بحران در اقتصاد ایران/ موانع رشد سرمایه‌گذاری

راه خروج از بحران فقط داشتن طرحی برای آینده است. برنامه ۵ ساله هفتم فرصت خوبی است تا با تمرکز بر اولویت‌ها به مشکلات کشور بپردازیم اما باید با توجه به کمبود منابع بهترین تصمیم را برای کشور بگیریم.

به گزارش صدای بورس؛ همایش بررسی عملکرد ۱۱۰ روزه هلدینگ توسعه کسب‌وکار سبا روز گذشته برگزار شد در این مراسم حسن شریفی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل بیمه ایران گفت: بیمه ایران ۳۳ درصد از سهم بازار بیمه کشور با فروش ۳۰ هزار میلیارد تومان سالانه را در اختیار دارد. با توجه به اینکه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد، بیمه ایران رویکرد فروش با کیفیت در حوزه خدمات پس از فروش را در پیش گرفت. برای جلب رضایت مردم و آشتی دوباره آنها با این صنعت، فروش بیمه‌نامه توسط سیستم‌های نوین و دیجیتال انجام شد و پرداخت خسارت به صورت برخط اتفاق افتاد.

محسن احمدی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل هلدینگ سبا گفت: برای شتاب بیشتر در سال ۱۴۰۱ دو برنامه ۱۱۰ روزه تعریف شد که اولین برنامه از اول خرداد شروع شد و تا پایان شهریور ادامه یافت و دیگری از اول آبان شروع می‌شود و تا ۲۰ بهمن به انتها می‌رسد.

احمدی افزود: برنامه هلدینگ سبا در سال جدید ارتباط بیشتر با بیمه ایران و سایر شرکت‌های بیمه است. برای ۱۱۰ روز آینده در نظر داریم با رویکردی ملی و با توجه به محروم بودن منطقه سیستان و بلوچستان در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم همچنین در سرمایه‌گذای‌های آتی قصد داریم برای وصل شدن به کریدور شرق به غرب در منطقه چابهار سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل هلدینگ سبا تاکید کرد: در نگاه منطقه‌ای با توجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای و وجود تعرفه ترجیحی بین اعضای این پیمان و همچنین وجود تعرفه ترجیحی بین قرقیزستان و کشورهای اروپایی و آمریکا، با کمک سازمان توسعه تجارت قصد فعالیت بیشتر در این کشور را داریم.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار سرمایه تا پایان سال/فاکتور دلار عامل تعیین مسیر نیمه دوم


بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث از آینده با دو مسأله روبرو هستیم؛ یکی ناکارآمدی خودمان و دیگری تخریب رسانه‌ای کشورهای غربی. در حال حاضر حکمران کسی است که زمین بازی را تعیین می کند و ما باید به طرحی درست برای آینده فکر کنیم. بعضی از مسئولان همه چیز را به آینده موکول کردند که این خود باعث ایجاد احساس ناامیدی در جامعه شد.

وی افزود: راه خروج از بحران فقط داشتن طرحی برای آینده است. برنامه ۵ ساله هفتم فرصت خوبی است تا با تمرکز بر اولویت‌ها به مشکلات کشور بپردازیم اما باید با توجه به کمبود منابع بهترین تصمیم را برای کشور بگیریم.

نگاهداری ادامه داد: یکی از مسائل دارای اولویت در برنامه هفتم رشد اقتصادی است؛ سرمایه‌گذاری کشور منفی است و برای ایجاد رشد باید موانع این مهم از بین برود. در حوزه کشاورزی امنیت غذایی مورد بررسی قرار گرفته است، زنجیره ترانزیت کشور تحلیل شده است و به وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر رسیدگی ‌شده است همچنین شاخص عملکرد حضور فناوری‌هی بالا بررسی شده است. به این جمع‌بندی رسیدیم که برای ایجاد رشد اقتصادی باید موانع برطرف و دیپلماسی اقتصادی فعال شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با جمعیت ۸۰ میلیونی ایران نمی‌شود بازار بزرگی در داخل کشور ایجاد کرد و باید دیپلماسی خارجی فعالی داشته باشیم. در ۱۰ سال آینده نظام بین‌الملل تغیرات زیادی می‌کند و ما نباید از این موضوع غافل باشیم. ثروت از غرب به شرق در حال حرکت است و بازارهای اروپایی اشباع شده است.

وی بیان کرد: در منطقه بین قدرت‌های بزرگ بین‌المللی جنگ وجود دارد و چین به دنبال فتح بازارهای منطقه غرب آسیا است در حالی که آمریکا می‌خواهد چین را در این منطقه زمین‌گیر کند. باید به سمت امضای برجام برویم زیرا هیچ کشوری مثل ایران شاه کلید راه ارتباطی بین روسیه، هند و چین نیست در نتیجه باید دیپلماسی فعالی داشته باشیم.

نگاهداری تصریح کرد: باید در ۵ سال آینده روی حمل‌ونقل و ترانزیت کار کنیم؛ این موضوع نیاز به یک تصمیم دارد و باید از اختصاص بودجه به راه‌های روستایی و فرعی دست برداریم. تقویت نهاد دولت مطلب دیگری است که با شفافیت هر چه بیشتر می‌توان تعارض منافع را در دولت از بین برد زیرا دولت موتور ماشین توسعه اقتصادی است.

در انتهای همایش بررسی عملکرد ۱۱۰ روزه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسعه کسب‌وکار سبا، از شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران به عنوان برترین شرکت زیرمجموعه تقدیر و تشکر شد.

کد خبر 459654

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =