۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
دوحه بخت برجام را باز می کند

بعد از چندین ماه توقف مذاکرات برای احیای برجام در وین، میز مذاکرات از هتل کوبورگ به دوحه منتقل شد. انتظار می‌رفت این مذاکرات به توافق بیانجامد، اما بی نتیجه به پایان رسید.

به گزارش صدای بورس، بعد از چندین ماه وقفه قطار مذاکرات برای احیای برجام از دوحه شروع به حرکت کرد. مذاکرات از اسفند سال گذشته در وین متوقف شد، اما مذاکرات میان تهران و واشنگتن با واسطه گری اروپایی‌ها ادامه یافته است. با این حال مذاکرات قطر آن نتیجه‌ای که بسیاری انتظار داشتند را رقم نزد.

حسین امیر عبداللهیان، ظهر امروز جمعه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونسیتی و آمریکا علیه ایران در جریان سفر اخیر «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی در صفحه توییتر خود نوشت: «‌جمهوری اسلامی ایران با قدرت و منطق در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و تلاش عزتمند برای لغو تحریم ها به مسیر خود ادامه می دهد. هرگز از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران کوتاه نخواهیم آمد. دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار هدف ماست. بی تردید خیمه‌شب‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ما را مصمم‌تر می سازد.»

ناجیان مذاکرات احیای برجام در تکاپو برای توافق

در روزهای گذشته دو گروه از کشورها برای ادامه مذاکرات برجامی و رسیدن به توافقی میان ایران و آمریکا به تکاپو افتاده‌ اند. اگرچه مذاکرات دوحه برای موافقان برجام امیدوارکننده بود اما پس از دو روز گفتگو با شکست روبرو شد. حال باید منتظر ماند و دید که در ادامه چه پیش خواهد آمد؟

پس از چندین ماه وقفه در مذاکرات برای احیای برجام، بار دیگر قطار مذاکرات برای احیای برجام از دوحه شروع به حرکت کرد. اما بعد از دو روز مذاکره، جنگ روایت‌ها آغاز شد و طرفین مذاکرات را بدون نتیجه مشخصی ترک کردند.


بیشتر بخوانید: خبر خوش برجامی


بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه شرایط را برای پرونده احیای برجام تا حدودی سخت‌تر کرد. با این حال هنوز تلاش‌ها برای ادامه مذاکرات و شکل‌گیری توافق ادامه دارد.

اما در این میان دو گروه از کشورها تلاش مضاعفی را برای انجام واسطه‌گری و کاهش سطح تنش میان تهران و واشنگتن آغاز کرده و برای متقاعد کردن طرفین گام‌هایی نیز برداشته‌اند.

اروپایی‌ها و برخی کشورهای منطقه این روزها تلاش می‌کنند تا با مجاب کردن دو طرف اصلی به ادامه مذاکرات، شرایط را برای احیای توافق پیشین و یا شکل‌گیری یک توافق جدید فراهم کنند.

در دور جدید مذاکرات به دلیل اختلافات باقی مانده میان تهران و واشنگتن سایر طرف‌های مذاکره کننده حضور ندارند. طبق اعلام ایران و آمریکا نیز مذاکرات به صورت غیر مستقیم (non-paper) ادامه خواهد داشت و انریکه مورا نیز مانند مذاکرات وین نقش منتقل کننده پیام را خواهد داشت.

روز گذشته رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا وارد دوحه شده و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در راس هیاتی امروز راهی دوحه می شود. احتمالاً مذاکرات ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا در دوحه چند دور و طی چند هفته برگزار شود و پیش بینی می‌شود در صورت توافق نهایی، اعلام توافق توسط وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در وین انجام شود، اما تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات در دوحه برگزار می شود.

از سوی دیگر حساب توییتری سفارت آمریکا در قطر اعلام کرده که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو درباره تلاش‌های دیپلماتیک مشترک برای رسیدگی به مسائل با ایران دیدار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ،در حقیقت در کنار نقش واسطه‌گری اتحادیه اروپا، در این دور از مذاکرات نیز می‌توان نقش قطر را به خوبی لمس کرد. با این حال باید دید که در مذاکرات قطر چه دستاوردی برای پرونده احیای برجام رقم خواهد زد.

کد خبر 455619

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بررسی آخرین وضعیت بازار ارز

    بررسی آخرین وضعیت بازار ارز

    با توجه به نوسانات قیمت دلار در مدت اخیر و افزایش مجدد آن، چه چشم‌اندازی برای بازار ارز می‌توان پیش‌بینی کرد؟

  • ۴ پیش‌بینی از قیمت خودرو در آینده

    ۴ پیش‌بینی از قیمت خودرو در آینده

    قیمت خودرو نوسان کمتری را نسبت به گذشته تجربه کرد. اما بازار همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.

  • هفته حساس بورس تهران

    هفته حساس بورس تهران

    یک هفته دیگر با افت قیمت سهام سپری شد و در حالی بورسی‌ها به استقبال حساس‌ترین هفته تیرماه می‌روند که بر اساس یک سنت نانوشته، شاهد ترافیک گزارش‌دهی بنگاه‌ها درباره عملکرد فصل بهار خواهیم بود. رویدادی که می‌تواند تصویری شفاف‌تر برای اخذ تصمیمات سرمایه‌گذاری به فعالان بازار ارائه دهد و شاید راه‌گریزی از اصلاح بیشتر قیمت‌ها باشد.

  • پیش بینی قیمت طلا و سکه بعد از برجام

    پیش بینی قیمت طلا و سکه بعد از برجام

    قیمت طلا و سکه از نیمه خرداد سال جاری در مسیری افزایشی قرار گرفت و در مقاطع دوباره کاهشی شد. اما اکنون باتوجه به کاهش قیمت انس جهانی و امیدواری بیشتر برای احیای برجام چه چشم‌اندازی برای این دو فلز وجود دارد؟

  • لوکس نشین ها زیربار مالیات نمی روند

    لوکس نشین ها زیربار مالیات نمی روند

    مالیات از خانه و خودروهای لوکس پایه‌های جدیدی در نظام مالیاتی ایران هستند که در این زمینه، انتقاداتی از پایین بودن نرخ‌های تعیین شده تا کند بودن روند اخذ مالیات به این دو پایه و سازمان امور مالیاتی مطرح شده است.

  • قیمت طلا افزایش یافت

    قیمت طلا افزایش یافت

    قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۷۴۲ دلار و ۴۸ سنت رسید.

  • دامپینگ روسیه به خاطر تحریم بسیار بالاست و در این شرایط، ایران هم برایش بی اهمیت است

    دامپینگ روسیه به خاطر تحریم بسیار بالاست و در این شرایط، ایران هم برایش بی اهمیت است

    گفتگو با حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون انرژی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در ارتباط با اثر تحریم های اقتصادی بر حوزه انرژی در ایران

  • سیگنال مهم کاخ سفید به توافق

    سیگنال مهم کاخ سفید به توافق

    جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتقاد از رویکرد دولت سابق آمریکا مبنی بر خروج از برجام، گفت که این اقدام باعث دور شدن ایالات متحده از متحدانش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =