۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
فروش بهاری صنایع غذایی کم شد

با انتشار گزارش‌های تولید و فروش گروه صنایع غذایی برای فصل بهار سال‌جاری، مشخص شد که ارزش کالای فروش رفته این شرکت‌ها به‌طور میانگین با افزایش قابل توجه ۶۷درصدی روبه‌رو شده است.

به گزارش صدای بورس، درحالی که آمارهای مربوط به حجم محصولات فروش رفته نشان می‌دهد که این صنعت در سه ماهه فصل بهار ۱۴۰۱، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد کالای کمتر در بازار به فروش رسانده است. بر این اساس گزارش پیش رو به بررسی عملکرد شرکت‌های صنایع غذایی در بازار سهام می‌پردازد.


درآمدسازی بیشتر با مقدار فروش کمتر
افزایش ۶۷ درصدی درآمدهای حاصل از فروش محصولات صنایع غذایی در بورس، درحالی اتفاق افتاده است که آمارهای مربوط به تولید و فروش فصل بهار نشان می‌دهد، تمامی شرکت‌های مورد بررسی، به نسبت قابل توجهی از مقدار فروش خود نسبت به فصل بهار سال ۱۴۰۰، کاسته‌اند. همچنین بررسی آمارهای فروش صادراتی این شرکت‌ها نیز نشان می‌دهد در حالی که شرکت‌های لبنیاتی در سه ماهه فصل بهار توانسته‌اند بر مقدار صادرات خود بیفزایند، اما شرکت‌های تولید محصولات رشته‌ای و ماکارونی و شرکت‌های صادرکننده شیرینی و شکلات نتوانسته‌اند مقدار صادرات خود را ارتقا ببخشند و مقدار فروش صادراتی آنها نسبت به بهار سال ۱۴۰۰، به مراتب کمتر شده است.


بیشتر بخوانید: استان های محروم قربانیان شوک آزادسازی قیمت ها



روند کاهش مقدار تولید و فروش این شرکت‌ها درحالی اتفاق افتاد که چندی پیش دولت با افزایش قیمت محصولات تمام شده این شرکت‌ها موافقت کرد و از طرفی با حذف یارانه‌های مربوط به آرد، روغن و شکر مورد استفاده در این شرکت‌ها، بخشی از رانت‌هایی را که آنها از طریق صادرات یارانه‌ها به سایر کشورها، به دست می‌آوردند اصلاح کرد.
حال به نظر می‌رسد با توجه به افزایش درآمدهای ریالی صنایع غذایی درحالی که نهاده کمتری نیز برای تولیدات مصرف شده است، ارزش ریالی سودسازی این شرکت‌ها نیز در آینده با افزایش مناسبی روبه‌رو شود؛ امری که با انتشار صورت‌های مالی میاندوره‌ای این شرکت‌ها در ماه‌های آینده، روشن‌تر خواهد شد.


نزول ۱۰درصدی ارزش صنایع غذایی در بازار
آمارهای معاملات سهام شرکت‌های فعال در صنایع غذایی نشان می‌دهد که این صنعت در طول یک ماه گذشته، درحدود ۱۰درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است. این روند که در شرکت‌های تولید لبنیات و تولید محصولات رشته‌ای و ماکارونی، با شدت بیشتری روبه‌رو بوده، در حالی است که آمارهای مربوط به عملکرد ۶ماهه معاملات سهام، عملکرد به مراتب بهتری را برای این شرکت‌ها نشان می‌دهد. بر این اساس، در طول شش ماه گذشته ارزش سهام شرکت‌های فعال در بخش کیک و شیرینی ۱۳ درصد، محصولات لبنی ۴درصد و نوشیدنی ۰.۳۴درصد کاهش داشته‌اند، اما شرکت‌های مربوط به تولید محصولات رشته‌ای و دیگر محصولات، رشد ۶درصدی را در سهام خود به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش ایران، گروه صنایع غذایی یکی ازمتنوع‌ترین گروه‌های معاملاتی در بازار سهام است که درحدود ۲درصد از کل ارزش بازار را به خود اختصاص می‌دهد. نسبت قیمت به درآمد صنعت درحدود عدد ۱۸است و نسبت پرداخت سود شرکت‌های فعال در صنایع غذایی در حدود ۴۹درصد است. شرکت‌هایی را که در این گروه معاملاتی قرار دارند می‌توان به گروه‌های محصولات لبنی، کیک و شیرینی، تولید محصولات رشته‌ای و ماکارونی و سایر، تقسیم بندی کرد. درجدول بالا آمارهای مربوط به تولید و فروش، اختلاف ارزش فروش، اختلاف مقدارکل محصولات فروش رفته و عملکرد سودسازی و بازدهی سهام شرکت‌های بورسی فعال در صنایع غذایی به تفکیک بیان شده است.

کد خبر 455157

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =