تاثیر تحولات اقتصاد جهانی بر بورس کالا

قیمت های جهانی کامودیتی ها روی قیمت داخلی در تالار نقره ای اثر مستقیم دارد. بررسی تاثیر قیمت های جهانی در حوزه فولاد و فلزات و محصولات پتروشیمی بر قیمت در بورس کالا را در این یادداشت بخوانید.

همواره قیمت گذاری و تحولات بورس کالا رابطه نزدیکی با تحولات قیمت کامودیتی ها در دنیا داشته و دارد و نوسانات جهانی حتی با تاخیر تاثیرشان را بر بورس کالای کشور می گذارند.

به سبب تاثیر پذیری قیمت محصولات عرضه شده در رینگ های معاملاتی بورس کالا از قیمت های جهانی می بایستی قیمت های جهانی رصد و روند آنها برای آینده پیش بینی کرده و سپس نسبت به فعالیت در بورس کالا اقدام نمود.

محصولات فلزات اساسی، کانی های فلزی و غیر فلزی در محصولات فلزی بعد از جنگ روسیه و اوکراین و دمپینگ روسیه در فروش محصولات فولادی خود شاهد نرخ شکنی در بازارهای جهانی و افت قیمت انواع بیلت، بلوم و انواع ورق های فولادی هستیم به طوریکه نوسانات نرخ جهانی بطور مستقیم بر روی نرخ های بورس کالا تاثیر می گذاشت که با اطلاعیه جدید بورس کالا در بیلت حداقل این ارتباط مستقیم قطع کردید تا بازارهای جهانی به شرایط متعادل برسند از طرفی با توجه به افزایش موجودی محصولات فولادی چین و کاهش تب تقاضای فولاد شاهد کاهش نرخ های جهانی و به طبع آن نرخ های بورس کالا می باشیم .

قیمت‌های صادراتی فولاد ایران در هفته جاری به 461دلار در هر تن رسیده که کمتر از بهای تمام شده برخی بنگاهها بوده و عامل تمرکز فولادسازان بروی فروش داخلی (بجای صادرات) می شود که با توجه به مازاد 30% تولید فولاد نسبت به تقاضای کشور، خود عامل افت قیمتهای داخلی در روزهای آتی خواهد شد.

در این میان، برخی واحدهای تولیدی به دنبال اصلاح فرمول پایه قیمت در بورس کالا هستند تا از طریق کشف قیمتهای بالاتر، بخشی از چالش فوق مدیریت شود درحالی که کشف قیمت بالاتر از عرف شمش فولاد، مانع کاهش قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن شده و از رقابت پذیری صادرات کاسته و وضعیت را بحرانی تر می کند.

محصولات شیمیایی در این گروه از محصولات ما با تنوع زیادی کالاهای عرضه شده روبرو هستیم اعم از وکیوم باتوم، انواع موارد پلیمری ، لوب کات و سایر محصولات شیمیایی. نوسانات قیمت گاز به دلیل بهای تمام شده محصولات شیمیایی و وضعیت بازار خود محصولات شیمیایی از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر بر روی بورس کالای محصولات شیمیایی می باشند. جنگ روسیه و اوکراین از طرفی باعث بالا رفتن قیمت گاز گردیده و رکود اقتصاد جهانی و افزایش نرخ بهره آمریکا محصولات شیمیایی را از رونق قیمتی انداخته که تاثیر مستقیم بر کالاها دارد.

قابل ذکر است که به دلیل رشد دلار و تورم موجود در کشور نرخ ریالی فروش در بورس کالا صعودی می باشد. محصولات نفتی قیمت نفت مدت هاست که قیمت های بالایی را می بیند و همواره باعث بهبود کرک اسپرد پالایشگاهی ها گردیده از طرفی نرخ فروش محصولات نفتی نیز صعودی بوده است. انواع روغن و قیر و گوگرد از جمله محصولاتی هستند که در این رینگ به فروش می رسد. با توجه به عدم افزایش عربستان و عدم رقبت عرضه نان اوپک ها در بازار قیمت نفت قابل تقویت بوده و به طبع آن محصولات پالایشی هم بالاتر قیمت خواهند خورد. در ادامه درصد رقابت قیمت کالای عرضه شده در بورس کالا را مشاهده می کنید.

• محبوبه رفاهی

••کارشناس بازارهای کالایی کارگزاری بانک مسکن

کد خبر 456827

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =