سیل کمکی به سفره های زیرزمینی نکرد

یک کارشناس حوزه آب گفت: سیلاب‌های این‌چنینی دوباره برای کسانی که دنبال ساخت و ساز هستند این فرصت را ایجاد می‌کند که ایجاد سد مخزنی را مطرح کنند، اما واقعیت این است که باتوجه به شرایط طبیعی که کشور ما دارد ساخت سد جواب نمی‌دهد.

به گزارش صدای بورس، انوش نوری‌اسفندیاری درباره پیامدهای مثبت و منفی سیلاب اخیر در کشور اظهار داشت: کاملا واضح است که ما حریم لازم را برای گذر سیلاب ایجاد نکرده‌ایم، در نتیجه سیل به مکان‌های تجمع زیستی ما خسارت می‌زند.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری ما نسبت به طبیعت و محیط زندگی تهاجمی بوده است، افزود: باید با رفتارهای طبیعت سازگار شویم، اما شاهدیم سیلاب‌های این‌چنینی دوباره برای کسانی که دنبال ساخت و ساز هستند این فرصت را ایجاد می‌کند که ایجاد سد مخزنی را مطرح کنند، اما واقعیت این است که باتوجه به شرایط طبیعی که کشور ما دارد ساخت سد جواب نمی‌دهد. باید با منطق درستی نسبت به توسعه مناطق زیستی‌ و استفاده از طبیعت اقدام کنیم، چراکه محیط طبیعی به خاطر کم بودن پوشش گیاهی نسبت به این وقایع آسیب‌پذیر است.

این کارشناس حوزه آب تصریح کرد: با وقوع سیلاب خیلی امکان ذخیره‌سازی در پشت سدها نداریم اما امکان ذخیره‌سازی برای منابع آب زیرزمینی تا حدی وجود دارد، البته در موضوع تغذیه آب زیرزمینی هم شیوه ذخیره‌سازی، پوشش گیاهی و شکل بیولوژیک منطقه اهمیت دارد، ما باید جنگل‌ها و مراتع را حفظ کنیم و از زوال و نابودی خاک جلوگیری کرده و فرسایش خاک را که خود عاملی برای خسارت‌بار شدن سیلاب است کم کنیم.

به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: متاسفانه شکل طبیعی مناطق کوهستانی و کمبود پوشش گیاهی باعث شده با وقوع سیلاب، آب به سرعت از دسترس خارج می‌شود و چندان امکان ذخیره‌سازی وجود ندارد، همچنیبن طرح‌های آبخیزداری در کشور ما در حدی نیست که بتواند در این زمینه موثر باشد.

کد خبر 456839

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کدام ساختمان‌های تهران در خطر سیل هستند؟

    کدام ساختمان‌های تهران در خطر سیل هستند؟

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید: «کمک‌رسانی به سیل‌زدگان امامزاده داوود ادامه دارد. با توجه با بارش‌های دیشب و روزهای گذشته، قطعا گزارش‌های آبگرفتگی در مناطق دیگر تهران را هم داریم.» اما کدام ساختمان‌ها در خطر هستند؟

  • بیمه خسارت خودروهای مچاله شده در سیل را پرداخت می‌کند؟

    بیمه خسارت خودروهای مچاله شده در سیل را پرداخت می‌کند؟

    سیل‌های اخیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای برخی خودروها به ویژه محصولات داخلی بوجود آوردند. اما آیا این خودروهای مچاله شده، می‌توانند از بیمه خسارت بگیرند؟

  • جبران خسارت کشاورزان در مناطق سیل‌زده

    جبران خسارت کشاورزان در مناطق سیل‌زده

    وزیر جهاد کشاورزی دستور بسیج تمامی امکانات وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارات کشاورزان و مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده و آسیب دیده را صادر کرد.

  • سیل دنیا را برد، ولی سدها پر نشد!

    سیل دنیا را برد، ولی سدها پر نشد!

    سیل‌های اخیر تهران که سیلاب‌هایی شدید با ده‌ها نفر کشته و مفقودی بود، کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب، یا به‌عبارتی به اندازه ۳ روز مصرف شرب تهران به مخازن سدهای این استان اضافه کرد.

  • حضور تیم ارزیابی خسارت بیمه ملت در مناطق سیل‌زده طالقان

    حضور تیم ارزیابی خسارت بیمه ملت در مناطق سیل‌زده طالقان

    پس از تاکید داود قاسم‌پور سرپرست مدیر عامل شرکت بیمه ملت، و دستور معاون فنی مبنی بر رسیدگی فوری به خسارت‌های وارده ناشی از سیل‌های اخیر بیمه گزاران شرکت بیمه ملت و پس از اخذ گزارش‌های میدانی و شناسایی نقاطی که بیشترین آسیب‌ها را داشته‌اند، تیم ارزیابی خسارت بیمه های اتومبیل در محل شهرستان طالقان حضور یافت.

  • تهرانی ها منتظر بی آبی باشند

    تهرانی ها منتظر بی آبی باشند

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد معین IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    حفر چاههاي عمیق بر سر راه این سیلابهای فصلی، میتونه بهترین گزینه برای مهار آب و همچنین پر کردن سفره های زیرزمینی باشه. ما باید این سیلابهارو به لایه زیرین زمین هدایت کنیم، با افزایش دمای جهانی، بارندگیهای فصلی بیشتر و بیشتر خواهد شد و اگه یک راه حل مناسب رو نتونیم پیدا کنیم، کاملا به زیان ما خواهد بود.