۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
واردات سیاه‌دانه ممنوع شد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات گیاه سیاه‌دانه با دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول در کشور خبر داد و گفت: با تولید ۳۰ هزار تن سیاه‌دانه، از واردات این محصول بی‌نیاز شده‌ایم.

به گزارش صدای بورس،«حسین زینلی» با بیان اینکه این گیاه مصرف زیادی در صنعت غذایی و دارویی کشور دارد و در طب سنتی نیز برای انواع داروها استفاده می‌شود، افزود: در سال ۹۷ فقط ۲۰۰ هزار تن سیاه دانه در کشور کشت می‌شد و واردکننده عمده آن بودیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تقاضای بالایی از این محصول در کشور وجود داشته است، اظهار داشت: برآوردها نشان داد که سالیانه سه‌هزار تن سیاه دانه وارد کشور می‌شده است.

به گفته وی، این گیاه در گذشته در مناطق سردسیری کشور کشت می‌شد.


بیشتر بخوانید: خرید هندوانه هم دلاری شد


زینلی خاطرنشان‌کرد: به دلیل کامل نبودن مکانیزاسیون این محصول تولید آن در کشور متوقف شده بود، همچنین به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید این محصول در کشور کشت نشده است.

وی تصریح‌کرد: در سه سال اخیر و با تلاش‌های انجام شده منبع ژنتیکی گیاه را قوی کردیم و بذر سالم دانه‌های دارای قوه نامیه و خالص را به کشاورزان دادیم.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر کل فرایند برداشت و پس از برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، اضافه‌کرد: هم اکنون کل زنجیره عرضه مکانیزه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سطح زیر کشت این محصول را به ۲ هزار و ۴۰۶ هکتار رساندیم، گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۳۰ هزار تن سیاه دانه تولید شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در سه سال اخیر طوری عمل کردیم که کیفیت و کمیت سیاه دانه به رقبای خارجی برسد؛ بر این اساس برای نخستین بار در ماه جاری واردات سیاه دانه کشور را ممنوع کردیم و تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه سیاهدانه به کشور ممنوع است.

به گزارش ایرنا، وی، استان‌های عمده تولید کننده این محصول را گلستان و چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: لازم است تجار توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند و از ثبت سفارش سیاهدانه خودداری کنند.

کد خبر 454629

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  ۹۲درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

     ۹۲درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

    معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفای کشور گفت: حدود ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد در حوزه آب شرب و مابقی به سایر مصارف اختصاص دارد.

  • کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ماه های اخیر، میزان مصرف زعفران ۷۰ درصد کاهش یافته است.

  • برنج گرانتر می شود

    برنج گرانتر می شود

    رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: احتمال افزایش مصرف برنج در ماه‌های پیشرو وجود دارد چراکه برگزاری مراسم محرم آزاد شده و از سوی دیگر حجاج بعد از بازگشت از مکه مهمانی می‌دهند از این‌رو افزایش مصرف برنج حتمی است.

  • دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور رسیدن قیمت دام سبک زنده به کیلویی ۱۳۹ هزار تومان را نتیجه بی‌تدبیری و عدم حمایت وزارت جهادکشاورزی از صنعت دامپروری دانست و گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که هم تولیدکننده سرپا باشد و هم مصرف کننده راضی باشد. این درست نیست که با سرکوب تولیدکننده، مصرف کننده را راضی کرد یا از حق مصرف کننده به تولید کننده داده شود.

  • توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره شائبه‌های ایجاد شده در حوزه تامین نهاده‌های دامی

    توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره شائبه‌های ایجاد شده در حوزه تامین نهاده‌های دامی

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شائبه‌های ایجاد شده در حوزه تامین نهاده‌های دامی گفت: کمیته تخلفات وزارتخانه پیش از اینکه موضوع در رسانه‌ها مطرح شود، موضوع را با دقت مورد بررسی و پیگیری قرار داده و خوشبختانه رانت، اختلاس و یا فسادی در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =