نقش حسابرسی و حسابرسان در بازار سرمایه

قابلیت اتکای اطلاعات و افزایش اعتبار آنها منوط به تایید شخص مستقل یعنی حسابرس است که بتواند اعتماد افراد به اطلاعات افشا و منتشر شده در بازار سرمایه را بالا ببرد.

بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران تصمیمات خود در بازار سرمایه را بر اساس اطلاعات منتشره شرکت‌ها اخذ می‌کنند. اما باید توجه داشت چه اطلاعاتی برای استفاده کنندگان سودمند تلقی شده و بر تصمیمات آنها موثر است. اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران حاضر در بازار سرمایه مهم و قابل توجه است که ویژگی‌های کیفی قابل اتکا و مربوط بودن را داشته باشد.


در این میان قابلیت اتکای اطلاعات و افزایش اعتبار آنها منوط به تایید شخص مستقل یعنی حسابرس است که بتواند اعتماد افراد به اطلاعات افشا و منتشر شده در بازار سرمایه را بالا ببرد. همچنین بدون حضور حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی می‌توان انتظار داشت که مخاطرات زیادی بازار را تهدید کرده و در عمل راه برای دستکاری اطلاعات، سوءاستفاده و تقلب هموار خواهد بود.
حرفه حسابرسی و حسابرسان در روند ارتباطات بین شرکت و سهامداران و یا مجموع بازار سرمایه نقش اساسی دارند. حسابرسان این اطمینان را به بازار می‌دهند که گزارشگری مالی شرکت در چه وضعیتی بوده و آیا مطلوب است یا خیر. همچنین ریسک اطلاعاتی را تا حد قابل توجهی کاهش داده و تصمیمات اقتصادی افراد را قابل اتکا می‌سازد.
در واقع اما آنچه باعث می‌شود بازار در تخصیص منابع عملکرد مطلوبی داشته باشد، اطلاعات است و آنچه اطلاعات را قابل اعتماد و قابل اتکا می‌سازد جایگاه و نقش حسابرسان و حسابرسی در جامعه است.
در این میان به دلیل حساسیت بازار سرمایه و وجود بیش از ۵۰ میلیون سهامدار، ضرورت نظارت بر کیفیت حسابرسی نیز بسیار قابل توجه است چرا که کیفیت گزارشگری‌های ضعیف که یکی از دلایل آن کیفیت حسابرسی پایین است، می‌تواند منجر به گمراهی سرمایه‌گذاران و سهامداران و انتخاب نادرست آنها شود. با این اوصاف باید با ارتقای نهادهای حرفه‌ای در این حوزه و بهبود نظارت بر کیفیت گزارش‌های حسابرسی و البته گزارشگری مالی، جایگاه حسابرسی و حسابرسان را در بازار پر رنگ‌تر کرد.

  • سید مصطفی علوی
  • رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد سازمان بورس
کد خبر 457253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =