افزایش دامنه نوسان به تنهایی موثر نیست

افزایش دامنه نوسان، رفع محدودیت‌های معاملاتی و افزایش عمق بازار در کنار یکدیگر معنی پیدا می‌کنند و کارآمدی خود را نشان می‌دهند.

صدای بورس - میثم قریشی؛ افزایش دامنه نوسان، رفع محدودیت‌های معاملاتی و افزایش عمق بازار در کنار یکدیگر معنی پیدا می‌کنند و کارآمدی خود را نشان می‌دهند. افزایش دامنه نوسان در بازاری کوچک با عمق کم مجددا باعث ایجاد فضای سفته‌بازی در بورس می‌شود اما در مجموع اتفاق مثبتی است. این اقدام در شرایطی کارایی دارد که بازار ما پویاتر باشد، محدودیت‌ها رفع بشود و همچنین از ابزارهای آپشن و دوطرفه برای کمک به بازار استفاده شود.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ما درگیر ابهامات زیادی است برای مثال در فضای سیاسی مسأله‌ای مانند برجام را داریم و از طرف دیگر نگاه دولت به بازار سرمایه اهمیت دارد. در مجموع می‌توان گفت بازار شرایط نوسانی خود را تا مشخص شدن بحث برجام ادامه می‌دهد، با احیای برجام یک ریسک سیستماتیک از روی بورس برداشته و باعث افزایش بازده انتظاری شرکت‌ها می‌شود اما همه ماجرا را نمی‌توان به برجام گره زد زیرا بعد از توافق دست دولت برای اجرا سیاست‌های خود بازتر می‌شود و اصطلاحا توپ در زمین دولت می‌افتد و اینکه آیا به دنبال اداره دستوری اقتصاد باشد و با کنترل قیمت همچنان فضا را بسته نگه دارد می‌تواند به بورس لطمه وارد کند.


بیشتر بخوانید: رییسی: مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند/ در مورد بازنشستگان طبق قانون عمل کردیم


وی افزود: تا دو سال آینده شرایط پر تلاطمی داریم از طرفی انتخابات آمریکا را پیش‌رو داریم و از سوی دیگر انتخابات ایران نزدیک می‌شود. از این نظر می‌توان گفت بازار نوسانی باقی می‌ماند ولی اگر ریسک‌های بازار کمتر بشود و محدودیت‌های معاملاتی کمتر و ابزارهای معاملاتی بیشتر شود، عمق بازار سرمایه بهبود پیدا می‌کند. باید نسبت به بازار اقبال ایجاد شود و همه فعالان بازار به این جمع‌بندی برسند که بورس در نقطه ارزندگی میان‌مدت و بلندمدت خود قرار گرفته است.

نصیرزاده تاکید کرد: شاید آن چیزی که سیاست‌گذار به دنبال آن است این باشد که کاهش محدودیت‌ها بر سهم‌هایی که شفافیت بیشتری دارند اعمال شود و به دلیل نبود شفافیت در بازار پایه این سیاست آنجا اجرا نشود زیرا در بازار پایه خطر سفته‌بازی روی سهم‌های کوچک وجود دارد. شرکت‌های زیان‌ده با نداشتن شفافیت عملکرد و بازارگردان، کوچک بودن و تعداد کم بازیگر همیشه مورد مناسبی برای سفته‌بازی هستند.

کد خبر 458338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =