرانبها به عدم قطعیت ژئوپلیتیکی مداوم، تورم فزاینده و آشفتگی اقتصاد جهانی واکنشی نشان نداده است.

  • نفت ۹۰ دلار شد

    نفت ۹۰ دلار شد

    قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با آماده شدن بازار برای بزرگترین کاهش تولید اوپک پلاس از زمان بحران کووید در سال ۲۰۲۰ و افت ارزش دلار، افزایش بیشتری پیدا کرد.

  • اجماع «اوپک پلاس» برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ تولید

    اجماع «اوپک پلاس» برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ تولید

    ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید برای ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) به اجماع رسیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =