استراتژی نفتی اوپک پلاس تصویب شد

اوپک پلاس روز پنج شنبه در پایان دیدارهای دو روزه خود، اعلام کرد به افزایش تولید نفت برنامه ریزی شده در اوت پایبند می ماند اما از صحبت درباره سیاست نفتی پس از سپتامبر، اجتناب کرد.

به گزارش صدای بورس،دیدار روز پنج شنبه اوپک پلاس چند روز پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه از جمله عربستان سعودی برگزار شد. انتظار می رود بایدن در این سفر، ریاض را برای افزایش تولید نفت تحت فشار قرار دهد.

در نشست قبلی اوپک پلاس که دوم ژوئن برگزار شد، این گروه تصمیم گرفت به جای افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز، تولید را در هر یک از ماههای ژوییه و اوت به میزان ۶۴۸ هزار بشکه افزایش دهند.

واشنگتن از تصمیم دوم ژوئن برای افزایش سریعتر تولید اوپک پلاس که پس از ماه ها درخواست غرب از این گروه برای تولید بیشتر نفت صورت گرفت، استقبال کرد.


بیشتر بخوانید: ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان شد


قیمتهای نفت در مارس پس از اعمال تحریم های گسترده آمریکا و اروپا علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین، به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرد و به بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید. اگرچه قیمتها از آن زمان کاهش پیدا کرده است اما به دلیل عرضه محدود و نگرانی از ظرفیت مازاد تولید اندک اوپک پلاس، همچنان بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه معامله می شود.

احسان خومان، تحلیلگر بانک MUFG در این باره گفت: نگرانی از کمبود عرضه بر نگرانیهای رکود غلبه کرده است. در سطح جهانی، ظرفیت مازاد تولید فوق العاده اندکی وجود دارد. اوپک پلاس که با اتمام ظرفیت مازاد برای تولید بیشتر روبروست، در حال بررسی شلیک آخرین تیرهای در ترکش تولید خود است و در این بین، ظرفیت پالایش نفت که بر اقتصاد واقعی تاثیرگذار است، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر نگرانیهای پیرامون عرضه محدود، اروپا به سختی تلاش می کند کمبود گاز را به دلیل عرضه کمتر روسیه، مدیریت کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، روز پنج شنبه گفت: تلاشها برای سقف گذاشتن روی قیمت نفت روسیه ممکن است به ناترازی بازار منجر شده و قیمتها را بالاتر ببرد. اظهارات وی پس از توافق سران گروه ۷ برای بررسی امکان معرفی سقف قیمت موقتی برای واردات نفت روسیه مطرح شد.

تحلیلگران می گویند روسیه به قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت برای متوازن کردن بودجه خود نیاز دارد.

نواک اعلام کرد حجم زیادی از نفت و فرآورده های نفتی روسیه به بازارهای آسیایی تغییر مسیر پیدا کرده و کمک کرده است تولید نفت این کشور از ۹ میلیون بشکه در روز در مارس و آوریل، به ۹.۹ میلیون بشکه در روز در ژوئن بهبود پیدا کند.

به گزارش همشهری آنلاین ، محمد الفارس، وزیر نفت کویت پس از دیدار وزیران اوپک پلاس گفت: تصمیم این گروه برای پایبندی به برنامه فعلی برای افزایش تولید، تقاضای جهانی رو به رشد برای نفت را تامین می کند. تولید نفت کویت تحت این برنامه، به ۲.۸۱۱ میلیون بشکه در روز در اوت افزایش پیدا می کند.

کد خبر 454627

برچسب‌ها

اخبار مرتبط