۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
یک آمار خوب برای خریداران شستا

شرکت شستا یکی از بزرگ ترین هلدینگ های بازار سرمایه محسوب می شود که در حوزه های متنوعی مشغول به سرمایه گذاری است، در این تحلیل به بررسی NAV و سود و زیان و درآمد شرکت پرداخته شده است.

به گزارش صدای بورس، ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ۱۵۰،۲۰۲میلیارد تومان است.

براساس این گزارش؛ افزایش برآوردی سهم شستا درآمد حاصل از سود سهام در سود خالص شرکت به علت فروش سرمایه گذاری هایی بوده که در سال های ۱۳۹۹و۱۴۰۰شکل گرفته و تکرار پذیر نخواهند بود.

درآمدهای حاصل از فروش سرمایه گذاری ها طی این دو سال باعث کاهش سهم درآمد حاصل از سود سهام در سود خالص شرکت شده است.

یک آمار خوب برای خریداران شستا

با توجه به اینکه زمان زیادی از تجدید ارزیابی زیر مجموعه های غیربورسی شستا نمی گذرد، بهای تمام شده آنها تقریبا برابر با ارزش روز کارشناسی آنها در نظر گرفته شده است فلذا مازاد ارزشی برای آنها درنظر گرفته نشده است.
سود سهام دریافتی شرکت از مجامع تیپیکو، تاصیکو، تاپیکو وصبا در محاسبه NAV درنظر گرفتهشده است.(سود سهام پس از آخرین صورت مالی)NAV هرسهم شرکت ۱۲۳۸ ریال است. و p/NAV شرکت براساس ارزش روز بازار ۷۵ درصد است.

یک آمار خوب برای خریداران شستا

ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت:۱۵۰،۲۰۲میلیارد تومان
نسبت ارزش بازار به ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت:۱۰۱%
نسبت ارزش بازار به ارزش روز پرتفوی بورسی پس از مجمع امسال:۹۱

یک آمار خوب برای خریداران شستا

بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی شرکت:۳۳،۲۲۳میلیارد تومان
نسبت ارزش پرتفوی غیر بورسی به کل پرتفوی شرکت:۱۸%

یک آمار خوب برای خریداران شستا

در جدول زیر ۵هلدینگ مهم زیر مجموعه شستا ارائه شده است.این۵هلدینگ، بیش از۹۹درصد پرتفوی بورسی شستا را به لحاظ ارزش بازار تشکیل می دهند.

یک آمار خوب برای خریداران شستا

یک آمار خوب برای خریداران شستا

یک آمار خوب برای خریداران شستا

درآمد سود سهام برای گارشناسی سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۲۸۸۴۰۵۶۱۵ میلیون ریال است. سودزیان عملیاتی شرکت ۲۹۴۳۶۲۴۴۹ میلیون ریال است.

یک آمار خوب برای خریداران شستا

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یکی از بزرگ ترین هلدینگ های بازار سرمایه محسوب می شود که در حوزه های متنوعی مشغول به سرمایه گذاری است.سیاست های متنوع شستا درسرمایه گذاری اعم ازسرمایه گذاری درسهام شرکت های صنایع پتروشیمی،پالایشی،فلزی و معدنی، بانک وخدمات مالی،دارویی وسیمان وشرکت های پرپتانسیل غیربورسی باعثشده تاریسک سرمایهگذاری دراین شرکت پایین بیاید.
با درنظر گرفتن سود۱۳۰ ریالی برای شستا در سال مالی ۱۴۰۱و بافرض تقسیم ۷۰درصدی سود در مجمع پیشرو،درصورت تحقق سود۱۷۵ ریالی در سال مالی آتی، شرکت درحال حاضر باپی برای فوروارد۴.۸ معامله می شود . وجود پتانسیل های جذابی نظیر عرضه شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس توسط تاپیکو، شستا را به گزینه ای مناسب جهت سرمایه گذاری تبدیل می کند.
باوجود همه ی پتانسیل های ذکر شده در شرکت، کاهش نرخ جهانی کامودیتی ها ونفت وچشم انداز رکودی جهان، برخی از شرکت های زیر مجموعه شستا رابه مخاطره می اندازد. باهمه ی این تفاسیر ، ۲۰درصد ازپرتفوی بورسی شرکت متعلق به صنایع داخلی نظیر سیمان، دارو و حمل و نقل است که عمدتا مصون از اتفاقات منفی حوزه کامودیتی ها می باشند وتوافق احتمالی برجام درآینده،تاثیر خوبی روی این صنایع خواهد داشت.فلذا بررسی بیشتراین
شرکت برای سرمایه گذاری بلندمدت وکاهش ریسک پرتفوی،پیشنهاد می شود.

منبع: شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان

کد خبر 459093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =