۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

شرکت شبندر، در بین ۶ شرکت پالایشی پذیرفته شده در بازار سرمایه، رتبه دوم را از منظر ظرفیت فرآورش روزانه از آن خود کرده است. گزارش تحلیل بنیادی این شرکت را در این مطلب می خوانید.

به گزارش صدای بورس، شرکت پالایش نفت بندرعباس؛ سودی معادل ۲،۶۲۶ ریال به ازای هر سهم محقق خواهد کرد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر با ظرفیت اسمی فرآورش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام، در بین ۶ شرکت پالایشی پذیرفته شده در بازار سرمایه، رتبه دوم را از منظر ظرفیت فرآورش روزانه از آن خود کرده است.
طبق صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۰ میزان تولید محصولات شرکت پالایش نفت بندرعباس به میزان ۱۸.۶ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با تولید کل صنعت (۶۳ میلیون مترمکعب) سهم ۲۹ درصدی از تولید فرآورده های پالایشی بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و با ارزش بازار بیش از ۱،۰۹۶ هزار میلیارد ریال (منتهی به ۴ مرداد ۱۴۰۱) سهم ۲۸ درصدی از ارزش بازار این صنعت را به خود اختصاص داده است.

انتظار می‌رود شرکت در سال ۱۴۰۱ با فرض دلار نیمایی با نرخ میانگین سالانه ۲۶۰،۰۰۰ ریال، نرخ نفت ۱۱۰ دلار به ازای هر بشکه و همچنین سایر مفروضات گزارش، سودی معادل ۲،۶۲۶ ریال به ازای هر سهم برای سرمایه‌گذاران خود محقق کند. بدین منظور برای بررسی بهتر تخمین سود، جدول تحلیل حساسیت سود هر سهم تهیه و در «بخش چهارم: آنالیز مالی و پیش بینی سود و زیان»، گزارش آورده شده است.

P/E شرکت برای دوره مالی ۱۴۰۱/۵/۴ حدود ۴/۲ واحد است . همچنن سود زیان خالص شرکت برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ درصد بوده است.

آنالیز تولید شرکت نفت بندر عباس؛
از سال ۱۳۹۴تا سال ۱۳۹۸ بطورمتوسط تولید شرکت به میزان ۱۰۹میلیون بشکه بوده است، اما در سال ۱۳۹۹به علت شیوع ویروس کرونا، کاهش تقاضای محصولات و همچنین تعمیرات اساسی در ماه های آبان و آذر، تولید شرکت نیز کاهش یافته است.اما در سا ۱۴۰۰ لاین کاهش جبران شده و تولید شرکت به میزان۱۱۷میلیاون بشکه گزارش شده است.
همچنین مهمترین فرآورده های پالایشگاه نفت بندرعباس، نفت گاز، بنزین و نفت کوره بوده که روند تولید آن طی سال های ۱۳۹۴ الی ۱۴۰۰ قابل مشاهده در نمودار ذیل است.

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

آنالیز حجم فروش عبارتند از؛
مطابق صورت های مالی منتشر شده توسط شرکت پالایش نفت بندرعباس، فروش صادراتی شرکت تا سال ۱۴۰۰ بطور متوسط ۲۲ درصد از حجم کل فروش شرکت بوده است. مهمترین محصولات صادراتی شرکت طی سال های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ ، شامل نفت کوره ، نفت گاز و بنزین است.

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

نرخ فروش محصولات
بهای فروش محصولات ازجمله نفت گاز تا سال۱۳۹۷صعودی بوده،اما با شروع نزول قیمت جهانی نفت از سال ۱۳۹۸ ،قیمت فروش محصولات نیز کاهش یافته و این روند تا سال
۱۳۹۹ ادامه داشته است .به شکلی که نرخ صادراتی نفت گاز در سا ۱۳۹۷ ل به میزان ۸۰ دلار بوده،اما در سال ۱۳۹۹ این نرخ به ۲۸ دلار رسید. در سال ۱۴۰۰ با رشد قیمت نفت، قیمت محصولات به تبع افزایش یافت .در نمودار ذیل، نرخ فروش هر یک از محصولات نفت گاز، بنزین و نفت کوره قابل مشاهده است.

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

بهای تمام شده فروش
در نمودار ذیل، بهای تمام شده تولید شرکت به صورت ریالی و دلاری مقایسه شده است .از سا۱۳۹۶ ل تا ۱۴۰۰بطور متوسط رشد بهای تمام شده ریالی شرکت سالانه ۷۵ درصد بوده است
و در سال ۱۴۰۰بواسطه افزایش قابل توجه نرخ خوراک نفت خا م، بهای تمام شده شرکت به میزان ۱۲۰ درصد رشد را نسبت به سال قبل، یعنی سا ل ۱۳۹۹ را رقم زده است .اما روند بهای تمام شده دلاری شرکت همانند بهای تمام شده ریالی نبوده و در سا۱۳۹۸ ل به علت جهش ارزی، به میزان ۴۰ درصد نسبت به سا۱۳۹۹ ل کاهش یافته است.

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

انتظار تحقق سود خوب از شبندر!

گزارش اصلی این متن را اینجا بخوانید.

منبع: سرمایه گذاری مهرگان تامین پارس

کد خبر 456411

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دولت از خیر سهام کدام شرکت ها گذشت؟/صاحبان جدید سهام کدامند؟

    دولت از خیر سهام کدام شرکت ها گذشت؟/صاحبان جدید سهام کدامند؟

    سهام متعلق به دولت در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب واگذار شدند

  • پالایشی ها در تابستان چقدر سود ساختند؟

    پالایشی ها در تابستان چقدر سود ساختند؟

    پالایشگاه‌های بورسی،‌ صورت‌های مالی سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ را منتشر کردند. نگاهی به این گزارش‌ها نشان می‌دهد که هرچند اغلب پالایشگاه‌ها نسبت به فصل بهار عملکرد ضعیف‌تری را ثبت کرده‌اند اما در مقایسه با تابستان سال گذشته روند سودسازی بهتری را داشته‌اند. به طور کلی در ۶ ماهه نخست امسال، سودسازی پالایشی‌ها در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است.

  • احتمال واردات بنزین چقدر است؟

    احتمال واردات بنزین چقدر است؟

    عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راه‌های تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاست‌های سهمیه‌بندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوه‌های مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است

  •  ایران چندمین کشور تولیدکننده نفت در جهان به شمار می‌رود؟

     ایران چندمین کشور تولیدکننده نفت در جهان به شمار می‌رود؟

    آمار نشریه فوربس نشان می‌دهد ایران سال ۲۰۲۱ بیشترین درصد افزایش تولید نفت در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده جهان را به ثبت رسانده است.

  • زمزمه آغاز واردات بنزین از یک کشور همسایه 

    زمزمه آغاز واردات بنزین از یک کشور همسایه 

    جمع‌بندی آمار رسمی در دسترس و آمار غیررسمی و شنیده‌ها، حکایت از وقوع یک نابسامانی بنزینی دارد که منجر به واردات زودتر از تصور بنزین برای مدیریت عرضه و تقاضا خواهد شد؛ زمزمه‌هایی نیز از آغاز واردات بنزین از یک کشور همسایه به‌گوش می‌رسد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =