صورت های مالی غیراستاندارد عامل تصمیمات هیجانی سهامداران در بورس

یک استاد دانشگاه با اشاره به اشکالات بورس ایران از منظر حسابداری گفت: صورت های مالی غیر استاندارد عامل تصمیمات هیجانی سهامداران در بورس ایران است.

به گزارش صدای بورس، ایرج نوروش چهره ی نام آشنای علم حسابداری ایران معتقد است: اساسا حسابداری باید خدمات اجتماعی بدهد. در بورس تنها جایی است که ما می توانیم محصولات خود که همان صورت های مالی است عرضه کنیم. به عنوان مثال در بورس وقتی که صورت های مالی به کار کسی نیاید، ارزشی ندارد، ارزش وقتی است که این صورت های مالی طبق استاندارد های جهانی باشند تا به حقایق هم نزدیک شوند.

وی ادامه داد، مثلا شاید شرکتی ۱۰ میلیون سود نشان دهد ولی ما وقتی استاندارسازی کنیم مثلا شرکت ۲ میلیون هم زیان ده باشد. صورت های مالی اگر در بورس می خواهد بیایند باید حتما استانداردهای گزارش دهی بین المللی در آنها ها اجرا شود.یکی از مصارف اصلی صورت های مالی، بازار سرمایه است. اگر در این صورت های مالی شفافیت وجود داشته باشد محل بسیار خوبیست برای جمع آوری سرمایه مردم و سرازیر کردن آن ها به سمت شرکت ها، تا صنایع هم از آن ها استفاده کنند و بتوانند به توسعه کسب و کار خود بپردازند که در این خصوص می توان گفت زیر ساخت حسابداری، حسابداری مالیه است. اگر اینجا درست شود بقیه جاها هم در بازار سرمایه درست می شود.

این استاد دانشگاه گفت: اهمیت استفاده استانداردهای گزارش دهی بین المللی در بازار سرمایه این است که می تواند باعث شود که سرمایه گذار خارجی مستقیم و غیر مستقیم به سمت شرکت های ما بیاید، همه دنیا به دنبال سرمایه گذار غیر مستقیم خارجی هستند ما هم اگر به دنبال این موضوع هستیم باید زیر ساخت های آن را فراهم و الزامات لازم را رعایت کنیم، پایبندی به این الزامات سبب می شود که از کشور های دیگر پول سرازیر شود به کشور ما که محل توسعه ای برای صنایع و شرکت های ما می شود.


بیشتر بخوانید: احتمال سکون در تمام بورسی‌ها


ما اگر صورت های مالی خود را درست و شفاف کنیم مردم دیگر به صف های خرید و فروش نگاه نمی کنند و همین مسئله است که کارایی بورس ما را از بین برده است. وقتی این صورت های مالی شفاف نیستند و طبق استاندار ها عمل نمی کنند این می شود که شرکتی که زیان ده است با یک خبر همه در صف های خرید آن نشسته اند و تحت تاثیر جو های روانی و سفته بازان قرار می گیرند.

وی افزود، در صورت رعایت الزامات استانداردهای گزارش دهی بین المللی و عضویت در سازمان iosco، سهام شرکت های ایرانی از طرف سرمایه گذاران خارجی قابل خریداری است. این موضوع به معنای ورود سرمایه خارجی به کشور است که امری بسیار خوب و مفید برای اقتصاد پر چالش ایران محسوب می‌شود.

نوروش گفت: اگر تورم و مالیات را در صورت های مالی لحاظ نکنیم مشخص است که ترازنامه ی ما خیلی مشکل دارد و حقیقی نیست. دقیقا همین مسائل است که بورس ما را خراب کرده و بازار سرمایه را جولانگاه سفته بازان تبدیل کرده است.

به گزارش تسنیم ، وی ادامه داد: مورد بعدی ارزش های اسمی دستوری، که هیچ ارزشی ندارد. ارزش اسمی بنای بازار ماست و ما افزایش سرمایه ها را ارزش اسمی می دهیم یا مورد دیگر اینکه مثلا اگر شرکتی می خواهد افزایش سرمایه دهد نیاید از سود های شرکت برداشت کند در هیچ جای دنیا اینطور نیست، باید از اورده نقدی افزایش سرمایه رخ دهد که ما کمتر شاهد همچین موضوعی هستیم. شما نگاه کنید در دنیا وقتی اسم افرایش سرمایه می آید سهم افت می کند، چون می گویند این شرکت نتوانسته از نهادهای مالی تامین سرمایه کند و رو به افزایش سرمایه آورده است اما در کشور ما دقیقا برعکس است و افزایش سرمایه اتفاقا مردم را به خرید سهام شرکت ها حریص تر می کند. در واقع این افزایش سرمایه ها باعث ویران شدن شرکت های ماست.

کد خبر 456456

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  مشاوران املاک رتبه بندی می‌شوند

    مشاوران املاک رتبه بندی می‌شوند

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: در بسته جدید حمایتی مسکن دولت مقرر شده که مشاوران املاک رتبه بندی شوند.

  • موج خروج سرمایه از بورس ارتفاع گرفت

    موج خروج سرمایه از بورس ارتفاع گرفت

    در مجموع کل هفته اخیر هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۹۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش رشد ۳.۵ درصد داشته است.

  • افزایش سرقت مواد غذایی در نتیجه تورم

    افزایش سرقت مواد غذایی در نتیجه تورم

    تورم مواد غذایی در ایران هشداردهنده شده و مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای مواد غذایی در تیر ماه را بالای ۹۰ درصد دانسته است.

  • تقلید بانک مرکزی رئیسی از دولت روحانی

    تقلید بانک مرکزی رئیسی از دولت روحانی

    معامله‌گران ارزی هم مثل بورسی‌ها نگران افزایش نرخ سود بودند. آن‌ها می‌گویند دلیل کمبود نقدینگی در بازار بخاطر افزایش نرخ سود بین بانکی به ۲۱ درصد است.

  • کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

    کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

    به نظر می‌رسد فشار بورسی‌ها برای کاهش سود بین بانکی جواب داده است و این اتفاق رخ خواهد داد. اما تبعات آن برای اقتصاد ایران چیست؟

  • دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    هادی حق شناس، اقتصاددان یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی در کشور را کنترل مصارف و هزینه ها و حاکم شدن انضباط بودجه‌ای در کشور می‌داند و می‌گوید: رشد نقدینگی زمانی اتفاق می‌افتد که منابع معادل مصارف نباشد. وی معتقد است که دولت باید برای کنترل نقدینگی تصمیمات سختی بگیرد.

  • فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد

    فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد

    فرمول حق الزحمه مشاوران املاک از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که براساس آن تعیین کمیسیون بنگاه‌های املاک بر مبنای درصدی از قیمت معاملاتی که سبب ذی‌نفع شدن بنگاه‌ها از گرانی مسکن می‌شد، لغو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =