۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
سهامدار حرفه ای کم داریم

به‌طور کلی در بازار سرمایه ایران تعداد سهامداران حرفه‌ای به نسبت استانداردهای جهانی بسیار محدود است

در بازار سرمایه هر کشوری اصل کشف قیمت عادلانه از طریق تقابل رقابتی عرضه و تقاضا توسط بازیگران و به خصوص بازیگران حرفه‌ای برای مسئولین نظارتی و قانونگذار بسیار مهم است.

این مهم از طریق ایجاد فضای غیر سیاسی، غیر دولتی، اطلاع رسانی شفاف، قانون مداری، عدالت در معاملات توسط افراد آگاه، مطلع، با اخلاق حرفه‌ای و در بسیاری از مواقع قسم خورده که به عنوان سهامداران یا معامله‌گران حرفه‌ای تلقی می‌شوند، صورت می‌گیرد.
معامله‌گران و سهامداران حرفه‌ای نقش تأثیرگذار در تعیین ارزش واقعی، ذاتی دارایی‌ها یا سهام شرکت‌ها دارند. معامله‌گران و سهامداران حرفه‌ای با توان مالی بالا و استفاده از توان کارشناسی، دیدگاه معمولا میان تا بلند مدت و با استفاده از روش‌های ارزشیابی پیشرفته از طریق ایجاد عرضه و تقاضا، عامل مؤثری در کشف قیمت واقعی دارایی‌های در حال معامله در بازار سرمایه هستند. اهمیت و نقش این معامله‌گران و سهامداران در زنده و احیاء کردن ارزش‌ها از طریق کشف قیمت عادله و ایجاد تعادل در معاملات بسیار بالاست.


بیشتر بخوانید: نسخه جدید سازمان بورس: سهامدار حرفه‌ای شوید


در اکثر کشورهای دنیا سعی در این است تا از طریق آموزش، جذب و توسعه تعداد سهامداران حرفه‌ای در بازار سرمایه سلامتی، حرفه‌ای گری و مکانیزم بازار محور کشف قیمت عادله را ترویج کنند. در برخی از کشورهای دنیا که دارای بازار سرمایه پیشرفته هستند، فرض بر این است که در معاملات کلان و بلوکه، طرفین معامله حرفه‌ای بوده و نیاز به نظارت‌های سفت و سخت در جهت حفظ منافع سهامداران خرد نیست، عمل می‌کنند.
اگر معاملات در بازار سرمایه عمدتا توسط سهامداران غیر حرفه‌ای و نا آگاه صورت پذیرد، خطر بروز حباب‌های قیمت، تلاطم و افزایش ریسک بازار بالا رفته و ثروت سهامداران بسیاری دستخوش دستکاری و سوء استفاده توسط گروه‌های خاص قرار خواهد گرفت که این واقعه منجر به بی‌اعتباری و ظهور بی‌عدالتی در بازار می‌شود.

به‌طور کلی در بازار سرمایه ایران تعداد سهامداران حرفه‌ای به نسبت استانداردهای جهانی بسیار محدود است و در گذشته این تعداد بسیار محدودتر هم بوده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کشف قیمت و تعیین قیمت عادلانه در بازار سرمایه ایران به‌صورت صحیح رخ نداده و نمی‌دهد و به‌طور نسبی یک طرف معامله متضرر می‌شود. یکی از دلایل مشاهده حباب‌های قیمتی در چند سال گذشته در بازار سرمایه کشور هم حضور سهامداران غیر حرفه‌ای و هیجان زده در صحنه بازار و به طور خاص بورس بوده است البته در ۱۵ سال گذشته تعداد سهامداران حرفه‌ای در بازار سرمایه ایران افزایش پیدا کرده و به‌نظر می‌رسد که در حال گسترش است.
سهامداران حرفه‌ای در کشورهایی با بازار سرمایه توسعه یافته عمدتا از تحصیلات مرتبط، تجربه و تخصص ارزشیابی خوب برخوردار بوده و در سطوح حرفه‌ای بالاتر، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی دارای مجوزهای رسمی نیز می‌شوند. اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران در دنیا فقط از طریق کارمندانی که دارای دانش، معلومات و مجوزهای حرفه‌ای معاملات هستند می‌توانند اقدام به معامله در بازار سرمایه کنند. همین گرایش عامل حرفه‌ای شدن مکانیسم خرید و یا فروش در بازار شده و هدف اصلی کشف قیمت عادلانه را مهیا می‌سازد.    

کد خبر 460035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =