آیا بعد از کرونا هنوز ریزش مو دارید؟

ویروس کرونا افراد را در طول عفونت و همچنین پس از پایان یافتن آن تحت تاثیر قرار داده است. یکی از این علائم دردسرساز ریزش مو است. روز به روز افراد بیشتری از این وضعیت رنج می‌برند و از جزییات آن ناآگاهند.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ در انگلیس تجزیه و تحلیل ۲.۴ میلیون بیمار مبتلا به کووید نشان داد که ۷۹ درصد موارد ریزش مو پس از کووید را گزارش کرده‌اند. اگر شما هم هر روز برای موهای از دست رفته تاسف می‌خورید، در اینجا چند نکته تخصصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا سلامت موهای خود را بهبود بخشید و از ریزش آن جلوگیری کنید.

چگونه کرونا می‌تواند باعث ریزش مو شود

آلوده شدن به کووید-۱۹ می‌تواند باعث تغییر در سیستم موهای شما شود، زیرا وقتی بدن شما توجه خود را به مبارزه با ویروس معطوف می‌کند، انرژی زیادی را برای کارهای کمتر فوری مانند رشد مو صرف نمی‌کند.

ریزش ناشی از کرونا برخلاف برخی از بیماری های دیگر ریزش مو با علائمی مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش یا سوزش در پوست سر شما همراه نیست. یک مطالعه نشان داده است که تلوژن افلوویوم (ریزش بیش از حد مو) مرتبط با کرونا به طور کلی یک تا دو ماه پس از عفونت کرونا رخ می‌دهد.

بر اساس این تحقیقات، تا ۶۰ درصد از افراد آلوده به کووید-۱۹ دچار ریزش مو می‌شوند.

کاهش استرس

استرس یک عامل رایج برای تحریک ریزش مو است. در اینجا چگونگی وقوع آن است. هر تار مو در سه مرحله حرکت می‌کند - یک مرحله رشد (آناژن) که سه تا شش سال طول می کشد، یک مرحله انتقالی (کاتاژن) که دو تا چهار هفته طول می کشد و یک مرحله استراحت (تلوژن) که دو تا چهار ماه طول می کشد. موها بعد از تلوژن ریخته می‌شوند. تمام موهای سر ما در مراحل مختلف این چرخه هستند، بنابراین تنها ۱۰ درصد از آنها در یک زمان در حالت تلوژن قرار دارند. با این حال، یک رویداد استرس‌زا مانند عفونت کووید می‌تواند بسیاری از موها را به یکباره وارد فاز تلوژن کند که دو تا چهار ماه بعد منجر به ریزش قابل‌توجه مو می‌شود. فعالیت های صلح آمیز مانند مدیتیشن، یادداشت روزانه و ورزش را برای کاهش استرس به صورت روزانه امتحان کنید.

مکمل‌ها

ویتامین‌ها نقش مهمی در کاهش ریزش مو دارد. آهن، ویتامین D، روی و ویتامین‌های B نقش مهمی در رشد مو دارد. اگرچه همه این مواد مغذی را می‌توان از رژیم غذایی دریافت کرد، اما در بسیاری از مواقع افراد به دلیل بیماری ها، رویدادهای استرس زا در زندگی، بارداری، یائسگی یا صرفاً مشغله زیاد و بی توجهی به تغذیه، دچار کمبود این مواد مغذی می‌شود. در چنین مواردی، برخی از مکمل ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که در هیچ روزی از این مواد مغذی ضروری کم نمی‌کنید. با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید و همچنین به دوز توصیه شده توسط پزشک خود پایبند باشید.

رژیم غذایی سالم و هیدراتاسیون

خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی ضروری کافی و هیدراته نگه داشتن آن می‌تواند سلامت مو را تقویت کند. می‌توانید ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید که منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم و ویتامین‌های B هستند که به سلامت مو کمک می‌کنند. تخم مرغ همچنین برای موهای سالم بسیار مفید است زیرا حاوی پروتئین، بیوتین، سلنیوم، روی و انواع ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. سبزیجات و میوه هایی با برگ سبز تیره مانند انواع توت ها، گیلاس، زردآلو، انگور و پرتقال سرشار از مواد مغذی است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند. همچنین مغزها و دانه ها شامل ویتامین E، روی، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

کد خبر 459810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =