ایران چندمین کشور تولیدکننده نفت در جهان به شمار می‌رود؟

آمار نشریه فوربس نشان می‌دهد ایران سال ۲۰۲۱ بیشترین درصد افزایش تولید نفت در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده جهان را به ثبت رسانده است.

به گزارش صدای بورس، در سال ۲۰۲۰ جهان بزرگ‌ترین کاهش مصرف نفت در تاریخ را به ثبت رساند. پس از ۹ سال روند افزایش مصرف نفت در جهان، شیوع کرونا باعث شد تا تقاضا برای طلای سیاه در بازار جهانی ۹ درصد کاهش یابد.

البته در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۶ درصدی مصرف نفت در بازار جهانی بودیم که بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۱۹۷۶ تاکنون به شمار می‌رود. با وجود این افزایش اما مصرف نفت در جهان در سال ۲۰۲۱، ۳.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ پایین‌تر بوده است.

بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان

آمریکا در سال ۲۰۲۱ با مصرف روزانه ۱۸.۷ میلیون بشکه بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان بود که نسبت به سال ۲۰۲۰، ۸.۷ درصد رشد داشته است. بیشترین میزان مصرف نفت آمریکا در سال ۲۰۰۵ به ثبت رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹ درصد بیشتر بوده است.

پس از آمریکا هم چین با مصرف روزانه ۱۵.۴ میلیون بشکه دومین مصرف کننده نفت جهان بود.

به طور کلی طی ۱۰ سال گذشته مصرف نفت در آمریکا سالانه ۰.۴ درصد بیشتر شده و این در حالی است که متوسط افزایش مصرف سالانه نفت چین ۱۲ برابر آمریکا بوده و در یک دهه گذشته سالانه ۴.۸ درصد بالا رفته است.

در میان ۱۰ مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان آلمان تنها کشوری است که در سال ۲۰۲۱ کاهش مصرف را به ثبت رسانده است. آمریکا و چین به ترتیب ۱۹.۹ درصد و ۱۶.۴ درصد نفت عرضه شده به بازار جهانی را وارد کرده‌اند و در مجموع بیش از ۳۶ درصد نفت جهان در این دو کشور مصرف شده و می‌شود.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان

با وجود تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر صنعت تولید نفت آمریکا، این کشور در سال ۲۰۲۱ با تولید روزانه ۱۱.۲ میلیون بشکه همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان بوده است.

جایگاه‌های دوم و سوم این لیست هم به روسیه و عربستان تعلق دارد و دو کشور به ترتیب ۱۰.۵ و ۹.۴ میلیون بشکه تولید نفت داشته‌اند؛ درواقع آمریکا،‌ روسیه و عربستان به ترتیب ۱۴.۴، ۱۳.۴ و ۱۲.۱ درصد کل نفت تولیدی جهان را به خود اختصاص داده و در مجموع نزدیک به ۴۰ درصد کل نفت تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۱ با منشأ این سه کشور بوده است.

با وجود آنکه شرکت‌های نفتی در جهان در سال ۲۰۲۱ روند افزایش تولید را در پیش گرفتند، اما تولید نفت در ۶ کشور از ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده این کالای اساسی پایین آمد. همین مسئله بود که باعث شد تا شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.


بیشتر بخوانید : نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان


کانادا، عراق و چین نیز به ترتیب با تولید ۴.۷، ۴، و ۴ میلیون بشکه در روز جایگاه‌های سوم تا ششمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ ایران روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید کرده و هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان بوده است. درواقع ۴.۱ درصد کل نفت تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۱ مربوط به ایران بوده است.

به گزارش برنا، همان‌طور که گفته شد تولید نفت در ۶ کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان شامل آمریکا، عربستان، عراق، امارات، برزیل و کویت در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته، اما ایران با ثبت ۱۶.۱ درصد افزایش تولید، بیشترین رشد تولید نفت در میان کشورهای جهان را به ثبت رسانده است.

کد خبر 456443

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

    انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

    شرکت شبندر، در بین ۶ شرکت پالایشی پذیرفته شده در بازار سرمایه، رتبه دوم را از منظر ظرفیت فرآورش روزانه از آن خود کرده است. گزارش تحلیل بنیادی این شرکت را در این مطلب می خوانید.

  • گزارش های تحلیل بنیادی «شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر)»

    گزارش های تحلیل بنیادی «شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر)»

     طبق صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۰ میزان تولید محصولات شرکت پالایش نفت بندرعباس به میزان ۱۸.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

  • تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید

    تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید

    پنجمین جلسه پروژه های پیشران اقتصاد ملی به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور مدیران شرکتهای بزرگ عضو گروه، برگزار شد.

  • نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آقای روحانی برخلاف استراتژی حال کشور، مهمترین توان و منابع دیپلماتیک کشور را برای توسعه روابط با کشورهای اروپایی و به سرانجام رساندن برجام به‌کار گرفتند که در نهایت به استراتژی حال کشور، نتیجه را باختند؛ اما در حال حاضر به نظر می رسد، دولت آیت الله رئیسی با درک اهمیت استراتژیک همسایگان ایران، قدم در مسیر روابط بیشتر با این همسایگان نهاده، که آرزو این است تا آورده‌های بسیار خوبی نصیب کشور کند.

  • اولویت پترول، استفاده از ظرفیت‌های مالی داخلی برای تکمیل زنجیره ارزش در کمترین زمان است

    قانعی تأکید کرد: 

    اولویت پترول، استفاده از ظرفیت‌های مالی داخلی برای تکمیل زنجیره ارزش در کمترین زمان است

    مدیرعامل پترول بر استفاده از ظرفیت‌های مالی داخلی برای تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در کمترین زمان ممکن تأکید کرد. 

  • لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل با افتی بیش از ۹۶۸ واحد، رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت مواجه شد و با کاهش دو هزار و ۸۳۱ واحدی باعث تثبیت این شاخص در محدوده ۳۸۸ هزار واحدی شد. شاخص کل از لحاظ تکنیکال احتمال اصلاح تا سطح یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد را دارد و برآورد می‌کنیم تا این محدوده افت ارزش را تجربه کند. از لحاظ بنیادی بازار به واسطه افزایش نرخ بهره دچار مشکلاتی شده است، اعتراضات سهامداران به سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره منجر به تشکیل جلساتی شد که خروجی این جلسات کاهش نرخ بهره در هفته‌های آینده خواهد بود. از این رو با توجه به وضعیت تکنیکالی شاخص همچنین فشار فروش روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه انتظار این است که بازار امروز شاهد همین فشار فروش باشد

  • سرانه درآمد ایران چقدر است؟

    سرانه درآمد ایران چقدر است؟

    بانک جهانی رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر سطح درآمد در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =