رمزدارایی‌ها فرصت بزرگ اقتصاد ایران

به زودی طرح ریال دیجیتال اجرا خواهد شد و بدون شک مثل دیگر کشورهای دنیا، طبق گزارش IMF (صندوق بین‌المللی پول) نظام پولی دنیا از جمله ایران با CBDC ها متحول خواهد شد، چرا که رمزارز بانک‌های مرکزی یک طرح نوآورانه و ترند جهانی در اقتصاد است که با محوریت تکنولوژی بلاکچین شکل گرفته است.

به گزارش صدای بورس این روزها موضوع رمزارزها و صنعت بلاکچین به بحث داغی بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جهان تبدیل شده است. با وجود افت قیمت در بازار رمزارز، جذابیت‌های این بستر جدید سرمایه‌گذاری همچنان رو به افزایش است. در ایران نیز این بازار با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است، به طوری که دولت و مجلس در حال قانونگذاری برای استخراج و استفاده از رمزارزها در حوزه‌های تجاری هستند. همچنین بانک مرکزی در پی ایجاد رمزریال است. درباره وضعیت کنونی بازار رمزارزها با محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی مزدکس گفت‌وگویی انجام دادیم که

* قانون‌گذاری در حوزه رمزارز به کجا رسیده است؟
در بحث قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها باید بگویم مدت‌هاست که پیرامون این مسئله بحث و گفت‌وگو می‌شود و در حال حاضر در دولت و مجلس، قوانین و پیش‌نویس‌هایی در حال تهیه است. هنوز این بحث به صورت عملیاتی و اجرایی نهایی نشده است، اما به نظر من با جدیت خوبی روی قانون‌گذاری در این حوزه تمرکز شده است. در این زمینه چندی پیش، هیات دولت قانون استخراج رمزارزها را تصویب کرد و ما می‌بینیم که روند استخراج چارچوب قانونمندی پیدا کرده است. با این مصوبه، صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری مزارع استخراج رمزارز از سر گرفته شده است. در بحث قانون‌گذاری معاملات رمزارزها، هم صحبت‌های مختلفی بین نهادهای مربوطه هست که رگولیشن توسط چه نهادی انجام شود. بانک مرکزی یا سازمان بورس و... که به نظر هنوز به توافق نرسیده‌اند.

* تکلیف رمزارز بانک مرکزی (رمزریال) چه شد؟ قرار بود به صورت آزمایشی تا آخر شهریور اجرا شود.
تصور من این است که به زودی طرح ریال دیجیتال اجرا خواهد شد و بدون شک مثل دیگر کشورهای دنیا، طبق گزارش IMF (صندوق بین‌المللی پول) نظام پولی دنیا از جمله ایران با CBDC ها متحول خواهد شد، چرا که رمزارز بانک‌های مرکزی یک طرح نوآورانه و ترند جهانی در اقتصاد است که با محوریت تکنولوژی بلاکچین شکل گرفته است.

* طرح رمزریال در صورتی که اجرا شود چه تاثیری بر اقتصاد و صنعت تراکنش و… دارد؟
با ریال دیجیتال، مدل‌های درآمدی واسطه‌های پرداختی از جمله بانک‌ها در آینده تغییر پیدا خواهند کرد. به اعتقاد من سود این فرآیند، یعنی ریال دیجیتال بیشتر برای نظام حکمرانی و دولت هست تا برای کسب‌وکارهای واسطه پرداختی.

* آیا انجام معاملات تجاری با رمزارزها (واردات و صادرات) امکان‌پذیر است؟
ببینید امکان‌پذیر هست، اما قطعا حجم معاملات تجاری با رمزارزها تا زمان ورود و اجرایی شدن CBDC ها، نمی‌توانند خیلی زیاد شود، اما با رمزارزهای بانک‌های مرکزی قطعا حجم معاملات نیز به شدت و سرعت، افزایش پیدا خواهد کرد.

* رمزارز چگونه می‌تواند بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد؟
قطعا برای اقتصاد ما که با چالش‌ها و بحران‌هایی روبه‌روست، رمزدارایی‌ها یک فرصت بزرگ است. با این فرصت مردم می‌توانند انواع مختلف دارایی‌ها را به شکل توکن معامله کنند که آورده‌ آن دسترس پذیری بالا خواهد بود. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران ترغیب می‌شوند و این باعث رشد پروژه‌های داخلی و طبیعتا ترمیم اقتصاد کشورمان خواهد شد.

* چشم‌انداز رمزارزها را در حوزه سرمایه‌گذاری چگونه می‌بینید؟
اجازه بدهید فراتر به بحث رمزارزها نگاه کنیم و از رمزدارایی‌ها صحبت کنیم، مفهومی که ترند جدید مالی در جهان است. توکنایز کردن دارایی‌ها با ویژگی‌هایی مانند امکان معاملات ۲۴ در ۷، شفافیت، دسترسی راحت‌تر و... نظر سرمایه‌گذاران را جلب کرده ‌است. با توجه به آمارها و گزارش‌های بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۲۷، بیش از ۱۰ درصد GDP دنیا به بستر توکن‌ها انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل بحث رمزدارایی‌ها از نظر من چشم‌انداز رو به رشدی خواهد داشت.

* به نظر شما در مقایسه با سایر بازارها مثل بورس، ملک یا ارز، آیا این حوزه می‌تواند به عنوان بازار سودآور به شمار رود؟ در چه صورت؟
من به چشم مقایسه و بهتر و بدتر بودن به این بازارها نگاه نمی‌کنم. همانطور که گفتم، ترند جدید بازارها، رمزدارایی‌ها هستند که خاصیت آنها، یکپارچه‌سازی بین دارایی‌های مختلف است. ما باید فصل انطباق‌پذیر بلاکچین با صنایع و کسب‌وکارهای واقعی را بپذیریم. رمزدارایی‌ها به یکپارچه کردن تمام کلاس‌های دارایی‌ کمک می‌کنند و سرمایه‌گذاری را به شیوه‌ای درست پیش می‌برند.

* سرمایه‌گذاران خرد در این بازار چگونه می‌توانند سود ببرند؟
هر زیرساختی می‌تواند کارکردهای مثبت و منفی داشته باشد، بلاکچین هم از این موضوع مستثنی نیست. همانطور که می‌بینیم در بحث CBDC بانک‌های مرکزی، مانند رمزریال یا یوآن دیجیتال در حال قانونی شدن هستند و همزیستی مسالمت‌آمیزی بین رگولاتورها و فناوری بلاکچین در حال شکل‌گیری است. خوشبختانه در بورس ما هم این اتفاق در حال رخ دادن است و به تبع آن مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و شاهد رشد اقتصادی در کشورمان باشیم. با پیشروی این بازار و البته وجود چارچوب‌های قانون‌مند فعالیت‌های غیرقانونی کمتر و کمتر هم می‌شود.

* مهمترین کلاهبرداری‌های مرسوم در زمینه رمزارز و متاورس چیست؟
در زمینه رمزارزها معمولا پای برخی توکن‌های بدون پشتوانه برای پروژه‌های اسکم به میان می‌آید و متاسفانه برخی از مردم بدون آموزش، تحقیق و مطالعه سرمایه خود را در آنها به خطر می‌اندازند. از طرف دیگر، سیستم‌های پانزی گیمی وجود دارند که در ابتدا سودهای نجومی می‌دهند تا اعتماد مردم را جلب کنند و سپس با کلاهبرداری، دارایی‌های مردم را از بین می‌برند. مورد دیگر بحث خرید ملک در متاورس است که به صنعت پولسازی تبدیل شده و مشاوران املاک قلابی در این زمینه در حال فعالیت هستند. برای اینکه مردم در دام این کلاهبرداری‌ها و پروژه‌ها نیفتند، علاوه بر آموزش بهترین کار تحقیق همه‌جانبه درباره تیم‌ها، طرح‌ها و رصد فعالیت‌های آنهاست.

* در مورد فعالیت پلتفرم شرکت‌تان توضیح بدهید.
ما در شرکت توسعه فناوری مالی مزدک، پلتفرم حرفه‌ای معاملات دارایی‌های دیجیتال مزدکس را ارائه کردیم. مزدکس پلتفرمی چند زبانه است که با دیدگاه جهانی شروع به فعالیت کرده است. این پلتفرم از بستری حرفه‌ای و هوشمند مطابق با آخرین تکنولوژی‌های حوزه نرم‌افزارهای مالی و بلاکچین در دنیا بهره‌مند است و ما با زیرساخت‌های فنی مناسب و مقیاس‌پذیر و حساسیت بسیار بالا روی آن تمرکز کردیم. باید بگویم همزمان با توسعه این پلتفرم در حال تحقیق روی نیازهای مشتریان برای خلق ارزش‌های بیشتر هستیم و سعی کردیم با خلق مزدکس، یک پلتفرم یکپارچه با امکان معامله انواع مختلف دارایی‌ها از رمزارز و سهام تا طلا و زعفران را به شکل توکن بر بستر بلاکچین فراهم کنیم. با بررسی‌هایی که در دو سال گذشته در شرکت مزدکس انجام دادیم، به حوزه توکن‌های بهادار وارد شدیم و توانستیم نظر مثبت رگولاتور را در خصوص توکنایز ‌کردن دارایی‌های بازار سرمایه جلب کنیم. در صورت استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه بدون شک می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را بدون دردسر ارتباط با شبکه پولی سنتی، به بازار سرمایه ایران جذب کنیم.

* اگر موضوعی هست که این روزها مهم به‌شمار می‌رود، لطفا توضیح دهید.
از نظر من موضوع مهم این روزها تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاران بین‌المللی و خارجی در ایران است که می‌تواند به رشد اقتصادی کشور ما و توسعه کسب‌وکارها کمک کند. ما نیز در مزدکس با استفاده از توکنایز کردن دارایی‌ها از جمله دارایی بازار سهام در حال تسهیل فرآیند تامین مالی و جذب سرمایه خارجی هستیم.

کد خبر 459244

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =