کاهش‌۵۲‌درصدی درآمد ناظر

در گزارش صورت های مالی سازمان بورس به مواردی همچون میزان رشد و کاهش درآمدها و هزینه‌های عملیاتی، دارایی‌ها، بدهی‌ها و برخی دیگر از موارد مهم ذکر شده در صورت‌های مالی منتشر شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه  ۱۴۰۰ پرداخته ایم و نظر کارشناسان را در این مورد واکاوی کرده ایم. این گزارش را بخوانید

به گزارش صدای بورس در همه جای دنیا بورس به عنوان نهادی شفاف شناخته می‌شود و با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار خود متولی شفافیت در بازار سهام است و از همه ابزارهای موجود برای افزایش شفافیت عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سهام استفاده می‌کند، طبیعی است که خود شفاف‌تر از هر نهاد دیگری باشد. سازمان بورس و اوراق بهادار پس از سال‌ها، بالاخره از سال گذشته اقدام به انتشار صورت مالی سالانه کرده بود، در ادامه این تصمیم در جهت شفافیت هر چه بیشتر عملکرد نهاد ناظر بازار سرمایه، اقدام به انتشار صورت‌های مالی تلفیقی و تفکیکی شرکت‌های تابعه برای سال ۱۴۰۰ کرد.


در این گزارش به میزان رشد و کاهش درآمدها و هزینه‌های عملیاتی، دارایی‌ها، بدهی‌ها و برخی دیگر از موارد مهم ذکر شده در صورت‌های مالی منتشر شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ پرداخته و نظر کارشناسان را در این مورد واکاوی کردیم.
در بند چهارم گزارش موسسه حسابرسی از گزارش صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: «به نظر این موسسه، صورت‌های مالی یاد شده، وضعیت مالی گروه و سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و سازمان را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می‌دهد.»
همچنین در بند پنجم این گزارش ذکر شده است: «گزارش هیات مدیره درباره فعالیت و وضع عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، که به منظور تقدیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار تنظیم شده، مورد بررسی این موسسه قرار گرفته است. با توجه به رسیدگی‌های انجام شده، نظر این موسسه به موارد با اهمیتی که حاکی از مغایرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هیات مدیره باشد، جلب نشده است.»
در این بین اما با توجه به گزارش صورت‌های مالی منتشر شده، درآمدهای عملیاتی سازمان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۶/۵۲ درصد نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ کاهش داشته است. با وجود کاهش درآمدها اما هزینه‌های عملیاتی آن در سال مالی ۱۴۰۰ به میزان ۷/۵۸ درصد افزایش داشته است.
همچنین طبق این گزارش، کل دارایی‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به سال گذشته ۹/۱۲ درصد رشد داشته است. مجموع حقوق مالکانه سازمان نیز در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل آن ۸/۱۸ درصد افزایش داشته است. با وجود این، کل بدهی‌های سازمان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهشی ۷/۸ درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر، تعداد کل کارکنان گروه و سازمان به ترتیب افزایشی ۹/۴ و ۱/۱۳ درصدی داشته ‌است.
در جدول زیر بخش‌های مهمی از اطلاعات درج شده در صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال مالی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین درصد افزایش و کاهش آنها را مشاهده می‌کنید.

کاهش‌۵۲‌درصدی درآمد ناظر

  • نگین عظیمی - خبرنگار

کد خبر 456468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =