گزارش بررسی کاهش زیان ایران خودرو

صنعت خودروسازی یکی از سودآورترین صنایع در جهان است. در ایران این صنعت علیرغم قدمت کمتر از ۱۰۰ سال، از نظر محبوبیت و میزان توجه مردم، با صنایعی چون نفت، پتروشیمی و فلزات اساسی برابری می کند. همچنین ایران یکی از صادرکنندگان خودرو در منطقه خاورمیانه است و خودروهای سمند و دنا از محصولات ایران خودرو و ساینا و کوئیک از محصولات سایپا، بیشترین صادرات را در سال های اخیر به خود اختصاص داده اند.

به گزارش صدای بورس،در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاومت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد. یکی از این موارد "معامله شرکت های خارجی با ایران" بود که تاثیر شدیدی بر صنعت خودرو ایران گذاشت و اولین تاثیر مستقیم آن در ژانویه ۲۰۰۸ مشخص شد. در این زمان گشایش اعتبار در بانک های دولتی چین برای تجار ایرانی ممنوع اعلام شد و در نتیجه باعث شد قرارداد ایران خودرو با شرکت چینی "چری" در خصوص ساخت خودرویی کوچک و کم مصرف اجرایی نشود. علاوه بر تحریم ها، اتخاذ سیاست های غلط از جمله قیمت گذاری دستوری، باعث شده صنعت خودرو طی ۲ دهه اخیر به شدت آسیب ببیند. همان طور که در نمودار زیر قابل مشاهده است شرکت طی ۴ سال اخیر زیان ناخالص داشته و همچنین زیان انباشته شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ از مرز ۴۲ هزار میلیارد تومان گذشته است. با توجه به اشتغالزایی و همچنین ارزبری صنعت خودرو، نقش اساسی در اقتصاد دارد. بنابراین اتخاذ سیاست های قیمت گذاری دستوری توسط دولت باعث تحمیل زیان جبران ناپذیری به صنعت شده که باید هرچه سریع تر مورد بازبینی قرار بگیرد در غیر این صورت ادامه روند فعلی به هیچ عنوان به نفع صنعت خودرو و اقتصاد کشور نمی باشد.

گزارش بررسی کاهش زیان ایران خودرو

موضوع مهم دیگر در خصوص قیمت گذاری دستوری محصولات، ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی می باشد. طبق این قانون "چنانچه دولت به هر دلیل فروش کالاها یا خدمات بنگاه های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجراء پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید". بنابراین طبق ماده مذکور مسئولیت زیان وارد شده به صنعت طی سال های اخیر دولت بوده و از لحاظ قانونی جبران آن بر عهده دولت می باشد.

علیرغم شرایط نامناسب صنعت و همچنین سیاست گذاری های اشتباه، شرکت ایران خودرو تصمیماتی در جهت بهبود عملکرد و کاهش زیان وارده به شرکت اتخاذ کرده است. از جمله این موارد می توان به تغییر ترکیب تولید و فروش اشاره نمود. گروه پژو و سمند در سال مالی ۹۹ به ترتیب حاشیه زیان ۲۹.۴ و ۴۱.۷ درصد داشته اند که همین موضوع باعث شده شرکت در سال ۱۴۰۰ کاهش حدودا ۱۰ درصدی در تولید و فروش این محصولات داشته باشد. با توجه به تاثیر مناسب این تصمیم پیشنهاد می شود روند فعلی ادامه دار باشد و شرکت بتواند محصولات جدید با حاشیه سود بهتر را جایگزین گروه پژو و سمند نماید.

از اقدامات مهم دیگر ایران خودرو می توان به توافق با قطعه سازان در جهت کاهش بهای تمام شده تولید محصولات، کاهش هزینه های تولید و ... اشاره نمود اما همان طور که مشاهده شد سیاست قیمت گذاری دستوری باعث تحمیل زیان سنگین به شرکت در هر سال می شود، فلذا با توجه به زیان انباشته سنگین ۴۲ هزار میلیارد تومانی بهبود در سایر بخش ها پاسخ و کفاف زیان وارده را نمی دهد و بازنگری جدی و اساسی در قیمت گذاری محصولات را می طلبد.

کد خبر 455778

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • متوسط قیمت محصولات ایران خودرو در بازار و نمایندگی ها

    متوسط قیمت محصولات ایران خودرو در بازار و نمایندگی ها

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • متوسط قیمت خودروهای گروه صنعتی سایپا در بازار و نمایندگی

    متوسط قیمت خودروهای گروه صنعتی سایپا در بازار و نمایندگی

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • اختلاف کارخانه  تا بازار خودرو چقدر است؟

    اختلاف کارخانه تا بازار خودرو چقدر است؟

    فروش عادی تعدادی از محصولات ایران خودرو با روش قرعه‌کشی، از روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ آغاز شده است. اختلاف قیمت این محصولات با بازار چقدر است؟

  • افزایش ٣٦ درصدی تولید شاهین نسبت به سال گذشته/ تداوم افزایش تولید شاهین تا پایان سال ١٤٠١

    افزایش ٣٦ درصدی تولید شاهین نسبت به سال گذشته/ تداوم افزایش تولید شاهین تا پایان سال ١٤٠١

    معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا گفت: تولید شاهین از ابتدای سال ١٤٠١ تا نیمه اول مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ٣٦ درصدی را داشته است.

  • طرح بازگشت  دوباره رانت به اقتصاد 

    برنامه مشترک وزارت صمت و مجلس علیه بورس کالا در شرف تصویب است  

    طرح بازگشت  دوباره رانت به اقتصاد 

    کارگروه مشترک مجلس و وزارت صمت در شرایطی که هیچ کرسی خاصی برای نهادهای اصلی مانند سازمان بورس در این کارگروه در نظر گرفته نشده از این پس معاملات زنجیره فولاد، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و ... را همگی تحت الشعاع تصمیمات وزارت صمت قرار خواهد داد که پیش بینی می‌شود این امر در نهایت به خروج محصولات مذکور از بورس کالا منتهی شود؛ همان اتفاقی که برای خودرو افتاد.  

  • تصمیمات خلق الساعه، بلای جان بورس

    تصمیمات خلق الساعه، بلای جان بورس

    بازار سرمایه این روزها همسان با سایر بازارهای موازی مشتمل بر مسکن، ارز، طلا و مسکوکات نیست و اثرات تورمی سنگین موجود در بازارهای کالایی در بورس پدیدار نشده است...

  • لحظه به لحظه با بازار یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱

    بورس تهران روز گذشته نیز همچون دو ماه گذشته با معاملات کم‌رمقی همراه شد و با افت ۱۰ هزار واحدی به ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۱ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با رشد ۱ هزار و ۴۳۵ واحدی به ۴۰۵ هزار و ۵۷۶ واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «کچاد»، «تاپیکو»، «مدیکو» و «پارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در حال حاضر شاخص به یکی از مهم‌ترین سطح‌های حمایتی خود یعنی محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد رسیده است اما به نظر نمی رسد که شاخص کل به کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی برسد انتظار می رود در همین نواحی شاخص کل تغییر روند دهد و شاهد تحرکات مثبتی در بازار باشیم و احتمال اینکه شاخص کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد بیشتر از این است که افت کند.

  •  جایگزین‌های سمند، تیبا و ساینا کدامند؟

     جایگزین‌های سمند، تیبا و ساینا کدامند؟

    سخنگوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت (صمت) ضمن اشاره به حذف تولید خودروهای سمند، تیبا و ساینا از ابتدای مردادماه، جایگزین این خودروها را معرفی کرده و از اعلام خبرهای خوب در حوزه خودرو طی ماه آینده خبر داد.

  • خبر توقف تولید، قیمت «تیبا» را بالا برد + جدول

    خبر توقف تولید، قیمت «تیبا» را بالا برد + جدول

    امروز۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ و با اعلام خبر توقف تولید برخی از خودروهای از جمله«تیبا» در بازار نرخ این خودرو رشدی ۲ میلیونی را تجربه کرد.

  • خداحافظی با سه خودروی ایرانی

    خداحافظی با سه خودروی ایرانی

    وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف تولید تیبا و سمند تا آخر تیرماه خبر داد و گفت: این خودروها فقط تا آخر ماه جاری تولید خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =