آیا دلار در کانال ۳۱ تومان باقی می‌ماند؟

هفته گذشته، بازار ارز شاهد ثبات نسبی نرخ دلار در محدوده قیمتی نیمه اول کانال ۳۱‌هزار تومانی بود. به عقیده بسیاری از فعالان ارزی حضور متداوم نرخ شاخص ارزی در بازه مذکور ناشی از سیاست‌های جدید نهاد بازارساز در راستای کنترل نرخ ارز است.

به گزارش صدای بورس، در هفته گذشته، به‌رغم ثبات نسبی نرخ دلار آزاد، خط روند نمودار قیمت این ارز نزولی بود.

از ابتدای تیر ماه و با ابلاغ قانون خریدوفروش ارز در صرافی‌های مجاز با نرخ توافقی، تمایل نرخ شاخص ارزی به حضور در بازه ثبات افزایش یافته است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات روزهای پایانی هفته گذشته با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۱‌هزار و ۲۵۰ تومان رسید. هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز همچنان با بی‌توجهی به ریزش نرخ اونس جهانی طلا در مرز ۲ کانال قیمتی ۱۴ و ۱۵‌میلیون تومانی به کار خود پایان داد.
در روزهای ابتدایی هفته گذشته هر برگ از این اسکناس آمریکایی در راستای از بین رفتن انتظارات سیاسی مثبت در رقم ۳۲‌هزار و ۷۰۰تومان فعالیت خود را آغاز کرد. اما با عبور بازار از معاملات روز نخست هفته، قیمت دلار در مسیر کاهشی جدیدی گام نهاد. این روند کاهشی تا روز دوشنبه ۱۳ تیر و رقم ۳۱‌هزار و ۵۰ تومان ادامه یافت و پس از آن، تا روزهای پایانی هفته، نرخ ارز مذکور در بازه قیمتی ۳۱‌هزار و ۲۵۰ تا ۳۱‌هزار و ۴۵۰ تومان به نوسان پرداخت. بسیاری از بازیگران بازار ارز سطوح قیمتی کانال ۳۱‌هزار تومانی را هدف جدید نهادهای بازارساز به عنوان کریدور نوسان نرخ دلار بازار آزاد می‌دانند.


بیشتر بخوانید: قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهشی می شود ؟


این افراد ضمن اشاره به قانون جدید بانک مرکزی مبنی بر خرید و فروش قانونی ارز در صرافی‌ها با ارائه کارت ملی و حضور نرخ‌های توافقی فروش دلار در محدوده قیمتی ۳۰‌هزار و ۹۵۰ تا ۳۱‌هزار و ۳۰۰ تومان براین باورند که نهادهای بازارساز با کنترل حجم عرضه خود به صرافی‌ها می‌توانند از خروج قیمت شاخص ارزی از کریدور هدف جلوگیری کنند. از سوی دیگر طبق مشاهدات به عمل آمده از نرخ دلار پس از تصویب قانون مذکور، می‌توان دریافت که تمایل این ارز نسبت به حضور در کانال قیمتی ۳۱‌هزار تومانی افزایش یافته است. چرا که از ابتدای تیر ماه تاکنون نوسانات زیادی در روند قیمت این ارز رخ داده و علاوه بر سطوح قیمتی کانال ۳۲‌هزار تومانی، پله‌های کانال ۳۰‌هزار تومانی نیز برای مدتی در تصرف دلار بوده است اما در هر دو صورت قیمت این ارز با بازگشت مجدد به کانال ۳۱‌هزار تومانی علاقه خود نسبت به حضور در این کانال قیمتی را نمایش داده است.

در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت سکه طلا طرح جدید نیز در مرز کانال ۱۵ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. این در حالی است که قیمت طلای جهانی که از مهم‌ترین پارامترهای تشکیل‌دهنده نرخ سکه طلا در بازار تهران است، همچنان کاهشی بوده و به سطوح قیمتی میانه کانال یک‌هزار و ۷۰۰ دلاری رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار سکه و ارز تهران، چسبندگی قیمتی سکه می‌تواند ناشی از افزایش حجم معاملات این کالای سرمایه‌ای در راستای افزایش انتظارات تورمی در بازار باشد.

کد خبر 455152

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =