گرانی سرسام آور کالاهای اساسی/ برنج ۱۸۸ درصد گران شد!

روایت رسمی دولت از قیمت اقلام اساسی منتشر شد، به طوری که این گزارش، روغن مایع با افزایش ۳۲۷.۵ درصدی قیمت در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، رکورددار گرانی در میان کالاهای دیگر بوده است.

به گزارش صدای بورس-گزارش جدید مرکز آمار از تورم اقلام اساسی، به نوعی روایتگر کوچک شدن شدید سفره خانوار است و این‌که هزینه خرید بسیاری از کالاها تا دو یا سه برابر افزایش یافته است. این در حالی است که دستمزد، آن‌چنان تغییری نداشته و همین موضوع باعث افت شدید قدرت خرید مردم شده است.

برخی از تحلیلگران عنوان می‌کنند به نظر می‌رسد سخنان دولتمردان سیزدهم درباره بهبود شاخص‌ها و عملکرد اقتصاد ملی، توصیفی برای یک جغرافیای خارج از حدود مرزهای ایران است،

روغن ۳۲۷ درصد گران شد

گزارش جدید مرکز آمار و مقایسه قیمت اقلام اساسی در تیرماه امسال نسبت به‌ تیرماه سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت روغن مایع با افزایش ۳۲۷.۵ درصد، روغن‌نباتی جامد ۲۸۵.۸ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد، سیب‌زمینی ۱۷۳.۵ درصد و ماکارانی ۱۶۶ درصد، رکورد گرانی اقلام اساسی را زده‌اند.

این در شرایطی است که کنسرو تن ماهی با افزایش ۱۹.۴ درصد، هندوانه ۲۰.۱ درصد، نوشابه گازدار ۲۰.۲ درصد، هویج فرنگی ۲۰.۸ درصد و شیرخشک ۲۶ درصد، کمترین افزایش قیمت را در تیرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال گذشته داشتند.

بنا به این گزارش، قیمت گوشت گوسفند در تیرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال گدشته ۳۶.۸ درصد، گوشت گاو یا گوساله ۵۱.۱ درصد، برنج خارجی درجه یک ۵۶.۵ درصد، ماهی قزل‌آلا ۵۸.۶ درصد، تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۰۲.۶ درصد و مرغ ماشینی ۱۰۳.۷ درصد گران شده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در تیرماه امسال از میان ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۳۴ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (۵۲.۸ درصد) داشته‌اند.

مرغ رکورد گرانی را زد/ برنج ۱۸۸ درصد گران شد

مرغ رکورد گرانی را زد

در این میان، مرکز آمار در بخش دیگری از گزارش، به میزان افزایش قیمت‌ها فقط در یک ماه تیر امسال پرداخته است، به طوری که مرغ ماشینی با افزایش ۲۶.۱ درصدی، رکورد گرانی را در میان کالاهای دیگر زده است. پس از آن، سس مایونز با افزایش قیمت ۲۴.۳ درصد و هویج فرنگی با افزایش قیمت ۲۱.۶ درصد قرار دارد.

این در حالی است که هلو ۱۲.۵ درصد، بادمجان ۱۳ درصد، هندوانه ۹.۲ درصد و گوجه‌فرنگی ۸.۸ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین- بر همین اساس، کره پاستوریزه رشد ۱۴.۳ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۱۰.۷ درصد، تخم‌مرغ شانه‌ای ۹.۵ درصد و گوشت گاو یا گوساله ۲.۶ درصد را در یک ماه تیر امسال تجربه کرده است.

مرغ رکورد گرانی را زد/ برنج ۱۸۸ درصد گران شد

کد خبر 456782

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تعداد مشترکان اینترنت موبایل از ۹۷ میلیون گذشت

    تعداد مشترکان اینترنت موبایل از ۹۷ میلیون گذشت

    ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، به ۱۱۵.۵۱ درصد رسیده است.

  • افزایش یک و نیم برابری قیمت‌ها در یک سال اول دولت رئیسی

    افزایش یک و نیم برابری قیمت‌ها در یک سال اول دولت رئیسی

    کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، مرغ و گوشت و همچنین اینترنت بیشترین گرانی را داشته‌اند.

  • سریال بلاتکلیفی صنایع ادامه دارد؛  این قسمت رب گوجه فرنگی!

    سریال بلاتکلیفی صنایع ادامه دارد؛ این قسمت رب گوجه فرنگی!

    میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسروی گفت: پس از ۳ماه هنوز دولت قیمت رب و کنسرو تن ماهی را اعلام نکرده در حالیکه الان اوج تولید است و عدم قیمتگذاری بموقع موجب وقفه در تولید رب و موجب نیاز کشور به واردات میشود.

  • شیرخشک گران شد

    شیرخشک گران شد

    رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد خاطر نشان کرد: اگر روند توقف تولید ادامه داشته باشد در نهایت تولیدکنندگان متهم خواهند شد که چرا تولید نمی‌کنند و در نهایت دولت اقدام به واردات می‌کنند این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید ۹۵ درصد از نیاز کشور را دارند.

  • گران فروشی ایرلاین ها: کاهش ۴۰ درصدی مسافران هوایی در ۴ سال

    گران فروشی ایرلاین ها: کاهش ۴۰ درصدی مسافران هوایی در ۴ سال

    وضعیت کنونی صنعت هوایی، علاوه بر ایجاد نارضایتی گسترده‌ی مردم و تاخیرهای فراوان به دلیل نقص فنی و افزایش روزانه حوادث هوایی، حاشیه ی جدید برای دولت انقلابی آقای رییسی ایجاد کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، این رهاشدگی و سیاست گرانی بلیت هواپیمایی و البته سکوت، نظارت نمایشی و چراغ سبز نماینده دولت یعنی سازمان هواپیمایی کشوری بر ایرلاین ها، منجر به سقوط شدید صنعت هوایی ایران شده است.

  • پیش بینی قیمت مرغ در ایام ‌تاسوعا و عاشورا

    پیش بینی قیمت مرغ در ایام ‌تاسوعا و عاشورا

    رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به فراوانی عرضه، قیمت مرغ در ایام‌تاسوعا و عاشورا تغییری ندارد.

  • زنگ خطر افزایش تورم به صدا در آمده است

    زنگ خطر افزایش تورم به صدا در آمده است

    درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل در برخی از استانها، افزایش انفجاری داشته و خانوارها ۹۰ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند.

  • سیل قیمت اوزون برون را بالا برد

    سیل قیمت اوزون برون را بالا برد

    سیل حدود سه هزار تن ماهی را تلف کرد. حال بیم آن می‌رود که قیمت ماهی مجدد در آستانه گرانی قرار بگیرد؛ چرا که هر کمبودی در بازار به منزله گرانی است. این در حالی است که چندی پیش یک مقام صنفی از افزایش قیمت ماهی در مهر یا آبان ماه سال جاری خبر داد.

  • رکود تورمی در آمریکا؛ دوپینگ جدید طلا!

    رکود تورمی در آمریکا؛ دوپینگ جدید طلا!

    ارزش اونس طلا در واکنش به افزایش مجدد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو پس از نشست FOMC در ماه ژوئیه، افزایش یافت.

  • خبر نگران کننده درباره برنج هندی

    خبر نگران کننده درباره برنج هندی

    تاجران نگران هستند که کاهش تولید برنج محدودیت های صادراتی هند را افزایش دهد.

  • دو نهاد، دو قیمت/گرانی مسکن در تهران؛ ۴۲ یا ۴۵ میلیون تومان؟

    دو نهاد، دو قیمت/گرانی مسکن در تهران؛ ۴۲ یا ۴۵ میلیون تومان؟

    مرکز آمار و بانک مرکزی، هر دو گزارش‌هایی را از تحولات بازار مسکن در تهران منتشر کرده‌اند. متوسط قیمت هر متر مربع از املاک مسکونی در گزارش‌های این دو نهاد، بیش از سه میلیون تومان با یکدیگر اختلاف دارند. اما چرا؟

  • دولت پشیمان شد/ارزانی بی ارزانی!

    دولت پشیمان شد/ارزانی بی ارزانی!

    قیمت‌ها به عقب برنمی‌گردد؛ اگر استثناهای بسیار معدود را کنار بگذاریم، هرگز در اقتصاد قیمت‌ها به عقب برنگشته است؛ بنابراین قید بودجه‌ای ۱۴۰۱ برای دولت، عملا اتفاق نمی‌افتاد.

  • شیر خشک گران شد

    شیر خشک گران شد

    دبیرانجمن‌تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: طبق کمیسیون قیمت گذاری سازمان حمایت هفته گذشته قیمت شیرخشک نوزاد و رگولار ۲۰ درصد افزایش یافت.

  • برنج در ماه محرم چقدر شد؟

    برنج در ماه محرم چقدر شد؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع برنج در بازار پرداختیم.

  • وعده دولت برای ارزانی روغن محقق شد؟

    وعده دولت برای ارزانی روغن محقق شد؟

    دولت خبر داده بود از شنبه ۸ مرداد قیمت روغن های نباتی با ده تا ۲۵ درصد افت روبرو خواهد شد. بررسی ها از وضعیت بازار چه موضوعی را نشان می دهد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =