۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
یک خطر جدید برای واردکنندگان!

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید سیاست اخذ مالیات بر ارزش افزوده از واردات، می‌تواند به فعالان اقتصادی در فرایند تامین نیازهای کشور آسیب‌هایی وارد کند.

به گزارش صدای بورس، احمدرضا فرشچیان، با بیان اینکه «در ضرورت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط فعالان اقتصادی، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد» افزود: در همه جای دنیا و در ایران، رویه غالب چنین است که مالیات بر ارزش افزوده در زمانی که کالایی به فروش می‌رسد، اخذ ‌شود؛ چنانکه، رقم این نوع مالیات به فاکتور فروش اضافه شده و از مصرف‌کننده دریافت می‌شود.

او افزود: اما ظاهرا حوزه واردات از این قاعده مستثنی شده و دولت این ۹ درصد را از کالاهای وارداتی به ویژه مواد اولیه و کالاهای وابسته در گمرک دریافت می‌کند. یعنی پیش از آنکه، فعل فروش انجام گیرد، واردکننده باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازد.

فرشچیان با تاکید بر اینکه «ماهیت مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای فروش است» ادامه داد: این مالیات در سال‌های گذشته، بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و دریافت می‌شد اما اکنون نرخ ETS به مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده و به این ترتیب در محاسبات گمرک نیز ارزش مازاد کالا به حدود ۸ برابر افزایش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: اوپک پلاس چقدر ظرفیت برای تولید نفت بیشتر دارد؟


او سپس به تبعاتی که این نوع مالیات‌ستانی برای واردکنندگان و فضای کسب وکار به همراه دارد، اشاره کرد و گفت: در بدو ورود کالا به کشور، حدود ۱۰ درصد، توان مالی و نقدینگی فعالان اقتصادی در گمرک بلوکه می‌شود؛ غافل از اینکه، تا این کالا و مواد اولیه در خط تولید قرار گیرد، به محصول قابل فروش تبدیل شود و به فروش برسد، ممکن است ۱۰ ماه تا یک سال زمان ببرد. البته مقصود من این نیست که این مالیات دریافت نشود، اما دولت باید اجازه دهد که محصول توسط تولیدکننده یا واردکننده، فاکتور شود و به فروش برسد و سپس مالیات آن دریافت شود.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اگرچه، وقتی واردکننده یا تولیدکننده این مالیات را در بدو ورود کالا به کشور می‌پردازد، در بستان‌کاری حساب او منظور شده و در زمان فروش، دیگر این مالیات را نمی‌پردازد اما ممکن است این کالا حتی دو الی سه سال به فروش نرود.

به گزارش ایسنا، فرشچیان به سایت اتاق تهران گفت: اعمال چنین سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای به جای تسهیل‌گری، ممکن است، فعالان اقتصادی را به سوی قاچاق سوق دهد. بنابراین، راهکار پیشگیرانه در مقابل بروز چنین پیامدهایی آن است که مالیات بر ارزش افزوده واردات لغو شود و دولت اجازه دهد که کالا وارد شده و در زمان فروش کالا، آن را دریافت کند.

کد خبر 456852

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دولت حمایت نکرد،آلومینیوم گران شد

    دولت حمایت نکرد،آلومینیوم گران شد

    دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم ایران ضمن تاکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت آلومینیوم را به حال خود رها کرده و به مشکلات آن رسیدگی نمی‌کند، عمده دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در بازار را کم کردن عرضه تولیدکنندگان مواداولیه خوانده و تاکید کرد: درست است که صنایع مادر بایستی مورد حمایت قرار گیرند، اما صادرات مواداولیه مصداق بارز خام‌فروشی و برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

  • سهم پنج قاره از صادرات به ایران/سهم منفی قاره آمریکا

    سهم پنج قاره از صادرات به ایران/سهم منفی قاره آمریکا

    داده های اعلام شده از وضعیت واردات کالا به تفکیک پنج قاره طی سه ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده آن است که واردات کالا به لحاظ وزن به کشور در این مدت تنها از قاره آسیا مثبت بوده و سایر قاره‌ها در این امر روند منفی داشته اند.

  • مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست

    مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست از این‌رو آنها مجبورند ارز حاصل از صادرات را به صرافان محلی بدهند و آنها با ریال پول را واریز می‌کنند. ۹۵ درصد صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس به‌صورت امانی انجام می‌شود و فروش امانی را بازار کنترل می‌کند نه صادرکنندگان و ما باید با چندین کشور تولیدکننده چانه زنی کنیم که بتوانیم در نهایت موفق به صادرات شویم.

  • فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    به دنبال انباشت کالا در گمرک زاهدان و اتفاقات اخیر پیش آمده، گمرک به شرکت‌های حمل و نقل اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی و حل مشکل از اظهار کالای ترانزیت داخلی به مقصد گمرک زاهدان اکیدا خودداری شود.

  • مردم بیشتر به دنبال کار خدماتی هستند

    مردم بیشتر به دنبال کار خدماتی هستند

    یک فعال حوزه کار می‌گوید: به دلیل نبود توازن میان بخش‌های تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی، گرایش افراد به سمت کسب و کارهای خدماتی افزایش یافته و بازار از مشاغل خدماتی اشباع شده است.

  • سقف دلاری ورود خودروی خارجی مشخص شد

    سقف دلاری ورود خودروی خارجی مشخص شد

     بیش از یک‌ماه از موعد مقرر برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد.

  • وضعیت مبهم ۲۲۴۹ خودروی وارداتی؛ ترخیص، مرجوع یا امحاء؟

    وضعیت مبهم ۲۲۴۹ خودروی وارداتی؛ ترخیص، مرجوع یا امحاء؟

    ​در آستانه واردات خودرو ، همچنان حدود ۲۲۴۹ دستگاه انواع خودرو از سال‌های قبل در گمرک مانده و تعیین‌ تکلیف نشده است.

  • «تشکیل وزارت بازرگانی» پخته نیست

    «تشکیل وزارت بازرگانی» پخته نیست

    ​​​​​​​نماینده مردم کازرون در مجلس گفت: موضوع تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی هنوز پختگی لازم را ندارد و باید حداقل روی این موضوع دو یا سه سال کار کارشناسی انجام شود.

  • به نام نادر به کام قادر

    به نام نادر به کام قادر

    آیا اقداماتی نظیر عرضه خودرو در بورس برای (به‌اصطلاح) تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا یا حذف دلار ۴۲۰۰تومانی در تامین کالاهای استراتژیک را می‌توان، گام‌هایی معنادار در راستای حرکت کشور در مسیر «آزادسازی» اقتصادی ارزیابی کرد؟

  • احتمال از بین رفتن ۳۰۰ تن برنج‌ باران‌زده/گمرک به وزارت صمت نامه زد

    احتمال از بین رفتن ۳۰۰ تن برنج‌ باران‌زده/گمرک به وزارت صمت نامه زد

    طبق برآورد گمرک زاهدان، احتمالا حدود ۳۰۰ تن از برنج‌های وارداتی که در محوطه، دچار آب گرفتگی شده بود، خسارت دیده و از بین رفته است.

  • تداوم مهار رشد خلق پول بانک‌ها در تیرماه ۱۴۰۱

    تداوم مهار رشد خلق پول بانک‌ها در تیرماه ۱۴۰۱

     وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش داد که در چهار ماه نخست امسال از بین ۱۱ بانک بورسی، رشد مانده تسهیلات اعطایی ۱۰ بانک کمتر از ۱۰ درصد بوده و نیمی از آنها رشدی کمتر از پنج درصد را داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =