زندگی در اصطبل و گاوداری/بحران حاشیه نشینی جدی است

افزایش اجاره مسکن برخی را به به شهرک‌های اطراف شهرها و برخی را نیز به حاشیه‌نشینی کشاند. در این میان برخی کوره‌های آجرپزی و اصطبل را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. اما چند نفر در ایران حاشیه‌نشین هستند؟

به گزارش صدای بورس،حاشیه‌نشینی به امروز و دیروز ختم نمی‌شود. اما حالا آنطور که یک نماینده مجلس گفت یک چهارم جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند.

ساکنان اصطبل، ماهانه دو میلیون تومان و ساکنان گاوداری ماهانه یک و نیم میلیون تومان اجاره می‌دهند. مستاجران کوره هم برای هر کوره ۳۰۰ هزار تومان می‌پردازند.
اصطبل اما نه آب دارد، نه برق. اتاقک‌های کوچک که پنجره هم ندارد. گاوداری البته یک امتیاز دارد و آن داشتن لوله آب است.

۱۵ خانوار در اصطبل زندگی می‌کنند. معادل ۷۶ نفر. شش خانوار در گاوداری زندگی می‌کنند؛ معادل ۲۸ نفر در سه اتاقک. فقط در دو سکونتگاه کوره، حدود ۵۰ نفر زندگی می‌کنند.


بیشتر بخوانید :اجاره نشین های شمال تهران چقدر هزینه می کنند؟


واکنش مخاطبان به زندگی در اصطبل

در ادامه واکنش برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت گزارش حاشیه‌نشین‌ها در اصفهان می‌خوانید.

«در یک خانه معقول این همه جمعیت جا نمی شود. یک اصطبل برای تعداد زیادی خانوار است که با این قیمت هیچ جای دیگری نمیتوانند پیدا کنند که بتوانند در آن فقط جا بشوند. صحبت یک‌خانوار نیست بالای ده خانوار با هم چنین جا و مبلغی را تهیه می‌کنند.»

«خواهشا دولت سامانه ای راه اندازی کنند. کمک های مردمی جمع کنند برای سامان دادن به این خانواده ها. مگر خودمان به داد خودمان برسیم.»

« فقر مطلق یک ملت نجیب تا مغز استخوان رسیده. آیا نباید بجای اشک خون گریه کرد؟؟؟ بخدا دلم سوخت و وجودم آتش گرفت و قطرات اشک و گریه و مویه زمزمه میکنم. مردم هموطن و هم میهنم از صمیم قلب و از اعماق وجود بفکرتانم و دوستتان دارم.»

« مدیریت توسعه بی در و پیکر با مهاجرت از روستاهای همجوار اصفهان. و پز مهاحرت افغانستانی ها و عراقی و پاکستانی. همراه با برج سازی های بی قباره. کسب درآمد تراکم فروشی و خودرو ملی. غارت حقابه کشاورزان غرب و شرق اصفهان و ایجاد ترافیک و آلودگی هوای کشنده و رشد بیکاری و فرونشست زمین و ناهنجاری های فوف العاده اجتماعی و اختلاف طبقاتی و رشد بیماران و توسعه قبرستانها امری بدیهی است.»

«کشوری ثروتمند با مردمی فقر خودم الان فقط سه روزه تخم مرغ شام و نهار می خوریم. کارگرم همه پولو میدم برا کرایه خونه.»

۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند

در این میان برخی از مخاطبان نیز بعد از خواندن گزارش حاشیه‌نشین‌ها در اصفهان، خواستار این شدند که به ساکنان اصطبل و گاوداری کمک کنند.

به گزارش تجارت نیوز، اما چند نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند؟ آنطور که پیش‌تر مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین هستند. یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کنند.»

کد خبر 454935

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جریمه مالیاتی در انتظار بانک هایی که وام ودیعه نپردازند

    جریمه مالیاتی در انتظار بانک هایی که وام ودیعه نپردازند

    بانک‌ها برای امسال نیز باید ودیعه مسکن را با سقف‌های جدید بپردازند و اگر بدون دلیل موجه بانکی از پرداخت این وام امتناع کنند، مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد.

  • خبر مهم درباره ثبت نام برای نهضت ملی مسکن

    خبر مهم درباره ثبت نام برای نهضت ملی مسکن

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۱۰ استان و ۱۲۰ شهر زمین برای ثبت نام نهضت ملی مسکن فراهم شده است.

  • خبرهای مهم مجلس در مورد بنزین و سهام عدالت

    خبرهای مهم مجلس در مورد بنزین و سهام عدالت

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان سهام عدالت، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و ... هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود.

  • پیش بینی خاموشی برای هفته بعد

    پیش بینی خاموشی برای هفته بعد

    مدیر کل دفتر هوشمند سازی و فناوری‌های نوین توانیر گفت: با توجه به افزایش دما در اواسط هفته آینده مجدداً رکورد مصرف برق شکسته می‌شود.

  • اجاره ۲ میلیونی برای زندگی در اصطبل

    اجاره ۲ میلیونی برای زندگی در اصطبل

    هشت سال داشت که برای برداشتن آب از آب‌بند غرق شد. این حکایت یکی از ده‌ها کودکی است که در اصطبل و گاوداری زندگی می‌کنند. نه آب دارند نه برق. جایی که تا مرکز شهر اصفهان کمتر از ۱۰ دقیقه فاصله دارد. اینجا ارزان‌ترین سرپناهی است که پیدا کرده‌اند. اما همین اصطبل و گاوداری هم ۱۰ تا ۱۵ میلیون رهن می‌خواهد و ۱٫۵ تا دو میلیون تومان اجاره.

  • مقایسه بیکاری زنان و مردان در بهار ۱۴۰۱

    مقایسه بیکاری زنان و مردان در بهار ۱۴۰۱

    نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است، اما این نرخ نسبت به درصد بیکاری کل سال ۱۴۰۰ تفاوتی نکرده است.

  • جدیدترین قیمت تخم مرغ بسته بندی

    جدیدترین قیمت تخم مرغ بسته بندی

    این گزارش به بررسی قیمت انواع تخم مرغ‌بسته‌بندی در بازار پرداخته است.

  • بلاتکلیفی مشمولان نهضت مسکن ملی

    بلاتکلیفی مشمولان نهضت مسکن ملی

    گرچه وزارت راه‌وشهرسازی از آغاز ثبت‌نام نهضت مسکن ملی از روز چهارشنبه خبر داد، اما مخاطبان تجارت‌نیوز از اختلال سامانه ثبت‌نام خبر می‌دهند. برخی مشمولان این طرح نیز می‌گویند به‌رغم پرداخت وجه هنوز خبری از زمین‌های طرح نیست.

  • بررسی بسته دوم وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره در هیات دولت

    بررسی بسته دوم وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره در هیات دولت

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم رعایت مصوبه سران سه قوه مبنی بر سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌ مسکن گفت: بسته جدیدی برای کنترل بازار اجاره‌بها فردا در هیئت دولت مطرح خواهد شد.

  • سایت نهضت ملی مسکن مشکل پیدا کرد

    سایت نهضت ملی مسکن مشکل پیدا کرد

    به گفته بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن امروز سایت نهضت ملی مسکن برای ثبت نام با مشکل مواجه شده وبسیاری از متقاضیان با پیام پایان مهلت زمان ثبت نام نهضت ملی مسکن مواجه شده اند.

  • تخم‌مرغ ۱۰۰ هزار تومانی گرانفروشی است

    تخم‌مرغ ۱۰۰ هزار تومانی گرانفروشی است

    رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: قیمت مصوب تخم‌مرغ در مرغداری‌های افزایش نیافته و فروش تخم مرغ با قیمت‌های بالا گرانفروشی است.

  • چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟

    چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟

    کوچ معتادان از بازار مواد مخدر سنتی به صنعتی به دلیل افزایش شش برابری قیمت تریاک بسیاری از فعالان حوزه اعتیاد را به ارائه هشدارهای جدی واداشت. آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند معتادان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین مواد مخدر هزینه می‌کنند. حال با ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان احتمالاً این رقم بالاتر هم برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =