صادرات ۳۰ میلیون تن گندم روسیه طی یک سال اخیر

وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرده است که این کشور طی یک سال اخیر ۳۸.۱ میلیون تن غلات از جمله ۳۰.۷ میلیون تن گندم صادر کرده است.

به گزارش صدای بورس، وزارت کشاورزی روسیه امروز سه شنبه خبر داد که صادرات غلات از روسیه در سال کشاورزی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بالغ بر ۳۸.۱ میلیون تن از جمله ۳۰.۷ میلیون تن گندم بوده است.

سال زراعی در روسیه از ۱ ژوئیه ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۰ تیر ۱۴۰۰ تا ۹ تیر ۱۴۰۱ ) ادامه دارد و بر اساس اطلاعات گمرک روسیه، این کشور، ۳۸.۱ میلیون تن غلات از جمله ۳۰.۷ میلیون تن گندم صادر کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ژوئن گذشته(خرداد ماه)، اعلام کرد که برداشت غلات روسیه در سال ۲۰۲۲ می تواند از ۱۳۰ میلیون تن فراتر رود.

پوتین همچنین اشاره کرد که صادرات غلات در سال کشاورزی جاری (از ژوئن ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲) ممکن است به ۳۷ میلیون تن برسد.

رئیس جمهور روسیه گفت: امسال، ۲۰۲۱-۲۰۲۲، ما حدود ۳۷ میلیون تن فروش خواهیم داشت و طی دو سال (فروش) ۵۰ میلیون تن خواهد بود.

به گزارش رویترز، پس از کاهش درگیری‌های نظامی با اوکراین، صادرات گندم روسیه هم روبه افزایش است، فروش با قیمت‌های پایین تر باعث شده مشتریان گندم این کشور بیشتر شود؛ البته برخی از مشتریان اوکراین هم به خرید از روسیه متمایل شده‌اند، نکته دیگر اینکه خرید از کشورهای دیگر هزینه حمل زیادی روی دست مشتریان می‌گذارد.

قیمت جهانی گندم پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه به شدت افزایش یافت، زیرا این دو کشور تامین کننده عمده غلات جهان هستند.
قیمت پایین گندم روسیه از یک سو و گسیل شدن مشتریان گندم اوکراین به سمت روسیه باعث شده میزان صادرات این کشور رشد پیدا کند.

روسیه و اوکراین حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده اند و تامین کنندگان اصلی برخی از خریداران برتر جهان از جمله مصر و ترکیه هستند.

در حاضر گرانی سوخت مشکل عمده وارد کنندگان است و بسیاری از خریداران با توجه به افزایش شدید هزینه واردات سوخت، تحت فشار هستند تا حد امکان افزایش هزینه های واردات غلات خود را محدود کنند.


بیشتر بخوانید: ارزش گندم‌های خریداری شده در کشور بیش از ۲.۵ برابر شد


یکی از تاجران اروپایی گفت: صادرات روسیه قطعا در حال افزایش است. بندر بزرگ صادراتی نووروسیسک هرگز بسته نشد و جریان ها در حال حرکت هستند.

این تاجر افزود: گندم روسیه ارزان به نظر می رسد و واردکنندگان اگر بخواهند از اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، آرژانتین و استرالیا وارد کنند با افزایش هزینه های زیادی مواجه می شوند.

بر اساس داده های حمل و نقل، مصر در ماه مارس شاهد افزایش واردات گندم روسیه بود و ۴۷۹ هزار ۱۹۵ تن دریافت کرد که ۲۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می دهد.

یکی دیگر از تاجران اروپایی گفت: «معاملات جدید از سوی کشورهایی مانند مصر، ترکیه، سوریه، ایران، لبنان و لیبی انجام می‌شود. برخی از کشورهای کوچکتر سعی در خرید از روسیه دارند.»

به گزارش فارس، یکی از مشاوران کشاورزی پیشرو در مسکو، گفت: بالا بودن قیمت های جهانی گندم و نیز کاهش ارزش روبل به رشد صادرات در نیمه دوم مارس کمک کرده است.

کد خبر 454957

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مصرف ماکارونی کاهش یافت

    مصرف ماکارونی کاهش یافت

    مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی گفت: قیمت تمام شده محصول ایرانی نسبت به رقبای ما از جمله ترکیه بالاتر است همچنین دور زدن تحریم‌ها و تحمیل شدن هزینه حمل ونقل بیشتر در دوره تحریم‌ها، باعث شد بسیاری از بازارهای خود از جمله آفریقا را از دست بدهیم.

  • بدهی ۲۰ هزار میلیاردی دولت به گندمکاران

    بدهی ۲۰ هزار میلیاردی دولت به گندمکاران

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: ۲۵ روز است که دولت از کشاورزان گندم خریداری کرده ولی پول آنها را پرداخت نکرده‌ است. این بدهی دولت باعث شده که پای دلالان در این میان باز شود و گندم تولید شده در کشور یا توسط دلالان احتکار و قاچاق یا برای خوراک دام و طیور مصرف شود.

  • قطع برق ریشه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی را خشکاند!

    قطع برق ریشه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی را خشکاند!

    رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی می گوید: قطعی برق بخش کشاورزی همانند گذشته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود.

  • بازگشت امید موقت به بازار محصولات کشاورزی 

    بازگشت امید موقت به بازار محصولات کشاورزی 

    مذاکرات بر سر آزادسازی صادرات بخشی از غلات از انبارهای اوکراین از یک سو و آغاز فصل برداشت محصول در این کشور از سوی دیگر امیدها به کاهش قیمت محصولات کشاورزی را بصورت موقت افزایش داده است

  • پوتین در سفر به تهران اهداف تجاری را دنبال می‌کند؟

    پوتین در سفر به تهران اهداف تجاری را دنبال می‌کند؟

    پنجمین سفر رئیس جمهور روسیه به تهران انجام شد. سفری که گفته می‌شود به بهانه نشست سران روند آستانه به تهران صورت گرفته، اما به عقیده کارشناسان اهداف این سفر بیشتر سیاسی-نظامی است. آیا پوتین در این سفر اهداف تجاری و اقتصادی را هم دنبال می‌کند؟

  • صادرات گندم رکورد زد

    صادرات گندم رکورد زد

    در سال جاری گندم با سهم ۱۶ درصدی، رتبه اول واردات کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده است، در حالی که پیش از این با وجود حجم بالا، هزینه این واردات بعد از چند کالای دیگر قرار داشت.

  • پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

    پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بود، گفت: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد.

  • پیش‌بینی افت تولید غلات در دنیا

    پیش‌بینی افت تولید غلات در دنیا

    فائو با پیش‌بینی افت ۰.۶ درصدی تولید غلات دنیا در سال جاری اعلام کرد: تولید غلات ایران در این سال ۱۳.۵ درصد افزایش می‌یابد و به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

  • توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره شائبه‌های ایجاد شده در حوزه تامین نهاده‌های دامی

    توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره شائبه‌های ایجاد شده در حوزه تامین نهاده‌های دامی

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شائبه‌های ایجاد شده در حوزه تامین نهاده‌های دامی گفت: کمیته تخلفات وزارتخانه پیش از اینکه موضوع در رسانه‌ها مطرح شود، موضوع را با دقت مورد بررسی و پیگیری قرار داده و خوشبختانه رانت، اختلاس و یا فسادی در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

  • خرید تضمینی ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان

    خرید تضمینی ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان

    معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح خرید تضمینی گندم تاکنون، بیش از ۴.۵ میلیون تن از این محصول از کشاورزان تحویل گرفته شد و ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب آنان پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =