۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
تهدید بزرگ در مسیر بورس

بورس در هفته‌های گذشته روندی نزولی داشته است و همین مساله باعث افزایش رکود و خروج پول حقیقی از بورس شده است. در صورتی که روند خروج سرمایه از بورس ادامه دار باشد، می‌تواند مشکل بزرگتری برای سهامداران ایجاد کند.

به گزارش دنیای بورس، تحلیل گران در شرایط کنونی نیاز بورس تهران برای رشد را اعتماد مردم به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن می‌دانند. با این وجود هنوز اقداماتی در پیرامون بورس تهران رقم می‌خورد که باعث افزایش بی اعتمادی مردم به این بازار حیاتی می‌شود.

بانک مرکزی در دو ماه اخیر با افزایش نرخ بهره بین بانکی تلاش کرده است تا در برابر افزایش تقاضای بانک‌ها که منجر به افزایش پایه پولی می‌شود، ایستادگی کند. افزایش نرخ بهره یکی از عوامل اصلی افت شاخص بورس تهران در این دو ماه بوده است. از طرفی کاهش تورم نیاز به افزایش تولید و در نهایت رونق بازار سرمایه دارد.

بورس در هفته‌های گذشته روندی نزولی داشته است و همین مساله باعث افزایش رکود و خروج پول حقیقی از بورس شده است. در صورتی که روند خروج سرمایه از بورس ادامه دار باشد، می‌تواند مشکل بزرگتری برای سهامداران ایجاد کند. بسیاری از کارشناسان کمبود نقدینگی در بورس را عامل ایجاد روند نزولی در بورس می‌دانند.


بیشتر بخوانید:یک‌بام و دو هوای سیاستگذار در بورس


* ضعف اصلی بورس عمق کم آن است

مجتبی دانشی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه یک نهاد مالی مؤثر در کلیت اقتصاد کشور است. در شرایطی که این بازار وارد یک جریان نرمال و روبه رشد با بازدهی متناسب باشد، در درجه اول تولیدات و در نهایت اقتصاد کشور حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: در مقایسه بورس تهران با بازار های مالی کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌کنیم که ضعف اصلی بورس تهران عمق کم این نهاده مالی است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی عدم سرمایه گذاری در بورس به وسیله سرمایه‌های راکدی که در دست مردم به شمار می‌رود، بازدهی پایین این بازار نسبت به تورم کشور است.

* کاهش روند منفی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته دوم مردادماه نیز با روندی نزولی همراه بود، اما این روند منفی نسبت به هفته ابتدایی مردادماه با کاهش همراه بوده است. شاخص کل بورس در روز شنبه با کاهش دو هزار و ۸۲۷ واحد همراه شد و روز یکشنبه نیز ۱۷ هزار و ۳۸۹ واحد را تجربه کرد.

تهدید بزرگ در مسیر بورس

روز دوشنبه اما روند بازار تغییر کرد و رشد چهار هزار و ۱۰۹ واحدی را برای سهامداران به همراه داشت. روز سه شنبه شاخص باز هم رشد کرد و دو هزار و ۴۱۶ واحد بالاتر ایستاد. این شاخص در روز چهارشنبه رکورد رشد در دو هفته گذشته را شکست و هفت هزار و ۳۳۹ واحد رشد کرد.

تهدید بزرگ در مسیر بورس

در نهایت شاخص کل بورس با کاهش ۶ هزار و ۳۵۲ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۳۶۰ واحد قرار گرفت. بازدهی این شاخص در هفته دوم مردادماه منفی ۴ دهم درصد بوده است.

* عقب گرد سهم های کوچک بازار سرمایه

در هفته دوم مردادماه شاخص کل هموزن بیشتر از سه برابر شاخص کل نزول کرد. این شاخص در روز شنبه با افت دو هزار و ۲۵۱ واحدی همراه شد و در روز یکشنبه کاهش هفت هزار و ۲۴۱ واحدی را تجربه کرد.

تهدید بزرگ در مسیر بورس

اما مانند شاخص کل، شاخص کل هموزن در روز دوشنبه رشد ۳۸۶ واحدی داشت و در روز سه شنبه نیز ۲۲۷ واحد بالا آمد و در روز چهارشنبه نیز به بالاترین میزان در دو هفته گذشته رسید و رشد سه هزار و ۴۶۶ واحدی داشت.

تهدید بزرگ در مسیر بورس

شاخص کل هموزن در نهایت افت پنج هزار و ۴۱۳ واحدی داشت و به سطح ۳۸۴ هزار و ۵۵ واحدی رسید و بازدهی منفی ۱.۳۹ درصد را داشت.

* رشد ارزش کل معاملات بورس

میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام در هفته دوم مردادماه با رشد ۱۹ درصدی همراه شد و به ۴۲ هزار و ۸۴۷ میلیارد توامنی رسید. در هفته گذشته بیش از ۲۱۴ هزار میلیارد تومان در بورس معامل شده است.

تهدید بزرگ در مسیر بورس

اما میانگین ارزش معاملات خرد با کاهش هشت درصدی مواجه شد و به دو هزار و ۲۴۲ میلیارد رسید. در مجموع سهامداران خرد در این هفته ۱۱ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان در بورس معامله انجام داده اند.

تهدید بزرگ در مسیر بورس

به گزارش فارس، ارزش معاملات بورس با وجود بهبود هنوز ضعیف است و نمی توان پایان اصلاح بازار را اعلام کرد. یک یا دو روز مثبت شدن معاملات پس از چند روز اصلاح در کلیت بازار اتفاقی طبیعی است و با توجه به از دست رفتن حمایت های مهم، کف سازی شاخص در یک محدوده می‌تواند هیجانات معامله گران را تعدیل کند.

کد خبر 456844

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =