شالیزارها با فاضلاب آبیاری می شوند؟

یک نماینده مجلس اظهار داشت: نتوانستیم حوزه پسماند را در استان گیلان سرو سامان دهیم و گاها شیرابه‌هایی که از زباله‌ها سرازیر می‌شود در سطح اراضی رها است و این موضوع دغدغه و نگرانی مردم را زیاد کرده است.

به گزارش صدای بورس، حسن محمدیاری ، درباره آبیاری برخی شالیزارها با فاضلاب اظهار داشت: امسال در شروع فصل کشاورزی با کمبود آب مواجه نبودیم و مزارع پرآب بود، در بخش‌هایی نیاز به حفر و یا تجهیز چاه‌های موجود بود برای اینکه بتوانیم به تامین آب کشاورزان استان گیلان کمک کنیم که این کار انجام شد.

سردهنه‌ها که بخش اعظم آب بخش کشاورزی را تامین می‌کنند ابتدای سال و قبل از فصل کشاورزی ترمیم و آماده بهره‌برداری شد، اما ممکن است برخی مزارع کشت برنج با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری شوند که ناشی از این است. ما نتوانسته‌ایم حوزه پسماند را در استان گیلان سرو سامان دهیم و گاها شیرابه‌هایی که از زباله‌ها سرازیر می‌شود در سطح اراضی رها است و این موضوع دغدغه و نگرانی مردم را زیاد کرده است.

وی با بیان اینکه به صورت کلی اکثر مزارع کشاورزی امسال با کمبود آب مواجه نبودند، افزود: طی هفته جاری موضوع ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی را در حوزه استانی با حضور استاندار پیگیری کردیم، قرار شده تمهیداتی برای جمع‌آوری پسماند و جلوگیری از نشر شیرابه‌هایی که محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده می‌کنند، اندیشیده شود و اعتباراتی هم در این خصوص در نظر گرفته شده است، امیدواریم با اعتبارات استانی و ملی بتوانیم به این موضوع سر و سامان بدهیم.


بیشتربخوانید:دلیل گرانی برنج چیست؟


عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در ادامه گفت: در استان گیلان ملاحظات محیط زیستی و منابع طبیعی داریم که متاسفانه دست ما را بسته است، مثلا قرار بود در تالش برای احداث کارخانه کمپوست اعتباراتی در نظر گرفته شود اما متاسفانه با اعتراضاتی که صورت گرفت پروژه با دستور قضایی متوقف شد، اکنون در این منطقه حدود 250 تن زباله تولید می‌شود که تکلیف آن مشخص نیست که آیا باید سیستم زباله‌سوز راه‌اندازی شود یا خیر. این مشکلاتی است که در استان‌های شمالی و بویژه گیلان دست به گریبان هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 50 درصد شهرستان تالش به سیستم شبکه فاضلاب شهری متصل است و این قابل قبول نیست، البته در اعتبارات بودجه و استانی پیش‌بینی‌هایی شده که سیستم مکانیزه دفع فاضلاب راه‌اندازی شود.

محمدیاری با بیان اینکه دفع فاضلاب و پسماند زباله‌ها در استان گیلان با توجه به شرایط اقلیمی و کشاورزی منطقه باید در دستور کار جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برای حل این موضوع یک راهکار نهایی نیاز است، همه دوایر و قوا در کنار هم باید به مفاهمه برسند و برنامه مشترکی را پیش‌بینی کنند تا این معضل حل شود.

به گزارش ایلنا، وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از بودجه 1401 و اعتباراتی که از سفر رئیس‌جمهور پیش‌بینی شده بتوانیم این موضوع را سر و سامان دهیم.

کد خبر 454981

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =