خلاصه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان

صنایع بزرگ و مادر تحت سیطره دولت، به دلیل گردش مالی بالا و جایگاه بی بدیل آنها در ارتباط با صنایع پایین دستی، نقشی تعیین کننده در اقتصاد و صنعت کشور ایفا می کند. در این میان فولاد مبارکه اصفهان نیز از این نقش کلیدی مستثنی نبوده و خدمات ارزشمندی به اقتصاد و صنعت کشور داشته است در این مطلب به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان پرداخته شده است.

به گزارش صدای بورس، صنایع بزرگ و مادر تحت سیطره دولت، به دلیل گردش مالی بالا و جایگاه بی بدیل آنها در ارتباط با صنایع پایین دستی، نقشی تعیین کننده در اقتصاد و صنعت کشور ایفا می کند. در این میان فولاد مبارکه اصفهان نیز از این نقش کلیدی مستثنی نبوده و خدمات ارزشمندی به اقتصاد و صنعت کشور داشته است که قابل انکار نیست و بر این اساس حفظ سلامت این شرکت استراتژیک و خشکاندن ریشه هرگونه فساد در آن لازمه دوام افتخارآفرین این شرکت است.

متأسفانه طی چند سال اخیر به دلیل بکار گیری مدیران ناکارآمد و ایجاد ساختارهای فساد زای ناشی از اغراض شخصی یا سیاسی و یا قوانین ضعیف و مشکل دار، این صنعت با چالش های متعددی در حوزه های عملکردی خود مواجه شده است که استمرار تحقق اهداف تعریف شده را درهاله ای از ابهام فرو برده است و لذا مجلس انقلابی شورایاسلامی ،با نگاه ویژه به این موضوع، به منظور جلوگیری از تضیع منابع ملی و سرمایه های انسانی و بهبود فرایند ها،به این مسأله ورود کرد،تا به حول و قوه الهی از این صنعت آفت زدایی نمای دو بقای خیرات و برکات آن را برای ملت عزیز ایزان در داخل و بین المللی تداوم بخشد.

در نتیجه انجام تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان، بر اساس وظایف ذاتی مجلس شورای اسلامی،در راستای وظیفه نظارتی و وظیفه تفننی این نهاد انقلابی،اهداف نظارتی و تفننی دنبال شد. و در این راستا،شناسایی مجاری شکل گیری مسائل مطروحه در تحقیق تفحص، برای تخلفات کشف شده به منظور برخورد قضایی با متخلفین و اعاده حقوق تضیع شده و برگرداندن فولاد مبارکه به ماموریت اصلی ، سرلوحه کار قرار گرفت و تلاش بی وقفه جهت تحصیل این اهداف محقق شد.

عدم توازن در زنجیره تولید
یکی از دغدغه های اصلی زنجیره فولاد طی سال های گذشته، عدم توازن این زنجیره و بهم خوردن بالانس تولید سنگآهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است و این باعث شده برخی از حلقه ها با ظرفیت کمتر و برخی با ظرفیت بیشتری کار کنند و در بخش اکتشاف و استخراج سنگ آهن هم بحران داشته باشیم و به نظر می رسد ادامه دار هم باشد. در حال حاضر نرخ بکارگیری ظرفیت در خطوط کنسانتره حدود۹۵ %، در خطوط گندله ۸۵%، در خطوط احیای مستقیم حدود۹۰% و در خطوط فولادسازیدر حدود۷۵% است.

خلاصه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان


به طور خلاصه همانگونه که در نمودارشکل۱مشاهده میشود،جهت تولید فولاد خام با ظرفیت فعلی (حدود۴۰ میلیون تن سالیانه)، با توجه به ظرفیت فعلی در خطوط بالادست به۰,۴ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن،۱۴,۸ میلیون تن گندله و۶,۹ میلیون تن آهن اسفنجی مورد نیاز است.از سوی دیگر با توجه به هدف گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق۱۴۰۴ و با بررسی وضعیت طرحهای احتمالی توسعه در این افق زمانی وضعیت مطابقشکل۲قابل تصویر است.

خلاصه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه از منظر سهام
بسیاری از شرکت های بزرگ،از جمله فولاد مبارکه اصفهان،دارایسهامداران متعددی هستند که برخی ثابت و برخی از طریق بورس به خرید سهام از این شرکت مبادرت ورزیده اند و از سوی دیگر شرکت های تابعه (شرکت هاییکه سهام عمده آنها در اختیارشرکت مادر است) فراوانی نیز در زیر مجموعه خود دارند. نکته جالب توجه این که برخی از همین شرکت هایتابعه نیز جزو سهامداران خردشرکت مادر هستند.

جدول۱سهامداران شرکت فولاد مبارکه را نشان می دهد.
جدول۲، شرکت هایتابعه فولاد مبارکه اصفهان راکه سهام عمده آنها در اختیار فولاد مبارکه است (مصداق بارز شرکت هایخصولتی،(را بیان می کند. همچنین تعداد زیادی شرکت نیز تابعه این توابع هستندکه ابهامات قابل توجهی در ماهیت آنها مشاهده می شود و تعداد کل شرکت های تابعه به عددی بالغ بر۹۰شرکت می رسد که جای بسی تأمل دارد.

خلاصه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان

خلاصه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان

می توانید متن اصلی این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: شرکت تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه اصفهان

کد خبر 457699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =