حجم نقدینگی از ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان نقدینگی در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به رقم چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش صدای بورس، حجم نقدینگی در بهمن سال ۹۹ برابر سه هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان و بهمن ۹۸ نیز سه هزار و ۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود.

رشد نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۳۹ درصد و در بهمن ۹۹ نیز ۴۰.۶ درصد بود .

براساس داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان شد.اقتصاد بدون رشد نقدینگی، معنایی ندارد و وجود این پدیده در اقتصاد ایران نیز امری غیرقابل انکار و طبیعی است. موضوع مهم، اما کمیت و کیفیت نقدینگی است.مقدار نقدینگی نباید آن‌قدر بالا باشد که نتوان ارتباطی منطقی بین آن و شاخص‌های کلان اقتصای همچون «نرخ رشد اقتصادی» برقرار کرد.


بیشتر بخوانید :بازار سرمایه، سپر تورم می‌شود


به گزارش ایرنا، - دولت‌ها همواره سعی می‌کنند رشد نقدینگی را کنترل و آن را به مسیر درست هدایت کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند. اما عدم کنترل و هدایت نقدینگی، رشد لجام گسیخته تورم را به دنبال دارد.

کد خبر 454733

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حقیقی ها از بورس رفتند/خروج ۹۰۰ میلیارد تومان پول از ابتدای سال

    حقیقی ها از بورس رفتند/خروج ۹۰۰ میلیارد تومان پول از ابتدای سال

    بررسی شاخص کل و ورود خروج پول حقیقی کل بازار نشان می دهد خالص پول اشخاص حقیقی کل بازار از ابتدای سال ۱۳۹۹،که در قله خود یعنی  ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ به عدد ۱۱۸,۲۴۲میلیارد تومان رسیده بود، به عدد ۲۹,۷۴۹- میلیارد تومان افول کرد.

  • استمرار شیب نزولی نقدینگی

    استمرار شیب نزولی نقدینگی

    بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت امسال به ۳۴.۷ درصد کاهش یافت که این امر نشان از استمرار شیب نزولی نقدینگی و درستی سیاست‌های اعمالی دولت در این زمینه است.

  • بانک‌های تهران فردا دوشنبه تعطیل‌اند؟

    بانک‌های تهران فردا دوشنبه تعطیل‌اند؟

    ادارات، مهدکودک‌ها و تمامی مقاطع تحصیلی استان تهران فردا دوشنبه تعطیل اعلام شده اند اما در خصوص تعطیلی بانک‌ها خبری اعلام نشده است و تعطیلی بانک‌ها منوط به اعلام مراجع مربوطه است.

  • در باغ سرخ وال استریت برای رمزارزها/پیش بینی ۱۰ هزار دلاری برای بیت کوین

    در باغ سرخ وال استریت برای رمزارزها/پیش بینی ۱۰ هزار دلاری برای بیت کوین

    تحلیلگر ارشد بازار رمز ارز معتقد است اگر آشفتگی در وال‌استریت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی ادامه داشته باشد، بیت کوین در خطر سقوط تا محدوده ۱۰۰۰۰ دلار قرار می‌گیرد.

  • ۹ تدبیر ‌دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی

    ۹ تدبیر ‌دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی

    آنچه که بیش از همه طی سال‌های اخیر موجب رشد ویرانگر نقدینگی در اقتصاد ایران شد، تحمیل فشار کسری بودجه آشکار و پنهان دولت‌ها بر سیستم بانکی و به دنبال آن رشد پایه پولی است‌، رویکردی که عملا تحمیل نوعی مالیات پنهان به مردم است‌.

  • تـــورم، بیکاری و سفره هایی که کوچک می‌شوند 

    بررسی مهمترین مشکلات اقتصادی

    تـــورم، بیکاری و سفره هایی که کوچک می‌شوند 

    یک اقتصاد دان با تحلیل وضعیت اقتصادی فعلی کشور معتقد است هر گونه اخباری که در راستای توافق نشدن به بیرون درز می کند، موج تورم انتظاری، بالاتری را به این وضعیت آشفته اقتصادی سرازیر می کند که نتیجه آن افزایش نااطمینانی در رفتار فعالان اقتصادی و پیش بینی پذیر نبودن آن برای دولت خواهد شد و در این صورت مسئله مواجه با آن را برای دولت بسیار دشوار خواهد کرد. باید پذیرفت که یکی از ارکان اقتصادی در تمام دنیا مسئله تعامل با کشورهایی است که قدرت اقتصادی بالایی دارند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =