از سرگیری خوداظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان

با اعلام مشروط شدن ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی به داشتن کدرهگیری سامانه املاک و اسکان، مالکان و مستاجران که در یکسال اخیر موفق به ثبت نام نشده‌اند باید اطلاعات سکونتی خود را در سامانه یاد شده ثبت کنند.

به گزارش صدای بورس، بعد از بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور به همه دستگاه‌های اجرایی که در آن منع ارائه خدمات بدون داشتن کد رهگیری سامانه املاک و اسکان اعلام شد، وزیر راه و شهرسازی نیز یکبار دیگر بر اجباری بودن ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان تاکید کرد.

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اجباری بودن ثبت نام در سامانه املاک و اسکان یکبار دیگر از عموم مردم خواست تا با خوداظهاری در این سامانه، دولت را در تنظیم درست سیاست‌های بخش مسکن و اصلاح وضع موجود کمک کنند.

آنطور که اعلام شده است تاکنون ۲ میلیون نفر در این سامانه خوداظهاری کرده‌، اما طبق قانون باید تمامی مردم در این سامانه ثبت‌نام کنند و در صورت عدم تمکین از خوداظهاری، بسیاری از خدمات اعم از بانکی و آموزشی به آنها قطع خواهد شد.


بیشتر بخوانید: چگونه سیاست دستوری به زیان مستأجران تمام می‌شود؟


بر این اساس همه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir درج کنند.

وزارت راه و شهرسازی براساس قانون مصوب مجلس و به‌عنوان مجری این طرح، یک دوره ۲ ماهه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد سال گذشته را برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین کرده بود اما حمله هکری به این سامانه در تابستان سال گذشته منجر به نیمه کاره ماندن دوره ثبت نام شد و مجددا ثبت در سامانه از مهر سال گذشته شروع شد.

قانونگذار بعد از یک پروسه ۶ تا ۷ ساله به این‌نتیجه رسیده است که اطلاعات سکونتی مالک و مستاجر باید در این سامانه ثبت شود و هدف اصلی شفاف شدن وضعیت مسکن در کشور است؛ در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، همه سرپرستان خانوار باید اطلاعات ملکی و اقامتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.

برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir باید مالک یا مستاجر با سیم‌کارت به نام خود و کد ملی وارد سایت شوند و ضمن ثبت اطلاعات مربوط به املاک مسکونی خود، اقامتگاه اصلی خانوار را نیز مشخص کند.

به‌ دلیل اتصال سامانه املاک و اسکان به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، پس از ورود افراد به این سامانه، فهرست املاک متعلق به فرد نمایش داده می‌شود، اما احتمال نمایش املاک واگذار یا فروخته شده و حتی تکراری نیز در این سامانه وجود دارد که کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های موجود، این اطلاعات را اصلاح کند.

مستأجران نیز برای ثبت اطلاعات به مشخصات اصلی ملک نظیر متراژ دقیق، کد نوسازی ملک، کد ملی و شماره تلفن همراه مالک نیاز دارند که بخشی از آن‌ها در اجاره‌نامه رسمی نوشته شده و مابقی از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک یا با سوال از مالک قابل دریافت است.

نکته دیگر اینکه در سامانه ملی املاک و اسکان، انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری به فرد اظهارکننده واگذار شده و باید مطابق با عنوان ملک در سند اصلی ثبت شود.

در این سامانه راهنمایی‌های موردنیاز برای ثبت املاک و همچنین پاسخ سوالات احتمالی درج شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، مطابق تبصره ۱ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خدمات قابل ارائه زیر مشمول الزام به داشتن کد رهگیری یا همان کد یکتای سامانه املاک و اسکان است و بدون ثبت وضعیت ملکی ـ سکونتی متقاضی در سامانه املاک و اسکان کشور، ارائه خدمات افتتاح حساب بانکی،صدور دسته‌چک،خدمات مشمول سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای،خدمات کمک‌معیشتی ، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، گاز و تلفن،دریافت گواهینامه،دریافت گذرنامه،مدارک خودرو،اخطاریه،ابلاغیه،ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت،دریافت خوابگاه دانشجویی،صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن این خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی ممنوع است.

کد خبر 455017

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دفتر مشاوران املاک متخلف پلمب می‌شود

    دفتر مشاوران املاک متخلف پلمب می‌شود

    صدور کد رهگیری برای هرگونه معاملات املاک، بدون هزینه است، اما برخی از آژانس‌های مسکن برای صدور آن مبالغ میلیونی درخواست می‌کنند که این کار تخلف است و در صورت شکایت، بنگاه معاملات ملکی پلمب خواهد شد.

  • خبرهای جدید در مورد یارانه نقدی

    خبرهای جدید در مورد یارانه نقدی

    بیستم تیر ماه یارانه نقدی واریز می‌شود و علاوه بر ۹ دهک درآمدی جامعه که از دو ماه قبل مشمول یارانه بودند، یارانه جاماندگان هم واریز می‌شود.

  • بلاتکلیفی مشمولان نهضت مسکن ملی

    بلاتکلیفی مشمولان نهضت مسکن ملی

    گرچه وزارت راه‌وشهرسازی از آغاز ثبت‌نام نهضت مسکن ملی از روز چهارشنبه خبر داد، اما مخاطبان تجارت‌نیوز از اختلال سامانه ثبت‌نام خبر می‌دهند. برخی مشمولان این طرح نیز می‌گویند به‌رغم پرداخت وجه هنوز خبری از زمین‌های طرح نیست.

  • پرداخت یک حقوق برای اجاره خانه

    پرداخت یک حقوق برای اجاره خانه

    درجه سختی اجاره‌نشینی در پایتخت براساس «میزان اختصاص حقوق ماهانه مستاجرها به اجاره‌خانه» سنجش شد.

  • سایت نهضت ملی مسکن مشکل پیدا کرد

    سایت نهضت ملی مسکن مشکل پیدا کرد

    به گفته بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن امروز سایت نهضت ملی مسکن برای ثبت نام با مشکل مواجه شده وبسیاری از متقاضیان با پیام پایان مهلت زمان ثبت نام نهضت ملی مسکن مواجه شده اند.

  • تکذیب هک شدن و حذف اطلاعات سامانه اسکان

    تکذیب هک شدن و حذف اطلاعات سامانه اسکان

    وزارت راه وشهرسازی در اطلاعیه ای اخبار برخی رسانه‌ها در خصوص هک شدن سامانه اسکان و املاک در سال ۱۴۰۱ را رسما تکذیب کرد.

  • ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان اجباری است

    ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان اجباری است

     رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "با ساماندهی مشاوران املاک قراردادهای زیرزمینی مسکن را مدیریت می‌کنیم"گفت: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها بازار را تاحدی کنترل کرد.

  • نهایی شدن آیین نامه تفکیک حساب شخصی و تجاری تا یک ماه دیگر

    نهایی شدن آیین نامه تفکیک حساب شخصی و تجاری تا یک ماه دیگر

    رئیس سازمان امور مالیاتی: آیین‌نامه تفکیک حساب شخصی و تجاری تا ماه آینده توسط بانک مرکزی نهایی می‌شود و با این اقدام افرادی که با حساب شخصی خود کار تجاری کنند، مشمول مالیات خواهند شد.

  • اعلام زمان قطع آب تهرانی ها

    اعلام زمان قطع آب تهرانی ها

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آب برخی شهرهای استان تهران به دلیل خارج شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران از مدار قطع می‌شود.

  • انتقاد امام جمعه کرمانشاه از بالا بودن برخی کرایه خانه‌ها

    انتقاد امام جمعه کرمانشاه از بالا بودن برخی کرایه خانه‌ها

    نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با انتقاد از بالا بودن برخی کرایه خانه‌ها، گفت: کرایه خانه‌ها گاهی بالاست این با مبانی اسلام سازگاری ندارد، زیرا باید واقف باشیم چرا که اسلام با معنویت پیش رفته است.

  •   "الکترونیکی شدن عوارضی ها" به کجا رسید ؟

      "الکترونیکی شدن عوارضی ها" به کجا رسید ؟

    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت که برخی عوارضی ها الکترونیکی شده اند اما بعضی هنوز مجهز نیستند.

  •   بسته جدید مستأجران آبی روی آتش حباب مسکن؟

      بسته جدید مستأجران آبی روی آتش حباب مسکن؟

    با توجه به تصویب قانون رعایت ۲۵ درصدی نرخ اجاره و همچنین ارائه بسته جدید دیگری برای مستأجران به نظر می رسد که بازار جا به جایی ها به سمت کاهش التهاب حرکت می کند.

  • خبر جدید برای متقاضیان ساخت مسکن روستایی

    خبر جدید برای متقاضیان ساخت مسکن روستایی

    رییس بنیاد مسکن گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از روز شنبه ۸ مرداد می‌توانند برای دریافت معرفی‌نامه بانک به دفاتر بنیاد مسکن در سراسر کشور مراجعه کنند.

  • چون نتوانستیم اقتصاد را تقویت کنیم یارانه می‌دهیم

    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تخصیص ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور برای سال جاری خبر داد و گفت: چون نتوانستیم اقتصاد را تقویت کنیم یارانه می‌دهیم.

  • سپردن واردات خودرو به خودروسازان تمسخر قانون‌گذار است

    سپردن واردات خودرو به خودروسازان تمسخر قانون‌گذار است

    روح الله ایزدخواه گفت: اگر بنا باشد انحصار واردات خودرو به خودروسازان داده شود، قطعا خلاف قانون صریح مجلس خواهد بود و به عبارتی با این کار قانونگذار مورد تمسخر قرار گرفته است.

  • تهرانی‌ها برای نهضت مسکن ثبت نام کنند

    تهرانی‌ها برای نهضت مسکن ثبت نام کنند

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

  • قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را ببینید

    قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را ببینید

    قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • در ۵ سال قیمت ملک چه قدر افزایش داشته است ؟

    در ۵ سال قیمت ملک چه قدر افزایش داشته است ؟

    همزمان با اجرایی شدن احکامی در خصوص سرکوب قیمتی اجاره بها و ممنوعیت تخلیه واحدهای مسکونی توسط مستاجران نرخ‌های رهن و اجاره در نقاط مختلف پایتخت سر به فلک کشید و گاها میلیاردی شد.

  • دو پیشنهاد خودروسازان به شورای عالی امنیت ملی

    دو پیشنهاد خودروسازان به شورای عالی امنیت ملی

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: نرخ‌گذاری در حاشیه بازار یا عرضه در بورس، دو پیشنهاد ارائه شده در شورای عالی امنیت ملی برای قیمت‌گذاری خودرو است.

  • ثبت اجاره بدون کد رهگیری مجازات دارد

    ثبت اجاره بدون کد رهگیری مجازات دارد

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن رایگان است، گفت: قرارداد با کد رهگیری یا بدون آن نداریم و هر نوع قراردادی در دفاتر مشاور املاک اعم از رهن، اجاره، خریدوفروش باید با ثبت کد رهگیری تنظیم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =